DE FRANSCHE PERS

hebben besteed en bij menig concern zou de gedachte opkomen, dat het er op zou achteruit gaan — en dat zou ook inderdaad het geval zijn — indien het ooit waagde zijn naam in een dagblad te doen verschijnen.

Hier ontmoeten wij een wezenlijke inconsequentie in de neigingen en den smaak van het publiek, dat aan den eenen kant staat op een goedkoope courant, maar aan den anderen kant weigert, tegenover advertenties een tegemoetkomende houding aan te nemen.

In de na-oorlogsche periode van voorspoed had de grootste Fransche courant een omzet aan advertenties tot een waarde van niet meer dan vijftig millioen francs per jaar. Dat zal een zesde of zelfs een achtste deel zijn van de advertenties, die in een Engelsche courant van gelijke oplaag zouden verschijnen. Sedert den krach van 1929 is de omvang van het adverteeren verminderd met 30 a 40 procent; maar eenige vermindering in de wanverhouding tusschen de advertentieontvangsten in Frankrijk en die in Engeland schijnt er niet te zijn gekomen. Op zijn vingers kan men de Fransche bladen tellen, die aan advertentie-ruimte voor een waarde van een tien millioen francs per jaar verkoopen.

Nemen wij een courant met een oplaag van tusschen 80.000 en 100.000 exemplaren, een getal dat haar plaatsen zou onder de meest belangrijke bladen in Frankrijk. Haar uitgaven zullen op zijn allerminst 6 millioen francs beloopen, en de striktste zuinigheid zal noodig zijn om ze zoo laag te houden. Onder de gunstigste omstandigheden kan zij van lossen verkoop en abonnementen niet meer dan 4 millioen francs verwachten. Zoo blijven er 2 millioen over, waarin door advertenties moet worden voorzien. Nu kan een courant van dat formaat op verre na niet op een dergelijk advertentie-inkomen rekenen. Le Populaire, het orgaan van de socialistische partij, is toevallig een blad van de beschreven soort. In zijn boekhouding over het jaar 1931 kon het niet tot het bedrag van een half millioen francs aan ontvangsten uit advertenties komen. Voor bladen met kleinere oplaag zou de situatie evenredig slechter zijn.

Het feit, dat het advertentie-terrein zoo beperkt is, brengt een heele reeks consequenties mede. In de eerste plaats