KORTE MEDEDEELINGEN.

1278

en Zuid-Amerika wenschelijk is. Wil zulk een toezicht het gewenschte resultaat hebben, dan dienen de districten niet te groot te zijn.

Diepte Panama-Kanaal en groote havens in Nederland en Ned. Oost-Indië.

Ook nog in een ander opzicht dient naar hare meening de 'Nederlandsche Regeering rekening te houden met de gevolgen van de opening van het Panama-Kanaal en wel ten aanzien van eene aangelegenheid, die bij voortduring hare zorg eischt, n.1. de instandhouding der verbindingen van Nederland met de Noordzee overeenkomstig de eischen van het wereldverkeer. De Staatscommissie in zake den toegang tot Nederland door het Noordzeekanaal heeft in haar Verslag (blz. 64 en 65) reeds de aandacht der Regeering op dit punt gevestigd. Door haar is de wenschelijkheid betoogd, dat, nu het Panamakanaal met een diepgang van 40 voet (12.19 M.) zal kunnen worden bevaren, in de groote Nederlandsche havens een diepte van rond 13 M. bij laag water als vereischte voor de toekomst zal moeten gelden, om ook bij de meest diepgaande schepen gelegenheid te geven in en uit te varen.

De Commissie voor de Handelspolitiek kan zich met den gedachtengang der Staatscommissie vereenigen.

In onze Commissie is de vraag gerezen, of dezelfde wenschelijkheid niet evenzeer bestaat voor de groote havens in Nederlandsch Oost-Indië en of het niet ware aan te bevelen, dat althans één dier havens in de naaste toekomst op dezelfde diepte als het Panama-Kanaal worde gebracht.

Zij is van oordeel deze vraag bevestigend te moeten beantwoorden en meent te kunnen volstaan -met de aandacht der Regeering hierop te vestigen. ^ Hdbld.")

Stoomvaartlijnen. De Stoomvaart-Maatschappij „Nederland" heeft onlangs gecontracteerd met de Nederlandsche Scheepsbouw-Maatschappij te Amsterdam voor den bouw van een mailstoomschip groot i2000 Bruto Reg. tons.Ditschip wordt dus kleiner dan de nieuwe aanwinst van de Cie des Messagéries Maritimes, de „Paul Lecat",l) en haar vier in aanbouw gegeven zusterschepen voor den Indischen dienst: „André Lebon", „Porthos", „Sphinx" en „Athos". (15000 ton)

De Oostenrijksche Lloyd maakt zich ook gereed om haar dienst op Oost-Azië te verbeteren. Zij laat vier groote dubbelscbroefstoomschepen bouwen, die 14 mijl moeten loopen.

Men ziet, onze beide Nederlandsche maatschappijen komen niet te vroeg met de vernieuwing harer vloten. De Nederland zal einde 1914 de „Willems" en de „Oranje door nieuw materieel vervangen hebben en kan dan aan de „Rembrandt ,

1) Zie bladz. 799—5e afl.