Biadz. 4 Amsterdamsche Kerkbode.

Maar die menschen hebben het, natuurlijk mtt S een dubbeltjes-kwestie dan op een reformatie | D e Gereformeerde Kerken

de beste bedoelingen, geheel verkeerd aangelegd. Juist om de dubbeltjes was men zoo bang voor 5 ^ Nbderlanu.

7p hadden den striid moeten laten ontbranden * afscheiding. v

od een 11-heel ander punt dan die gezangen- j Neen, ik moet er niets van hebben. Dan was 5

kwestie, bijv. op dat van de kerkelijke tucht. > de scheiding van"'34 wat anders^ Toen was ei , Beroepen: te

"r ss .'JTSS^ZST^SSS! r^rsi sjwi.% A.

alle belijders meê g } ^ ^ zonder geld en goed met een arm, ver- 5 Sprang, A. Middelkoop, te Nykerk opdeVeluwe.

eBovendTen Sefze het te haastig tot een breuke | acht hoopje uittrekken. Wat mij aangaat - als 3 Opeinde-Nijega, J Veenstra te Minnertsga. jjovenuien iicLt,u/. j iuno-m- 5 ilr via/pn moet dan houd ik liet met de afge- $ Onstweddermussel, L. Bos, cand.

voï°moeten houden MaaV't ontbreekt, ongeluk- j scheidenen heel wat liever dan met de doleerenden. 5 Leerdam, N. G. Kaptogn Pzn., cand. te Am-

kig genoeg, bij menschen aa^'le beleid en ; ^alve""'34°^et!te'niet; maar wat dan? \ 8 °N^l, D. Koopmans, te Eo

£01kènt | zijn organisatie, z.n reglementen, | £££ N. G Ka.^n, c.id ^teWeeo

^Bovenal, ze hadden zich nooit moeten afscheiden j ^Neen, 1S16 evenmin; nog minder; in 'tgeheel | Hltajrj. ^ ^ Gonemuiden

Daarmee geven ze immers de Vaderlandsche Kerk 5 met. ; Beekbergen. D. Koffijberg, te Barnoveld.

s&ZXtfrS | js 01

et „Tet" cïïi&tKfcï! | BT ZSZ\* IkJU '*» ™* <"" '« \ «««"»'»». *• *1* *

Lhefden KeV te mogen optreden. Verbeeld u, ! keeren en me bij de Gereformeerde Kerk te voe- ; Aangenomen: naar

i lr pii 7i' voor iltiid afstand van die kos- $ gen, indien — die Geref. Kerk slechts niet zoo < Brielle,E.C B. van Herwerden, te H-indeloopen.

teltike kerke^oederen waSvoor onze vaderen 5 hopeloos verdeeld was. Daar hebt ge nu in ééne 5 Zalk, S. O. Los, cand. te Oud-Vosmeer

lonmaal alles o er sehai hebben. Wat moeten ) stad, op één dorp een Chr. Ger. Gemeente en eene Oidemarkt, S. Dwarshais, cand. to Sn.ek.

ze zonder deze nu beginnen ? Geen Kerken, geen Nederd. Geref. Kerk elk met een. eigen Kerke- > Hijum c. u. ,Fr , G. Wxarsma, cand teDnrsum

mstorieën "een landstraktement — niets hebben ! raad en een eigen huishouding, juist alsof het ; (Fr.).

ze En zelve — och, 't zijn bijna zonder uit- i zoo behoorde; en wat nog het ergst is, tegen s Bedankt: voor

zonderins arme lui, die afgescheidenen. Wat f elkander op de droevigste wijze verdeeld Zoo- ^ Drogfham% C. W. de Vries, cand. te Piaaml(I;r.).

. v„„ worden? 5 lang die tweeheid, verdeeldheid voortduurt is het ^ Leerdam en Anna-Jacobapolder (St. Phihps-

' ' manier moet — dan * me onmogelijk me bij de Geret. Kerk te voegen, s iand) q los< Oud-Vosmeer.

