564
TECHNISCHE TIJDSCHRIFTEN.
Opgaaf van de belangrijkste artikelen. (Vervolg van bladz. 509.) Annales des Ponts et Chaussées. 1892.
door °Ver stLrooming van water in buisleidingen (met2pl.),
BuLcf ^ fr,_,?e,he,'Ste'llng del' §olfl>rekers voor de haven van verver ( a d°°r MaCHAN" - Het zönetarief voor personen-
eivoei op de Staatsspoorwegen in Oostenrijk, door Ch. Baume — Heiekening der krachten in cylindrische elkander aanrakende lichamen door DüpinALLI0T' ~~ Hardmaken van weSen met stoomwalsen (geïll.)' October. Nota omtrent den bouw der brug «Boucicaut» (met 1 nl ) door Tourtay - Over het opmeten van gesloten veelhoeken, bepaaldelijk dwarsprofielen (geïll.), door L. Piton-Bressant. Nouvelles Annales de la Construction. 1892
November. Watervoorziening van Parijs door de bronnen van Ia Vigne en Verneml (met 1 pl.), door R. Legouez (vervolg). — Het Manchester scheepvaartkanaal, door G. Lavergne (vervolg). — Bepalinoder drukkingskromme in gewelven, door Ch. Maurel (vervolg). Revue générale des Chemins de Fer. 1892. °
uuiuuci. nieuwe personenwagens der Zweedsche S.S. (met 3 pl) door A. KuEtLE. — OostenrijKsche locomotieven (met 2 pl)
November. Vervaardiging der vensters voor personenwagens (met 3 pl.), door E Rousseaux - Uitkomsten der proeven met metalen dwarsliggers type «Heinal» (met 1 pl.), door Ast. Zeitschrift des Oesterr. Ing.- und Arch. Vereines. 1892 minl°n / ^a"w,;f:urigheids-tacheometrie en hare nieuwste instrumenten (™et l p] door A Tichy (n°. 41-43). - De machines der (1° a£ Staatsdrukkerij te Weenen (met 2 pl.), door F. Kovarik ) •'•n W ~ Bergstroomen en de middelen om hen te beteugelen liggers (geïll.), door A. van Hemert (n°. 44) November. De uitbreiding der stad Frankfort a/M. (geïll.), door
ina^r^J ^GwBER (n 45-47> - De machines der Hof- en nndP* VJ, \weenen (met 1 P'0. door F. Kovarik (slot) <n°.45). - ünderioudskosten ren spoorwegen met metalen dwarsliggers (geïll.
HnK, " • Steenboormachine, systeem C. 1ornet
iïl L n VAZèRUS (" ' 46)- - 0ver «xidensltie in stoomleidinr u\ S; oR^fER (n • 46-48>- ~ De Ali-Pacha Moskee te
InJip Vn w7 i * ' t T. , ontwIkkeling der mechanische technologe en hare plaats in het technisch onderwijs, door F. Kick (n° 48) -o Hospitaal voor besmettelijke ziekten te Weenen (geïll.), door L.
ZeuS» utï defr Aurch-" und lnB- Verein8 zu Hannover 1892.
F. RlCHARD (ÏtrWlng St3ti0n Bremen ("let 4 P1-)' d0-
do^Rnwl,^ nieTu S^delijVe gymnasium te Hannover (met 2 pl.), DuLchZT£ h ~t ^ ^inichen, e«ne Amerikaansche cottage o uuitschen bodem (met 1 pl.), door Vogel.
Zeitschrift des Vereines Deutscher Ingenieure. 1892
Gen?veeTeeïinGdn'Uik^T ^ ^terkracht der Rhóne door de stad MiÜ!^ ^"n'f i" • 36 en 37)" - De ™™e boven-
tentoonstelling te Pa ermo in 1891 (met 1 pl.), door W. Theis fn" 38) — De Russ.sch-SiEemche spoorweg (geïll.), door Dr. B. Closterhalfën E HaÏtma'nn (°„e°Pa39\ngln k-ohtsoverbrenging, door
39). - Stoomkraan van ,30 ton" (X ^lZ^
doÏr* cerR*™e7^nd-m 8n b£u tverbindinge" te?en afschuiving (geïll,), breLt in 0)F~uT°epaSSingen Van ^trische krachteover-
Drengmg (geïll.), door E. Hartmann (n°. 40) (slot). — De technische ontwikkeling van den Noord-Duitschen Lloyd en de HamburgSri CaaBiyPf„oetoar4^fT? (me* 1 M dooraRbhaaackeén Goerris fn* mtüti } (VSr°i?}- - Scheepsn™Chines (geïll.), door A Rrera it> ' t o >o0t)- Studlen over krachtverdeeling (geïll. , door „mtf/rrJ" ' 42 e" 43^ "7 Nieuwe Wurtemburgsche voorschriften
~-vuur wenuuigKundig ingenieur.
°To«fïr v,e F"r*schritte des Eisenbahnwesens. (892.
