IJZER EN STAAL.*

(Vervolg.)

Het is niet overdreven te zeggen, dat het machine-tijdperk en de industrieele revolutie hun ontstaan te danken hebben aan de uitvindingen van Darby en Watt, daar, door het ijzer meer algemeen beschikbaar te maken, de uitvindingen van die zeer merkwaardige periode van 150 jaar van het midden der achttiende tot het einde der negentiende eeuw mogelijk gemaakt zijn, waardoor handarbeid werd vervangen door machines en de productie op geheel anderen voet kon geschieden.

De productie nam voor de verschillende industrieën snel toe door de toepassing van de stoommachine en steeg tot boven hetgeen de beschikbare markten wegens de moeilijkheden van het vervoer konden opnemen. Daardoor bestond er bij het aanleggen van spoorwegen in 1825 in verschillende plaatsen van het land een overmaat van producten, welke op verspreiding wachtten. Het was juist het feit, dat de voorraden der industrieele producten veel grooter waren dan wat in de streken, die voor de fabrikanten bereikbaar waren, geplaatst kon worden, dat voor de spoorwegen zulk een periode van koortsachtige werkzaamheid en bloei ontstond.

De spoorwegbouw nam het grootste deel van de ijzer- en staal-productie op, zelfs tot 18811). In dat jaar werd van de

* Voordracht, gehouden in de Royal Institution te Londen op 22 Maart 1935. Ontleend aan „Nature", Londen, 6 Juli 1935, no. 3427.

1) Men moet in het volgende in het oog houden, dat men in Engeland onder smeedijzer verstaat al die ijzersoorten, die bij de bereiding uit ruw ijzer niet weer worden gesmolten en onder staal, die waarbij dit wel geschiedt, onafhankelijk van het koolstofgehalte en de hardbaarheid. (Verf.)

W. B. II. 1936. 14