Neen, als t op zulk een manier moet dan 5 ^ ^ ^ dien twigt uit het mldden wegdoen; | Voorschoten, F. W. Sluijter, te Heeg.

maar liever blijven. Dat er• reformat e moet komen ^ ^ ^ door heeling van de breuke weer 5 gellingwolde, C. W de Vries, cand.

neen Taf isTe'veS gevergd \ ^ Gerf Kerk Va5 onze-«tad of van ons dorp ^ # ^ ^ Spptemb<>r werd

We zijn een halve eeuw verder. In '86 komt 5 Z1C^ "en^ge Vren' verder. i nieuw benoemde Docent aan de Theologische

het tot een nieuwe beweging en tot een nieuwe ^ ^ ^J ^ üemeente en de Nederd. Geref. ! School^geï"BtaU^d^ der Gep_ gem_ MeU) Prof.

Veel'is anders dan in '34. Ditmaal ontstaat het S Kerken leven m éénpker^v^b™d™ \ P. Biosterveld 'zijne rede.

veel is anaers aan m o^. r- 5 de ineensmelting hier en daar tot stand, ook in j ^ inl^idin de kiaohten hier te lande

conflict niet over . ^ kardinail ï woonplaats van onze pruttelaars. v buitenland over de staats-univeraitairo

geschikt belang achten, maai op een Kardinaal s hpffflprte is nu vervuld; aan de conditie i en in hu Duicenianu a„rnkpr ala yiin

punt: hetzelfde waarop men het in '34 zou ge- ^"de Geref. Kerk is voldaan: $ ople.dmg te hebben vertolkt, gat Spreker als zijn

wenscht hebben, 't Gaat over de, toetegg van -or hun ^ ^ de bieuke /8 geheeld. $ ""^Zoge belang der ambtelijke vakken."

ongeloovigen tot het H. Avondmaal, t baat om ; uitkomst voor deze bezwaaide broeders ! y1.1" n006 •

de tucht, om 't gezag ^^'^^XiligCdÏng 5 en zusters. Niets staat hun meer in den weg i ' uit dln aard der Theologische Wetenschap. recht der plaatselijke Keik om de '^"o g , Qm de behoetten jiuns harten te volgen; mets, ; v00rwerp, dat zij behandelen.

van t Verbond des Heeren, om de eere van de j Jat hun lêere conscientie geweld zou aandoen, j m u ,f (h ejschen_ die aan de Bediening des

K°DltLal oXeekt het niet aan deugdelijke^ j «°e ^ weigeren | ' Woor* dat de aard

„is, aan helder inzicht aan wetensch.ap^pehjke ^ ^ t^nad'eren_ | dfc]nT^logtè en het organisme Ur deelen. de

toerusting. Kn men maa t ^ wordt er 5 Maar waarom dan toch? ; ambtelijke vakken (door andoren genoemd „Prac-

Met kalm overleg, met goed b J A. zal het u zeggen; B. zal het u duidelijk v (.igcho Theologie") eischen als kroon en afsluiting.

gehandeld. , wnrdt sedaan i maken. ,. I In het tweede deel bestreed spreker de rationa-

Men is niet haastig. Het uiterste' wordt »edaan ^ tQt zjjn vriend G > eenlld der voormalige 5 li8tigoho en gchleiermacheriaansche opvatting van

om de dreigende breuke te voorkomen,, tot zeiis ; Geref_ kerk A. ik zou me stellig bij uw gemeente 5 de z „ practische Theologie en noemde als voorbij de Synode. Eindelijk wordt ze onvermijdelijk en ^ hebben, als het me door die jammerlijke ! wu Svfu, beiiandeling: het ambt als zoodanig men aanvaardt haar met mannenmoed. $ ineensmelting m t kerk B. niet onmogelijk was | ^ het dool. Christus is ingesteld In het

Het is ditmaal een breuke, met van de leden j naakt Gij hadt moeten blijven wal ge waart > Ser;j0 doel werd geweZen op de gewichtvolle bo-, met hunne plaatselijke Kerk maar van de plaat- j nooU doleerend moeten worden. 5 teekonis van het ambt van den Dienaar des Woords,

selijke Kerk met het Genootschap, been atschei- 5 ^ ,t yt me innig) om u en om ; met nam0 in onzen tijd, en de eischen, die aan

ding dus. Eer een uiterst pogen om zelts ie . wan( kan jk nigt meê_ Want alles 5 de uitoefening van dat ambt moeten worden ge-,

sehijn van afscheiding te mijden. Geen nieuwe j ^ 'kunnen worden, maar doleerend — dat 5 steld) waaruit de noodzakelijkheid volgt om de kerkstichting, maar een worsteling 0111 de histo- s ^ vakken die over dat ambt handelen, ernstig te

rische kerken te ontrukken aan de omarming eener v ^ bet • t zijn vriend Dj cen lid der voorma- $ be8tudeeren. .