BorriesM r eitaansche 'ocomotieven (met 1 pl.), door A. voN
LIJST DER WEEKEN
vanwege de Vereeniging van Burgerlijke Ingenieurs uitgegeven en voor het publiek beschikbaar gesteld.
Repertorium der literatuur vanleTwaterstaat van Nederland, bewerkt nZoee' te^'sSSa^e ^ )\ * ^ * M™S
TarleLVoHrkren\en ^erbliifkosten ten behoeve van Technici- uitae.even "ai Prijs ^ beu^nte voorheen A. D. Schinkel te VGraven-
HTtrCT~ain 78^tMrSCKhennarbeid Van lnflenieurs en Architecten; uitgegeven in 1892 bij.Gebr. Belinfante voorheen A. D. Schinkel te s-Gravenhage. Prijs / 0.10.
Algemeene administratieve voorschriften voor het uitvoeren en onderhouden van werken ten behoeve van besturen en DarticuHerenuitgegeven in 1892 bij Gebr. Belineante vooXën A.^hS te s-Gravenhage. Prijs ƒ 0.60. llj
Weerkundige waarnemingen te Utrecht, 8 uur voormiddag.
DATUM. BstSlr w™d- ™?4knTit'LTempeir I GeïalIeD
mM richting ™gens de tmir, graden ; regen in I, mM' J Celsius | mM.
3 23 Deo. 1892. 767.4 O. 2 a n
! 24 „ „ 766.8 O.K.O. 2 __7 n
25 » — — — _
26 » » — — — _ ~
27 » » 766.4 n.n.W. _ _, T, " 28 „ , 77i.o stil. - _i ^
[ Rivierberichten
Waterhoogten, in Meters + A.P. 8 uur voormiddag.
1892. Lobith. Niime. | Arn- ^oïT \ %S Ve, L
'sm «en. hem. ,„°S."\ tucht ^ enlo. Grave.
(zelfr.pl. (brug).
25 DeC' allo ^8 9'08 ""^^TTl^rT^o
26 " wb? n 8'85 8'88 9-54 ,42.90 11.34 7 49
27 " 3759 o«? li! 8-71 9'35 42-57 10'97 ^9
28 " 37 52 0?9 8-51 &-15 43-20 10-93 6.83
29 ' 37 34 0 2? 8'31 895 42-55 "-21 7.20 " jl'i4 lu-27 7.98 8 20 8 82 42 57 10 RQ c qi
30 » j[37-23 10-14 ^6 8.10 In | 41.450 loM |
KeuL Lob. Nam. Arnh. ^^felvmtol'or.^ 6' brug.
Nul der oude schaal. 35.85 13.91 6.22 6.95 - 7 37 49 20 i ft*
Laagste stand bij '-d'4"u — 4-8°
open water te Keulen en te Maastricht, met daarmede overeenko-
^„rn^enko: 36-85 ™ ^ ^ ^ ^ ^ B.85 4.85 mende met 1.50 M.
+ peil te Keulen 37.35 9.79 7.60 7.88 8 38 8 21 - Gem. zomerst. (1 Mei ' ~
tot lNov.) 1881—90. 38.66 11.25 8 72 9 00 9 53 9 9.8 42 87 10 13 rn, Merk III. (Verbod , d 9.38 42.87 10.13 b.04
van stoomvaart). . . 43.65 15.70 12.62 12 71 — _ Hoogste stand bij
0pen water45-36 16.68 13.50 13.28 13.92 t3.57l46.95jl8.S3 11.2» Men zie verder „De Ingenieur" 1891, No. 1.
IJSBERICHTEN.
Dnjfijs over een grooter of kleiner gedeelte der rivierbreedte.
December 1892.
25 J 26 27 28 29 30
Lobith ... _ Z e^rnkTT^ 7~ v Nijmegen . . _ y & y ,? /»
LAhnemieS- ' ~ ~ een^ ^ eenig Ainuem . . — — eenig eenig ' '/
Vreeswijk . . — eenig eenig eenig 3/
Westervoort . — — ■/ y /•
Deventer . . eenig 7. '/„ blank 7 k
Kampen . _ V blank ±
lïlaastncht. . — eenisr V 1/ ,',»
Venlo. ... - V* // /• ../«. V.
Grave ... - » /♦ /. blank 7
Schoonhoven. — ■/ /• , .'*. /. blank
Krimpen . . _ veel V'
Moerdijk . . — ~ een!^ blank - I
' 1 ~ eemS I eenig eenig blank
T,5eCAf!ft u°0r ^Kadaster e" Landmeetkunde. 1892.
De herziend v^°^bhe,k e" het Torrens-stelsel, door I. Boer Hz. door H. P. CrImer belastbare 0Pb''engst der gebouwde eigendommen,
De Natuur. 1892.
O °a V r'6 Ox?.t.!°.!?um en hare nieuwste toenassine-en Co»ïli > ^
door H. Claessens. ^vervo,g). — Een beproefd galvanisch element,
eenig | eenig j eenig