93

«electromotorische kracht van 1.51 Volt bezat; dat het bij stroom«sluiting met 1 Ohm na 10 minuten tot 0.9 Volt, na 19 minuten tot «0 84 Volt afdaalde, maar zich reeds na eene halve minuut weder tot «de electromotorische kracht van 1.1 Volt opwerkte, na 20 minuten «tot 1 2 Volt enz. Het element I had eene electromotorische kracht «van 1.51 Volt, bij een inwendigen weerstand van 0.103 Ohm»

Deze gunstige resultaten hebben de Maatschappij Mix & Genest aanleiding gegeven om met dit droge element eene electrische schel te verbinden, welke zich leent tot algemeene toepassing bij huiselijk

gebruik.

Fig. 3

Met dezen nieuwen toestel (figuur 3) wordt het ook aan leeken zonder bizondere vakkennis en zonder hulp van deskundigen gemakkelijk, eene schel aan te brengen tusschen twee op grooten afstand in huis gelegen plaatsen. Het droge element bevindt zich in eencylindrischen beker van eene isoleerende massa, waarvan de verlenging tevens als omhulsel voor de onderdeelen van de electrische schel dienst doet, welke van onder door de eigenlijke klok gedekt en afgesloten wordt.

De electrische schel wordt door eene eigenaardige driepoot F (fig. 1 en 2) gedragen die tegelijk als geleider voor de electriciteit naar den electromagneet dienst doet.

Op een uitstekende stift S (fig. 2) wordt de klok tr

met eene scnroei oevestigu. nei «ui^i, ^ „„„._.veeren en schroeven zijn op een koperen bril geplaatst in welke ook met een schroefdraad de electromagneet M is aangebracht. Zonder verandering van de spanning der veeren kan hierdoor de afstand van anker en electromagneet gemakkelijk geregeld worden.

De verbinding van de koolpool met de leiding wordt door een platte koperen klem P gevormd, welke om het boveneinde van de kool is bevestigd en aan net vrije uiteinde aan de klemschroef L is verbonden. Het vast aandrukken tegen de kool kan met de schroei s geschieden. Een vertinde koperdraad door gnttapercna beschermd gaat van den zinkcylinder door een gat in den beker langs den zijwand van dezen, loodrecnt naar beneden. Een soortgelijke draad verbindt de schel ™„+ a» ïmMino- terwiil het euttaoercha omhulsel tl

dezer draden tegelijk dient om het element bij ophanging aan het

oog O iets van den muur verwijuem ik nouucn. , Bij de toestellen wordt eene 20 M. lange dubbele geleiding met contactknop geleverd, terwijl tot bevestiging van den geleiddraad aan de wanden haakjes worden bijgevoegd. De prijs van het geheel, loco Berlijn, bedraagt M. 9 in het groot, M. 12 in het klem.

Het krachtige droge element is in staat gedurende langen tijd zonaer bezwaar dienst te doen, zoodat van de bovenbeschrevene inricnting eene veelvuldige toepassing mag worden verwacht.

Gebruik van caoutchouc in de bouwtechniek.

Behalve het uitgebreid gebruik, dat van caoutchouc wordt gemaakt voor de vervaardiging van buizen, slangen, waterdichte stotïemelastische weefsels, schoenen, veeren enz., wordt het ook m denjaamen tijd in de bouwtechniek toegepast. Het zijn de elasticiteit zoowei m groote koude (tot - 20° C.) als ook bij groote hitte (tot +-1uu W de ongevoeligheid voor bijtende alcaliën, zuren en andere chem.scne inwerkingen en de ondoordringbaarheid voor vloeistoffen die aan caoutchouc — 'bepaaldelijk gevulcaniseerde caoutchouc — zulk eene giouie waarde geven. .„„itj. a;p

De chemische fabriek van Busse te Hannover-Linden, deze'M« ™ ook de caoutchouc toepast als bestratings-materiaal, legt zien o. a. u op de invoering van caoutchouc als dichtingsmateriaal voor dakbeaeKKiii^ r r,.. , „ +„v,„„^ Sourit in Hor, lmnde.1 die gebruikt kan

worden om scheuren enz. in viltdaken te dichten. Men drukt daartoe de caoutchouc-dakkit met een spatel in de ondichte gedeelten zöo, aai zij nog 3 a 4 mM. hoog uitsteekt. Dit kan door lederen *«i worden gedaan. De kit is week, elastisch en zoo consistent dat zij op verticale vlakken, ja zelfs op glas en papier gemakkelijk erl zee.ast kleeft, zonder af te vloeien of af te vriezen. De weersgesteldheiietent er geèn invloed op uit; zelfs na jaren blijft zij zoo weel, dat men^naar met de vingers kan indrukken. Ook voor het dichten van' ^n, gegolfd ijzeren en glazen daken is de kit met voordeel te gebrumen alsook om de aansluitingen aan muren, schoorsteenen, ventilat.ekokeis, dakvensters, enz. dicht te maken. O a. heeft het bestuuvan de^Kom Saksische Staatsspoorwegen de kit sedert 1887 gebruikt en met gunstig

%ez%de firma fabriceert ook «^^^f^^^ caoutchouc, om daken te bestrijken. Viltdaken nm™ t • f

dicht. Het lak ^.^^.^^^^J^^A. zoodat het voor deze daken zoo lastige bezanden vei u ,,phpnrm

Alvorens zulk een dak bestreken word^ ^ en ondichte aansluitingen met dakw«rden ee ^ en zeer beschadigde daken worden door aeze uen<* & &

Verder levert de chemische fabriek van Busse caoutchouc-isoleerplat^voor het isoleeren van fundamenten en gewelven envoorcaou jjiduen vuoi uci, isukuc „,„+t„ Haken als ter vervanging van viltchouc-daken, zoowel voor platte cianen <u» e & •

daken. ^ ' *'

Een plebisciet over geruischvrije bestrating.