nieuwerwetsche onschriftuurlijke organisatie, tn , Mederd Ger. Kerk : ,gelukkig, dat ik nooit 5 jiot toespraken aan Curatoren, Hoogleeraren,

daarom ook geen loslaten van eemg recht der ; e dg reforu'iatie ben meêgegaan. Dan was ik nu 5 Leeraren en studenten der Theol. Sohiol, besloot Kerken, maar een handhaven van haar histonschen > viv,escheiden geworden, 'k Heb er anders ernstig 5 spreker zijne rede.

naam, en een taai opkomen voor•hare goederen, ; oy®r gedacht. -k was er zonder twijfel toe geko- 5 ^ + Monnikendam. Tot de Bediening des Woords tot bij de rechtbank van hoogsten ,lanleë . ' . 5 men; want, jullie waart inderdaad op t goede 5 * meerde kerken is toegelaten do heer

Alles anders dan 111 34, behalve de belijdenis vereenigdet met de afgeschei- ; d?, ,® d te Hijlaart, beroepen predikant

waarvoor men opkomt, en de gereformeerde kerk- 5 ° « natuurli]k uit. Want, dat weet $ W.Faber, cand. te Uijiaa , 1

regeering die men herstelt. S „„ va' mp .k ben met hart en ziel voor refor- ! amiei. .

Nu zullen de pruttelaars van '34 meegaan. | c ■ ' afgescheiden — neen, dal nooit. \ * * Westerschelling Onze beroepen 1 red 1 kan Mis. . |( *5 '""zo,; S nien onderallerlei voor'wendsel den $ de* cand. Nawijn, werd Donderdag l.l door de

Voor een goed deel blijven ze weêr achter. 5 Hc(,l.e gehoorzaamheid weigeren. $ classis Franeker tot de Bediening

Ja, zuchten ze weêr, t is droevig gesteld in de $ ^ oude n-eschiedenis van de kinderen op de $ toegelaten.

Er'Ts veèlk\vaaJiVsei1nkwatt de' doleerenden zeggen, I maJktwanneer zullen Z00velen, die dezen kinderen 1 * , * Meulink gzi[n"ntlede'in de

En men zou mee kunnen gaan, als ze t maar ; j"'ken bet toc]j eindelijk voor God en zich f'f S bWk6aldhier met 'psalm 122: 8 en 9, nal

anders aangelegd hadden, of liever - als ze t me ; bekenneni dat aneen eigenwilligheid of - wat het j voormiddagB ^eve8tigd te zijn door Ds, A.

hadden aangelegd. 5 zelfde is — onwil om zich aan den eisch van . , , tököt had 2 Corinthe 5: 11.

Want. ziet ge, 't is bij hen allemaal vrucht van , ™^Qrd onbepaaid te ontwerpen, hen ophoudt. $ Brink, die tot tekst haü

beiekening, van lang te voren gesmede plannen, s aldoor op hinderpalen buiten, die ande- ! * * Gapinge. Na des morgens to j

't Conflict is uitgelokt en gezocht Een bewijs Men wijst^oor^p ^ dg zaak is> dat er wo*k ^ zijn ingeieid door den ~.j L tekl dat men er niet in 't gelooi vóór stond. Dit r p 1 1 aan eigen lust en zin. s de Jager, van Serooskerke die daarby tot teka

blijkt bovendien zonneklaar uit hun opkomen voor; ™ ebnXe zich toch gezeggen. had 2 Tim 2: 15, deedZondagm^dagDsA

't Kerkegoed. Dat bezetten van de Nieuwe Kerk ! Men late zich toeti bezegD Steijling in de Geref. kerk alhier zijne intrede

te Amsterdam, en dan al die processen — hoe 5 Kerkb.) tr.ni\tiuu . . mut eene rede ontleend aan Ex. 17. «•

ongeestelijk toch. 't Lpt in den grond meer op ^ S