402

proeftochten van he. ms. pantserdekschip

soort en opstelling: triple-expansie, vertikaal, 4 stel, twee op elke as;

cylinders: aantal: 4 stel van 3; middellijnen: H.D. = 19, M.D. = 31; L.D. = 51"; slag: 27"; stoomafsluiting H.D. op 0.7, M.D. op 0.C, L.D. op 0.6.

Stoomschuifbeweging: Stephensonsche scharen; aanzettoestel: all round gear; M.D. en L.D., elk twee bos-schuiven, H.D. één ; condensors: aantal 4; verkoelend oppervlak = 2205 per condensor; vorm: cilindrisch;

luchtpompen: per machine één; d — 22,5", slag 8,"5 enkelwerkend;

circulatiepompen: per machine één centrifngaalpomp, middellijn schoepenrad 255/s"; drijfmachine met 1 cylinder, diameter 67/8", slag 77/8".

M.V.P: per machine één, enkelwerkend d = 4,2o', slag 8, o; M.L.P.: „ „ » „ d — 4" „ 8,"5;

H.V.M.: 2 duplex-pompen, elk met 2 stoomcylinders, d — 67/8", slag 27/g", twee pompcylinders, d — 97/8", slag 97/8"• Afzonderlijke stoompompen: 2 duplex-pompen gelijk aan H.V.M.

Verder één handpomp en één verplaatsbare handpomp. Aschwipmachines: twee elk met 2 cylinders, d — 5" slag 57/8". Distilleertoestel: 2 van Caird en Rayner, maken 300 L. per uur. Stoomlieren: 2 op bovendek, elk met 2 cylinders, d = 6" slag = 8".

peppers-patent.

Stoomventilators: 2 in voorkolenruim tot ventilatie voorschip, en 1 boven den tunnel tot ventilatie achterschip, waaier 40" a 44", elk 1 cyl. d = 7i/8" slag — 3yw".

Stoomtorenmachine: twee cylinders d = 10,"5, slag 9", geleverd door de Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij.

Stoom- en handstuurinrichting van Harfield, „compensating gear" met excentrisch rondsel op excentrischen sector aan roerkoning, 2 cylinders, d = 8", slag 8".

Stoomankerspil, van Harfieed, met wrijvingsaankoppeling ; 2 cylinders, d = 14", slag 10".

Schroeven: aantal = 2. üelta-metaal, GRiFFira's-model, 4-bladig;

d — 11,5'; oppervlak 53 E.v.3 per schroef; spoed verstelbaar

van 11',5' — 14/5, staat op 11',5. Bijzonderheden der proeftochten :

Den 19en Juni 's morgens de haven van Nieuwediep verlatende, liep het schip qp de Harssens aan den grond; gedurende eenige uren werkten de machines achteruit, waarna werd leeg gespuid en gepompt.

Den 20slen Juni in den namiddag weder vlot komende, werden de ketels op nieuw met zoet water gevuld.

Den 25"en Juni werd de proeftocht met natuurlijke trekking aangevangen met 99 a 115 omw. en eindelijk met 143 omw. stoo-