ccn voorwerp Tan haal zoude zijn, dal men zelf# zijne aanhangers niet zoo \eel hartstoglelijkheid '/.oude vervolgen, en deze geheele rede geenen enkelen wenk bevat, hoe Ilij door vvonderniagt deze worstelingen hoopte door te slaan, maar de geheele geest dezer rede veeleer legen zoodanige opvatting strijdt, dit alles bijdragen oplevert lot het gevoelen, dat Hij loen reeds den dood in het vervullen van zijn beroep te geinoet zag."

Met gelijke naauwkeurigheid als de Bergrede worden ook de Parabelen behandeld. Eerst wordt met veel scherpzinnigheid hel merkbaar onderscheid tusschcn Fabel en Parabel, hetwelk niet altijd in acht genomen is, uileengezet, en vervolgens over de vereischten van de Parabel gehandeld, om dan uit de Parabelen van chhistus een aaneengeschakeld stelsel van waarheden, welke alle op het Godsrijk betrekking hebben, te vormen.

De ontwikkelingsicij ze van hel Godsrijk wordt voorgesteld onder de beelden van het mosterdzaad en den zuurdeesem; aan de eerstgenoemde parabel sluit die van den zaadzaaijer, het eenvoudig natuurlijks-t door markus medegedeeld, meer uitgewerkt en ook met rijkere toepassing herhaald bij mattheus, die in sommige opzigten weder aangevuld wordt door dc parabel van het net met dc goede en slechte visscheiv. Hierop volgen onderscheidene parabelen, in welke Christus de vereischlen in hen, die aan het Godsrijk deel wcnschen te nemen, overstelt tegen de gewone Joodsche denkbeelden over het Messiasrijk.

De gezindheid, voor welke het Godsrijk wezenlijk het hoogste goed is, de verloochening van zich zeiven en de wereld, lecren wij kennen uit de parabel van den schat in den akker; onverwacht mc-