Marineblad

ook wil zeggen, dat het initiatief grootendeels aan den tegenstander zal moeten worden gelaten.

Wil men dit principe doelmatig toepassen, dan zal een veelvoudige overmacht onherroepelijk vereischt worden en bovendien het aanvaarden van onvermijdelijke, door den tegenstander toegebrachte, verliezen.

Op deze wijze beschouwd, lijkt de veronderstelling niet overdreven, dat hiermede de totaal-mogelijke krachtsontplooiing van het Britsche blok de grens bereikt heeft. De lezer gelieve dit m.h.o. op hetgeen volgt, even in zijn geheugen vast te houden *).

De mogelijkheid is aanwezig, dat het Britsche opperbevel de enorme moeilijkheden aan de hiervoor geschetste gedragslijn dermate zwaar laat wegen, dat het gereed blijft voor het nastreven van een snelle beslissing. Deze zou er dan populair gesproken op neerkomen, dat bevolen wordt de Italiaansche slag vloot zoo snel mogelijk op te sporen en te vernietigen. Bij een dergelijk besluit wordt dus alles op alles gezet, risico's mogen niet geloopen worden, dus de krachtsontplooiing zal een veelvoud moeten zijn van die, waartoe Itahe (eventueel als bondgenoot) in staat is. Veilig mag worden aangenomen, dat hiermede het geheele restant Britsche kracht zal worden verbruikt. Het tijdstip, waarop de beslissing zal worden bevochten heeft Engeland evenwel niet in handen. Het initiatief is in handen van den tegenstander en zoolang deze niet wenscht te vechten, zullen zijn onderzeebooten, vliegtuigen e.d. onafgebroken gaten kunnen blijven prikken in de Britsche heerschappij ter zee.

Uit het bovenstaande valt op te merken, dat het op zichzelf reeds zeer twijfelachtig moet worden geoordeeld of het Britsche blok in staat zal zijn c.q. over mag gaan tot eenige krachtsontplooiing van beteekenis buiten de West-Europeesche wateren en de Middellandsche Zee.

Daarbij komt nog een tweede, minstens even belangrijke en niet te ontduiken taak der Britsche zeemacht, t.w. de bescherming van eigen verbindingen. Reeds in 1914—1918 leerden wij, hoe groot de economische afhankelijkheid van het Britsche Moederland van zijn verbindingen is. Duitsche handelsvernielers brachten Engeland op den rand van de nederlaag.

De geweldige vlucht, welke de wereldkruiserbouw heeft genomen en de technische ontwikkeling van het wapen-zelf, hebben de waarde van dit type schip als handelsvernieler aanzienlijk doen stijgen. De

*) Men leze „Uneasy Oceans" van lt.cdr. Evans. (Red.).

1346