1274

KORTE MEDEDEELINGEN.

„Vondel" en „Grotius" beginnen, die ook al zoetjes aan te klein beginnen te worden (6000 tons schepen).

De Rott. Lloyd zal echter het tempo van aanbouw heel wat moeten bespoedigen, wil zij niet bij haar concurrenten ten achter komen. Zij heeft alleen bij de Kon. Maatschappij „de Schelde" een nieuwen mailstoomer de „Insulinde" op stapel staan.

Op eene bijzonderheid van de bestelling aan de Nederl Scheepsbouw-Maatschappij dient nog gewezen. De breedte van het meuwe schip wordt 18.39 M. Naar men weet, is de breedte van de spoorwegbrug over de Oosterdoksluis slechts 18 M. Hieruit zou volgen, dat de bouwmeester zekerheid heeft, dat die doorvaart verbreed zal worden.

Nederlandsch=Amerikaansche Stoomvaart-Mij. HollandAmerika Lijn. Aan het verslag over 1912 wordt het volgende ontleend:

De resultaten over dit boekjaar, het veertigste der maatschappij, kunnen in het algemeen zeer gunstig luiden.

De verwachting, dat de verkiezing van een president der Vereenigde Staten, - zooals vroegere ervaring leerde, - een ongunstigen invloed zou hebben op het verkeer, werd ditmaal met bewaarheid. Integendeel zelfs, was het aanbod van ladingzoowel Oost- als Westwaarts van dien aard, dat, ten einde in de behoefte aan tonnenmaat te voorzien, stoomschepen moesten worden gecharterd en zulks meestal tegen zeer-hooge cijfers, die, ondanks het feit dat sommige vrachttarieven eenig'szins konden worden verhoogd, reden waren dat die charterreizen weinig winst, veelal zelfs verlies lieten.

Ook het passagiers-verkeer was over het geheel iets levendiger dan in 1911, hoewel het aantal vervoerde passagiers 3e klasse van Amerika minder groot was dan het jaar tevoren.

Daarbij was het kajuitsverkeer bevredigend. Reeds vroeg in het seizoen was het aantal kajuitsreizigers van Amerika groot in vergelijking tot andere jaren, terwijl velen, waarschijnlijk met het oog op de verkiezingen in Amerika, reeds vroeger dan anders de terugreis aannamen, hetgeen in zooverre den reizenden ten goede kwam, dat deze verdeeld werden over een betrekkelijk grooter aantal schepen.

De reeds in het vorig verslag aangekondigde plannen tot uitbreiding van den dienst op Canada, krijgen een meer vasteren vorm en zullen waarschijnlijk nog in den loop van dit jaar hun beslag krijgen.

In de maand September vond de eerste afvaart plaats van den nieuwen Cuba-Mexico-New-Orleans dienst. Voor zoover over het resultaat van de volbrachte rondreizen reeds kan worden geoordeeld, geeft deze vaart reden tot tevredenheid. Gehoopt wordt, dat de politieke woelingen in Mexico daarin geen stoornis van beteekenis mogen brengen.

De voorbereiding van den dienst door het Panama-Kanaal