34

Trekken van schepen op kanalen, door j middel van machines.

■mmmmm

een toueur of sleepboot, die zich langs een gezonken kabel ol ketting

SndefSd.Tangs'de kanaatoevers gespannen en door een vaste machine in voortdurende beweging gebracht. vermeld aan de Deze laatste proeven gaven, zooals ^^^ÏÏV 18W/91

sche Bauzeitung» van 6 Dec. jl.

de Manie is aangelegd ^n ^^.^f^-StS^

stelsel bij het draaien der schepen te beproeven.

De nroefinrichting werd door de maatschappij Fives-L.llegemaakt.

Sn Lstona ut een kabel zonder einde steunende op nalen (ze fig 2) die zóóver van den kanaaloever verwijderd stonden, dat een 4 M breed jaagpad voor het trekken door paarden geheel v ij w „fTïp kabel werd bewogen door een vaste stoommachine van 15 Pkr en £gbij de steunpunten ter hoogte van 3.50 Mboven den

r°m deeY°b"chteZne waren'horizontale geleidschijven van cc. 2 M. middelen dgeplaaStT waarvan de krans "zoodanig was mgencht dat een

^ara^^t'ÏkS^der^bel van de steunpunten tegen-

lan de schiif seeft de uitkeeping in den buitenkrans gelegenheid, dat worden losgerukt.

Fig. 2.

genden kabel . ™nder eind langs de ka^n^ ^^^8^ denkbeeld genoemde uitvinders afkomstig Het, eerste octrooi ™ 1862 wd genomen door de heeren Troll en d£^^t 4869

bepaaldelijk bij het veranderen der richting van de »m

eerst de verbeteringen in de detads.^J^^^ etl losmaken S ^en?^S^\-> ook OtoE) het gronddenk-

de rivieren en kanalen een TaVgloSvoor elk

van een zeker aantal schepen af te wachten, om een sleeptrem te

"«richting werd in October 1888 beproefd op een gedeelte van de ue ïnriciiui g Maurice bij Charenton. Zooals fig. 1 doet zien

kanalen St. Maur en ht. u \ Charenton door het kanaal

^.'Mau^XsneS/terwIj het kanaal St. Maurice als zijkanaal van

(*) Levy is Oostenrijker van geboorte.

rink de verbinding van het schip met den kabel was zeer vernuftig

tigd terwijl de kabel m ^weging zich dit in beweging

Sde^e? bTgufdISS met een plotselingen ruk gebeuren. Endeiiik moert. de treklijn ieder oogenblik losgemaakt kunnen worden, zonder dat men het schip behoefde te verlaten Vnnr een en ander diende de volgende inrichting. S aen^ voortbewegenden kabel waren op zekere afstanden nzerer, cyl.ndersPbevestigd waaraan zich draaibare ringen met oogen bevonden. h t «rhfn dat zich wilde aanhangen, moest den voorbijgang daarvan

Kin ontkoppelen darwerd de schuif door het trekken met een snoer vin hel S af, achteruitgeschoven. De stang sloeg dan onmiddelhjk om en liet het lijneinde vr* uitstekend slaagde, werd

deTCr LevvP bf £jj^&**6 ~ » 1888 gemach-

Charenton lang 250 ,M-waarvan de overgang ^ teetlSt Manur™ SS.deCr scherpe b'ochten, de sluis te Gravelle.de

! TatefSn zlTs^» vSamen 1800 ton tegelijk getrokkem Sedert 4 CeXr 1889 is de geheele installatie voor de scheepvaart | opengesteld en werkt sedert zonder eemg bezwaar.