SPORT IN BEELD.

24

De nieuwe Chtyslev-modellen.

Walter P. Chrysler is het type van den practischen Amerikaan. En van de geniale! Toen op de „National Automobile Show" van 1927 deze fabriek de vierde plaats innam, was Walter P. Chrysler blijkbaar wel tevreden, maar niet voldaan. Hij gaf zoo iets van een proclamatie uit, en deze luidde: „It is the determination of Walter P. Chrysler and his organisation so rigidly to apply the Chrysler principes of Standard Quality that fourth place in the industry will be merely a temporary stopping place — a momentary pause on the way to the higher place they will earnestly try to deserve in public esteem". De geweldige Yank moet het een en ander intusschen al bereikt hebben. Hierop wijzen ten minste de statistieken.

Om eenige cijters te noemen: in 1924 produceerde Chrysler 32.000 cars, in 1925 al 137.526 automobielen, in 1926 was dit getal tot 170.414 gegroeid, en in 1927 bereikte de fabriek dit kwantum, nl. 193.750 wagens. En wil men nog andere statistieken, men luistere! In de 12 maanden, die 1 Juli 1927 eindigden, had Chrysler het laatstgenoemd aantal automobielen verkocht voor een kapitaal van 275.000.000 dollar.

Walter P. Chrysler.

De 100 H.P. Chrysler Imperial 80, n.1. een Saloon-Limousine voor 7 personen, met custom-body van Chrysler.

In de 42 vooraf gaande maanden, gerekend vanaf 1 Juli 1927 waren 585.000 Chrysler-producten aan dqn man gebracht voor een totaalwaarde van 857.000.000 greenbacks. Maar men moet, dit bemijmerend, niet alleen denken aan het uitnemend materiaal, dat de fabrieken verlaat, men moet eveneens de geweldige propaganda-middelen in oogenschouw nemen. Alleen de „Chrysler Salon", die van 23 tot 27 November 1927 in Convention Hall te Detroit werd gehouden, was al een automobiel-tentoonstelling op zich zelf. Een espositie, niet alleen luxueus ingericht, maar ook zoodanig gearrangeerd, dat de wagens buitengewoon ruim stonden, en zoo volledig tot hun recht kwamen.

En nooit is er rust in het brein van den organisator, nooit rust in de hersenen van zijn ingenieurs, nooit rust in de geweldige montage-ateliers. Nu weer komt Chrysler met een opzienbarend nieuws, nl. de Chrysler 72, den wagen, die een waardevol opvolger moet zijn van den Chrysler 70, die in 1924 furore maakte. Wanneer men de modellen aanschouwt, de

Een Chrysler-type voor bijkans iedere beurs, n.1. dc 52 De luxe Sedan.

sport-roadster of town-cabriolet of de phaeton — om maar enkele exempels aan te stippen — dan komt men tot de conclusie, dat, nog afgezien van de puike hoedanigheid van motor en chassis, Chrysler ook op het gebied van de carrosserie iets heeft vervaardigd, dat schoonheid van lijn paart aan gedegen en weelderige afwerking.

Ook in Amerika gaat men de richting uit om koetswerken te laten ontwerpen door speciale krachten op dit gebied. Dat kan men bv. zien aan den Chrysler Imperial 80, welken het huis brengt buiten de andere modellen, de 52, 62 en nu weer de 72. In dit type 80 lanceert Chrysler o.m. een Touralette van Locke, een Traveler van Le Baron, een Phaeton van Dietrich, natuurlijk, gelijk duidelijk, met „custom build bodies". En dan noemen wij nog slechts enkele modellen, door deze kunstenaars in hun vak geconstrueerd.

Wij danken al deze bijzonderheden aan den importeur voor Nederland, den heer André J. Ceurvorst, die ons een drukwerk van de fabriek zond, af, zooals de Yankees het „af" kunnen maken, nl. The Chrysler News. Spoedig zullen wij de nieuwe typen over de Hollandsche wegen zien snorren. Holland zal er van smullen. Beschouwt, lezer, dezen laatsten uitroep niet als een reclame-kreet, want daaraan willen wij ons liever niet bezondigen. Wij schrijven dit alles in de overtuiging, dat Chrysler dit jaar niet alleen komt met het gewone degelijke, dat de fabriek al sinds jaren siert, maar ook met iets, dat buitengewoon en artistiek is. Buitengewoon vooral — en dat is de groote hoofdzaak — door deze artisticiteit!

Hoe de nieuwe Chrysler 72 er uit ziet, en welk een schoone lijn men heeft weten aan te brengen in een groote, ruime 7-persoons Phaeton van het genoemde type.

Een Coupe met Dickey-Seat van het type Chrysler 62.

De nieuwste Jack-Dempsey -bombast.

Nee, Jack Dempsey zal niet meer boksen. We weten het nu toch al.

Maar waarom moet het dan in hemelsnaam steeds herhaald worden ?

We weten, dat Jack rijk genoeg is, en dat hij met z'n oogen sukkelt, en dat hij een grooten farm heeft gekocht, en dat hij zich daar zal vestigen, en dat ie, wanneer hij wèl zou terugkomen, Tunney heel zeker zou overwinnen, maar we weten ook,

dat ie niet terugkomt. Dat heeft hij een, twee, drie maal, duizend maal gezegd. En nu zegt hij wéér: ik waag mijn gezondheid er niet aan, al zou men mij.... vijftig millioen dollar bieden! Welnu, sterker kan het toch niet. Vijftig millioen dollar! Waarom geen honderd ? Waarom geen milliard ? Maar.... insiders zullen er toch een tikje anders over denken. Ze denken, gedachtig aan al deze reclame: Jack komt wèl terug! Wedden ? Want al die snorkende berichtjes zijn er louter voor om den menschen zand in de oogen te strooien, om de verlangens nog heviger te prikkelen. Echt Amerikaansch! Jackkomtterug. Wedden ?