lag, losmaakte, was hij eigenaardig geschikt als een voorlooper des Christendoms te gelden. Gelijk den Joden de wet, zoo was den Grieken zulk eene wysbegeerte eene leidsvrouw tot ciiristus. Vroeg werkte de geest van plato op de Christelijke Kerk, en de geest dier Kerk wederkeerig reinigend en veredelend op dien, welke van plato was uitgegaan. Men vond hier overeenstemming en verwantschap bij veel verscheidenheid , waartoe het verschil van standpunt, naar dat dit Heidensch of Christelijk was, natuurlijk moest bijdragen. Te allen tijde is dit opgemerkt en aangewezen (19). Niet vreemd derhalve was het, dat men in den geest dezer philosophie op het Christelijk fundament zocht voort te bouwen. Naar het voorbeeld der oude Philosophen-scholen werd dan ook reeds in het midden der tweede eeuw te Alexandrië eene Christelijke school opgerigt. Mannen van name zijn uit dezelve voortgekomen, van welke het genoeg zij een' origenes te noemen, die door zyn leven en geschriften diep heeft ingewerkt op de Christelijke Kerk.

Tegenover dien geest van plato stond de Aristotelische. Ook voor dezen werd eene school opgerigt te Antiochië. Ook deze oefende heinde en ver zijnen invloed. Terwijl over het geheel in de Oostersche Kerk plato gevolgd werd, had aristoteles in de Westersche zich verre uitgebreid, en bleef daar lot in dc veertiende eeuw een' veel vermogenden invloed behouden.

Uit dezp mannen en hunne scholen nemen, onzes

(19) Onder anderen onlangs door ackerm vnn , Das Christliche ivi Plato.