bouwsteenen der katholieke opvoedkunde. Zonder een verhandeling over Maria kan deze inderdaad nooit voltooid heeten. Is opvoeden inleiden tot het leven, voor ons tot het ware christelijke leven, dan voelt men aanstonds welk een groote plaats Maria, Jezus' Moeder en onze Moeder daar behoort in te nemen.

Moge schrijvers wensch vervuld worden:

Dat Maria's rijk moge komen, opdat kome 't rijk van Jezus.

Wij bevelen nog eens extra onze zeer verdienstelijke Opvoedkundige Brochurenreeks aan.

Geen opvoeder — 't zij in kerk, gezin, school, of het volle maatschappelijke leven, verzuime zich te abonneeren. Bij abonnement geniet men 20 % korting.

UIT DE PERS

De methode van onderzoek naar de geschiktheid in verband met de beroepskeuze : Voor de afd. Utrecht der Vereeniging voor Paedagogiek hield jhr. D. J. van Lennep, directeur van het Gemeentelijk Bureau voor Beroepskeuze aldaar, een inleiding over bovengenoemd onderwerp, waarin het o.m. heette : De spreker ving aan er op te wijzen, dat voor zoover men zich met beroepskeuze-problemen bezig houdt, men zich in zeker opzicht op maatschappelijk, in ander op individueel standpunt moet stellen. Bij het maatschappelijk beeld van de beroepskeuze behooren de vragen naar de bezoldiging die naar de plaats en die naar de opleiding. Waar het de eischen voor het beroep betreft, verdienen in de allereerste plaats de vitale kracht en het uithoudingsvermogen aandacht. Gelet wordt in dit verband op de prestaties en het karakter van den patiënt. Dan volgt de groepeering naar psychologische eigenschappen. Naar de mate van de intelligentie die vereischt wordt in de volgende gradatie te noemen: 1. de intellectueele arbeid ; 2. de practische arbeid (practische intellectueelen) ; 3. intellectueele practici (bekwame hand-arbeiders) ; 4. de volslagen mechanische arbeid.

Naar aanleiding van het 40. de monotone arbeid, wees de spreker er op, dat nog niet alle gemechaniseerde arbeid dezelfde is.

Meisjes die in een fabriek niets anders hebben te doen dan bossen stroo in een vuur werpen, hebben nog de gelegenheid in hun gedachten vrijelijk over alles te denken. (Lucht kasteel en te bouwen) in tegenstelling daarmede mogen meisjes, die aan een gloeilampenfabriek den geheelen dag niets anders doen dan draadjes in een nauw buisje steken, hun gedachten niet af laten leiden. Beide arbeidssoorten zijn intusschen geestdoodend.

Het is gevaarlijk te adviseeren volgens de cijfers van het schoolrapport; het is ook verbazend moeilijk de prestaties van een leerling in een cijfer vast te leggen. Jhr. Van Lennep ervoer bovendien, dat de waardebepaling door de ééne school nog wel veel verschilt van de andere. Zóódanig zelfs, dat men zich afvraagt of het niet hoog noodig is, dat daar een normalisatie in komt. De schoolcijfers zijn natuurlijk ook niet voldoende om ons over de vak-bekwaamheid van de kinderen een goed oordeel te geven, evenmin als over de persoonlijkheid.

Eigenaardig is het dat de neiging bij de menschen, die om informaties bij het bureau komen, meestal nooit tot het objectieve overhelt. Het spreekwoord van de uil en de valk geeft min of meer de definitie er van; men geeft nu eenmaal liever toe, dat men een zwak hart heeft dan een zwak hoofd en