EDWARD HENRY HARRIMAN.

129

Santa Fé door in nieuwe terreinen, welke de Southern Pacific tot dusverre veronachtzaamd had. Ripley nam bezit van de Eureka-haven, daarmede de hand leggende op de eenige zeehaven tusschen San Francisco en Portland, en begon een lijn te bouwen van San Francisco door de onmetelijk rijke dennenwouden van N. Californië.

In het begin van 1902 verbood Harriman brutaalweg aan het bestuur van de Santa Fé, om nieuwe lijnen te bouwen in het gebied van de Southern Pacific. Vooral de nieuwe lijn in Arizona was hem een doorn m het oog. Gesteund door de openbare meening en vertrouwende op eigen kracht en onafhankelijkheid, weigerde het bestuur aan dit verbod gehoor te geven. Toen begonnen de moeilijkheden, waarbij de oorlog geopend werd met een aanval op de onderneming in Arizona. Een deel van deze lijn liep door een der Canons, welke, als zoovele anderen, het tooneel van een Homerischen strijd op het gebied van spoorwegaanleg is geweest. Onverwachts verscheen Harriman die m het geheim de Arizona Eastern Pailroad-Company had opgericht, met zijn personeel op de helling van dezen canon en begon met kracht aan een parallelweg juist boven de baan welke de Santa Fé met zooveel moeite aanlegde, met het gevolg dat massa's steen en modder naar beneden stortten en weidra elk spoor van die baan deden verdwijnen.

Natuurlijk volgde op het gevecht tusschen de spoorwegbouwers een strijd met processen.

Intusschen ontbrandde in Noord-Californië een dergelijke strijd. Ripley was, zooals hierboven reeds vermeld werd, begonnen eene lijn van de Eureka-haven zuidwaarts naar San Francisco aan te leggen. Hamman antwoordde met een lijn in omgekeerde richting. Het is duidelijk dat beide maatschappijen vroeg of laat met elkander in botsing moesten komen.

In September 1904, toen de vijandelijke stemming haar toppunt bereikt had, ontving Ripley te Chicago een bezoek van niemand minder dan Harriman. Na een vriendschappelijk praatje over spoorwegen en een woord van lof over de wijze waarop de Santa Fé werd geëxploiteerd, zeide Hamman bij zijn vertrek langs zijn neus weg, dat hij met eenige W. B. I, 1910.