komt, voor Lel geloof en Let leven ojner- lezers afleidt , geene Christelijke waarheid ?

Het boek, schoon z^ncn oorsprong aan Bijbeloefeningen , in leerredenen gehouden, le danken hebbende, is ihans doorloopend, alleen naar de hoodstukken van het Evangelie verdeeld. Vooraf gaat eene zeer lezenswaardige inleiding, waarin over johakkes, over het doel en over het belang van zyn Evangelie beknoptelijk niet weinig goeds gezegd wordt. De verklaring van Let Evangelie, welke Lij Bijbeloefening steeds hoofdzaak is, mag men over 't algemeen eenvoudig, duidelijk en gepast noemen; zij Llijft niet Lij de woorden, maar tracht ook de zaken, waar Let noodig is, door ontwikkeling le doen verstaan , en houdt ook het doel van spreker of schrijver doorgaans in het oog. Bij een nog dieper indringen in den onderscheiden geest der personen en daaruil soms voortspruitende, aan hen eigene wijze van uitdrukking, ware welligt een en ander nog wel anders geworden, cn had de Schrijver in hel derde hoofdstuk den Evangelist, onderscheiden van jezus , en Lijzonder van den Dooper, wiens wijze van spreken wij toch ook van elders weten, Leler herkend. Hier en daar zouden wij, wanneer wij Let als uitlegkundig ge- , schrift aanmerken, wat meerdere bepaaldheid van uitdrukking verlangen. Doch wij beschouwen hier het boek voornamelijk als een stichtelijk huisboek ter bevordering van geloof en godzaligheid, en wij verblijden ons, het als zoodanig ruimschoots cn boven vele stichtelijke geschriften le mogen aanbevelen. Hel strekt ter bevordering van de kennis van jezus cnmsTus cn de erkentenis van Hein als den Zoon Gods, den Heiland der v\creld, in wien het leven is. Het is redelijk cn overtuigend, zonder daarom

4