goddelijke magt in het straffen zijner vijanden, dan zyne laatste werkzaanheid aan het einde der weield. Volstrekte eeuwigheid der straffen is gecne leer des Chrislendoms.

Ten slotte spreekt stiksi nog over het leerstuk der Drieënigheid; practisch: de Vader, het Goddelijk wezen, heeft de volheid van zyn bestaan en leven aan de menschclijke persoonlijkheid van jezus christus medegedeeld cn daardoor zich met de menschelijke natuur in gemeenschap gesteld en haar verlost, en de Godheid werkt daartoe voortdurend door middel van het van den Vader en den Zoon uitgaande Goddelijke levensbeginsel, of van den heiligen geest; — theoretisch: het in zich zelf bcslolene en op zich zelf rustende wezen der Godheid (de Vader), het zich naar buiten mededeelende en openbarende (de Zoon), de vcreeniging of de band tusschen beide (de geest).

Zoo voltooit stirm het gebouw van Christelijk geloof cn leven naar zijne beschouwingswijze. Wij meenden die te moeten doen kennen, dewyl men anders immers niet zoude weten, welke zaak hij verdedigt, en ook zijne wijze van verdediging niet kon begrijpen, of nog liever, dewijl, onzes inziens, dc regie voorstelling van het Christendom daarom de beste Apologie is. Helder en krachtvol ontwikkelt de Schrijver het Christendom naar zijne zienswijze; wie in die zienswijze deelt, zal er zeker veel voldoening in vinden. Wij hadden gewenscht, dat hij, in plaats van eene leer, voornamelijk naar paulus, te geven, ons in christus, en aan de hand van christus in de natuur en de geschiedenis, de openbaring Gods en der menschcn en der betrekking tusschen God en mcnschen hadde voorgesteld. Dit