929

Met ingenomenheid had men gezien, dat de minister besloot gelden aan te vragen voor den aanbouw van recherchevaartuigen, en men vroeg of de bedoeling des ministers is deze vaartuigen in Nederland te doen bouwen.

Door enkele leden werd opgemerkt, dat de verhouding die vroeger bestond tusschen de hoeveelheid koffie welke in Nederland en die welke in Indië verkocht wordt, in de laatste jaren door meerderen verkoop in Indië verbroken is. Zij achtten dit niet in het belang van Indië, omdat naar hunne meening de verkoop hier te lande voordeeliger uitkomt.

Andere leden meenden dat de mededinging bij den koop van koffie en dus ook de kans op hooge prijzen in Indië grooter is dan hier te lande.

Voorts werd opgemerkt, dat naar de aangegeven voorwaarden van het vrachtvervoer met de schepen der Maatschappij Nederland en Rotterdamsche Lloyd het vervoer van koffie met die schepen voordeeliger wordt naarmate meer koffie wordt vervoerd. Het gevolg is, dat alle gouvernementskoffie uit Indië door die maatschappijen wordt overgebracht. De koffie komt daardoor steeds aan te Amsterdam of te Rotterdam. Nu moet intusschen, volgens de statuten der Handelmaatschappij , de van Gouvernementswege aangevoerde koffie verdeeld worden "over de pakhuizen te Amsterdam, Rotterdam, Dordrecht, Schiedam en Middelburg. Aan die bepaling wordt echter, naar men beweerde, niet de hand gehouden, nu de koffie enkel te Amsterdam en te Rotterdam wordt aangebracht. De pakhuizen te Dordrecht, Schiedam en Middelburg staan dientengevolge ledig.

Enkele leden wenschten, dat een gedeelte der koffie in deze gemeenten zou worden opgeslagen en verkocht, en dat aan zeilschepen de gelegenheid zou worden gegeven om voor het vervoer der koffie met de schepen der genoemde maatschappijen te concurreeren. Andere leden