De courant «Münchener Neuesten Nacbrichten» heeft onlangs getracht de vraag betreffende de voor- en nadeelen van een geruischvrije bestrating op te lossen door een leeken-oordeel, en wel betreffende de nieuwe in de Scbellingstrasse gelegde bestrating, ten deele bestaande uit asphalt, ten deele uit hout. Van 183 bewoners der straat kwamen, aldus meldt de Deutsche Bauzeitung, antwoorden in op de volgende vragen:

1. Heeft de geruischvrije bestrating het verkeer in de Schellingstrasse doen vermeerderen ?

123 stemmen antwoordden bevestigend; 21 erkenden de verkeerstoename onder voorbehoud, 12 slechts wat betreft de velocipedisten (die ook door vele andere stemmen werden genoemd); 9 geloofden geene vermeerdering te hebben bespeurd, 1 had zelfs vermindering waargenomen • de overigen lieten de vraag onbeslist.

2. Heeft de geruischvrije bestrating eene vermindering van het straatgedruisch teweeggebracht?

Deze vraag kon slechts door 174 personen worden beantwoord, daar 9 eerst later in de straat waren komen wonen.

Bevestigend werd geantwoord door 168 ; 4 gaven eene gedeeltelijke, 2 geene vermindering toe.

3. Heeft de geruischvrije bestrating de reinheid der straat bevorderd ? 171 stemmen antwoordden bevestigend.

4. Gelooft gij, dat de geruischvrije bestrating gunstig werkt op de gezondheid van de bewoners ?

163 stemmen antwoordden bevestigend.

5. Zijn op de geruischvrije bestrating meer ongevallen met voertuigen voorgekomen, en waren deze van zwaren of lichteren aard ?

36 stemmen hadden (ten minste op hout) in 't geheel geen ongevallen 13 hadden in 't algemeen minder ongevallen waargenomen; 31 beantwoordden de vraag bevestigend in 't algemeen, 81 eveneens bepaaldelijk voor asphalt; 22 lieten de vraag onbeslist.

6. Geeft gij de voorkeur aan asphalt- of aan houtbestrating, en waarom ?

33 stemmen schonken de voorkeur aan asphalt-, 121 stemmen aan houtbestrating; 27 lieten de vraag onbeslist.

Behalve dat een gedeelte der inwoners (zie vraag 2) eerst na de invoering der nieuwe bestrating in de straat verblijf hield, mag opgemerkt worden, dat de vergelijking met den vroegeren toestand evenals de beslissing omtrent het aantal ongevallen wel aan velen moeielijk zal zijn gevallen. Mag daarom niet te veel waarde aan dit plebisciet worden toegekend, aan den anderen kant blijkt toch duidelijk, dat de voordeelen der geruischvrije bestrating door het meerendeel der bewoners zeer worden op prijs gesteld.

Niet minder belangwekkend is het antwoord, dat door 140 artsen werd gegeven, op een viertal andere vragen. Deze wezen herhaaldelijk op de uitspraak van den Geheimraad Von Ziemssen in zijne in 1890 gehouden rectoraatsrede. «De aanschaffing van eene geruischvrije bestrating, ten minste voor de groote steden, is voor de gemeentebesturen niet meer alleen een zaak van financieele overweging, maar zij is een in den hoogsten zin practische eisch van de zorg voor de openbare gezondheid, een zenuwhygiënische noodzakelijkheid».

Aan de artsen werden de volgende vragen gedaan:

1. Welke zijn uit een hygiënisch standpunt de voornaamste voordeelen van de geruischvrije bestrating boven steen- en macadambestrating? . ... ...

2 Heeft de geruischvrije bestrating vooral voor eemge dikwijls voor-

1 ..l^r_ /_ „;*„;<a lnolonrrvnlro vnnrdeplen 9

ftomenae zieivieu ^ira yuohciv u^...6..,..~ v—-

3. Wat is van een hygiënisch standpunt over de asphaltbestrating te zeggen ?

4. Wat is over de houtbestrating te zeggen !

5. Welke van beide soorten van geruischvrije bestrating verdient de voorkeur uit een oogpunt van de zorg voor de openbare gezondheid, asphalt of hout ?

Betreffende de asphaltbestrating wordt de waarneming medegedeeld, dat het asphaltstraatstof vrij van bacteriën werd gevonden, dat daarentegen een verwaarloosde houtbestrating te vergelijken is met een malariabodem en dat slechts de meest voortreffelijke impregneenng met teer, hars enz. de ontbinding der houtvezels verhindert terwijl bij weglating daarvan de kleinste levende kiemen zich onmiddellijk vertoonen. Vooral met 't oog op deze omstandigheid hebben de artsen, in tegenstelling met de straatbewoners, 81 stemmen vóór asphaltbestrating 25 stemmen vóór houtbestrijding uitgebracht in antwoord op de 5e vraag. 25 stemmen verklaarden zich met bepaald, 7 waren voor geruischvrije bestrating in 't algemeen, 2 voor steenbestrating.