4 i()

VERBETERING DER INDISCHE ZEEKAARTEN,

12 maanden toelage aan oen officier, (a 100 gld.) . ƒ 1200.— Idem indemniteit voor rantsoenen (a + 30 /, ) . » 360. Idem toelage stuurman . . . (a + 15 » ) • " 1^0. Idem idem inl. matroos . . (a + 10 « ) . » j;*0-Idem rantsoenen v. deze schepel", (a +50 » ) • » 600.—

Kas voor inkoopen, roeiers, loodsen, enz ± » 1540 —

Totaal . . . ± ƒ4000.Het bovenstaande is natuurlijk slechts schetsmatig voorgesteld, ook de keuze van het terrein is slechts een greep in de lucht; want men kan bijv. even goed kiezen de Westkust van Saleijer, ot straat Boeton, of hot vaarwater naar Badjoa, of een gedeelte deiOostkust van Nias, enz., mits men in elk geval zorgvuldig rekening houde met de heerschende moessons, met het vertrek en de aankomst der paketbooten, de aanwezigheid van een gouvernementsstoomschip, enz. Ook moet de officiëeïe correspondentie zich tot een minimum bepalen, bijv. alleen maandelijks een kort bericht aan de dichtst bijzijnde marine-autoriteit.

II. HET PREMIESTELSEL.

Hiermede bedoelen wij het jaarlijks vaststellen van zeker bedrag, stel duizend gulden, om daarmede aan de inzenders van goed hydrooraphisch werk eenige premiën uit te reiken als belooning voor de extra-moeite. Al wordt toch aan de oorlogsschepen gelegenheid gegeven om op hunne reizen en kruistochten hier en daar eenig hydrographisch werk te verrichten, zoo zal toch dikwijls de wetenschap °dat vruchtdragend werk kans heeft op extra-belooning een prikkel zijn om dat werk ook werkelijk met wat meer zorg te verrichten, dan anders wellicht het geval zou zijn.

Naarmate van de ingekomen bescheiden zou jaarlijks bovengenoemde som kunnen verdeeld worden, hetgeen natuurlijk door de bevoegde autoriteiten zou moeten worden uitgemaakt; men zou bijv. voorloopig kunnen vaststellen 1 eerste prijs van 200 gld., 4 tweede prijzen van 1C0 en 8 derde van 50, terwijl zoo noodig (als er geen bijzonder goed werk inkomt) de eerste en tweede prijzen kunnen veranderd worden in een grooter aantal derde prijzen.

Het spreekt echter van zelve dat dan ook van hoogerhand de o-elegenheid moet gegeven worden om bedoeld werk te verrichten; als er geen spoedreizen te maken zijn, zou men bijv. op elke reis van Soerabaja naar Makasser, die met een achtmijlsvaart 2V2 » 3 etmaal duren zal, nog evenzooveel tijd kunnen opleggen ten einde op de kusten van Lombok, Soembawa of Celebes eenige van te voren op te geven werkzaamheden te doen uitvoeren. Zoo zou een schip van Batavia naar Atjeh bestemd een stukje van Siberoet, Nias, enz. onder handen kunnen nemen. Zoo zou zelfs aan een