Marineblad
veel verminderd hebben, want patrouilleeren in een groot zeegebied is een weinig effectieve bestrijdingsmethode van onderzeebooten, die den onbeperkten duikbootoorlog voeren. Ook het plan van den Commander-in-Chief om ieder schip van de blokkade te voorzien van één trawler voor nabijbescherming, stuitte af op het gebrek aan trawlers.
De omstandigheden, waaronder het 10e Eskader zijn taak vervulde, waren intusschen wèl veranderd.
Vroeger trachtte ieder handelsschip de patrouilles te ontloopen; thans werden beiden, handelsschip èn patrouille-vaartuig, bedreigd door hetzelfde gevaar.
In de inrichting en de posities van de patrouilles was weinig verandering gekomen. Sinds het begin van Maart 1917 stoomden de schepen van de A-, D- en E-patrouilles heen en terug in een lijn dwars op den trek der scheepvaart (cross patrol), die van de B- en C-patrouilles stoomden heen en terug op koersen evenwijdig aan den trek der handelsschepen (de „in and out patrol").
Nog steeds werden de patrouilleschepen, wanneer een onderzeeboot gerapporteerd was, verplaatst naar één van vier vastgestelde lijnen. (Lijn I beOosten 7° Wl., lijn II tusschen 7° en 11°-10' Wl„ lijn III tusschen 14° en 15° Wl. en lijn IV beWesten 20° Wl.). Wanneer de schepen geposteerd werden op lijn III of IV, dan moest een der schepen worden aangewezen als „wireless link", omdat anders niet onder alle omstandigheden de communicatie tusschen de blokkadestrijdkrachten en den Commander-in-Chief verzekerd was.
In April 1917 werd de 10e flottille onderzeebooten (11 booten) naar het patrouilleterrein gedirigeerd om tegen de Duitsche onderzeebooten op te treden. Samenwerking tusschen Engelsche bovenen onderwaterstrijdkrachten kwam echter niet tot stand en successen werden dan ook niet behaald.
Nadat de hulpkruisers „Hilary" en „Avenger" (op 25 Mei en 14 Juni) waren getorpedeerd op weg naar hun bases, besliste de Commander-in-Chief, dat voor het stoomen naar en van de bases moest worden gewacht tot gebruik kon worden gemaakt van de bescherming van een Atlantisch convooi. Hierdoor werd echter groote vertraging ondervonden, en in de maand Augustus bijvoorbeeld waren slechts gemiddeld 5 schepen op patrouille. De uitwerking van het blokkade-eskader was in dezen tijd zeer gering geworden.
In September 1917 was het aantal onderzochte handelsschepen ongeveer één derde van het aantal in September 1916 onderzochte schepen.
Van 4 Augustus 1917 tot 14 October 1917 werden slechts 2 schepen naar Kirkwall gedirigeerd voor nader onderzoek.
1482