232

korte mededeelingen.

Het vliegstation te Firth of Forth zal verplaatst worden naar Dundee, daar aan de Firth de windverhoudingen voor het vliegen te ongunstig zijn.

De admiraliteit heeft bij SOPWITH en Co. een vliegtuig in aanbouw gegeven, van groote afmetingen. Dit vliegtuig zal voorzien worden van een installatie voor D. T. en een snelvuurkanon, zoodat de bemanning ook uit 3 personen zal bestaan.

Verder is het toestel uitgerust met 2 motoren van 120P.K. elk. (Mitt)

The Bristol Aeroplan O. heeft een nieuw watervliegtuig in beproeving, van bijzonder sterke constructie en uitgerust met 2 schroeven, waarvan de een bestemd is voor de vaart in de lucht en de andere voor de vaart op het water. (Mitt)

In Mailand zijn drie luchtschepen type „F o r 1 a n i n i" besteld, waarvan 2 door Engelsche firma's gebouwd zullen worden.

Als gevolg van de proeven genomen met de als moederschip voor vliegtuigen gebruikte kruiser „Hermes", zal een speciaal schip gebouwd worden, met een glad dek, dat voortbewogen zal worden door motoren.

Op 't oogenblik bezit de Marine 103 vliegtuigen waarvan 62 watervliegtuigen. 5 stations voor watervliegtuigen zijn aan de kust opgericht, terwijl 2 stations nog in aanbouw zijn. Het personeel bestaat uit 125 off. en 500 manschappen, terwijl dit getal aan het einde van het jaar gestegen zal zijn tot 180 off. en 1400 a 1500 manschappen. 15 Luchtschepen zijn gereed of in aanbouw, waarvan 10 met een snelheid van meer dan 45 K.M./uur, deze kunnen gedurende 48 uur in de lucht blijven.

In het afgeloopen jaar verloren 3 officieren het leven, waarvan slechts één op een Marinevliegtuig. De totaal afgelegde weg door de Marineluchtvaartdienst afgelegd, bedraagt voor 1913: 131.000 mijl. (Mitt)

Bij de firma Armstrong WmiWORTll werden drie Marineluchtschepen besteld, terwijl bij VlCKERS 4 Marineluchtschepen besteld zullen worden.

Men is door de goede resultaten bij de Duitsche luchtvaart tot de conclusie gekomen dat de motoren met waterkoeling beter zijn dan die met luchtkoeling (o.a. GNÖME-motoren).