2 l

Gemengde berichten.

De abonnementsprijs voor het gebruik van de telephoon is te Botterdam verminderd met slechts f2. Van f120 is die prijs gebracht op f 118, ingaande 1 Jan. 1.1.

De Maatschappij is tot het toestaan dezer vermindering gedwongen kunnen worden, tengevolge van eene bepaling in het contract, die aan B. en W. de bevoegdheid geeft, om te eischen dat het tarief te Rotterdam niet hooger worde gesteld, dan dat te Amsterdam.

Door de Enquête-commissie uit de Tweede Kamer der StatenGeneraal zal o. a. op 17 Januari a.s. worden gehoord, de heer A. Bekaar, ingenieur van den Waterstaat te Maastricht.

In de laatste jaren is herhaaldelijk gewag gemaakt van plannen om aan de IJ-zijde van Amsterdam nieuwe handelsinrichtingen en dokken te scheppen. Zoo hoorde men voor een jaar of drie van een voornemen, om aan den overkant van het IJ inrichtingen te maken in verband met een eventueele verplaatsing van 's Lands Werf daarheen, later van de plannen-Tusschenbroek voor de westzijde der stad. Onlangs werd gewaagd van voornemens van het Westelijk Entrepot, eveneens aan de westzijde der stad en van een combinatie die aan de Nieuwe Vaart inrichtingen wilde scheppen.

Al deze plannen, behalve dat van de Nieuwe Vaart, dat binnen de sluizen liggende, op zichzelf niet aanbevelenswaardig is, — zooals de Minister van Financiën in de Tweede Kamer terecht heeft opgemerkt, — gaan mank aan het euvel, dat de goederenbeweging per spoor het toch reeds overvulde Centraal-Station moet passeeren. Aan de Handelskade, er bij en er naast, is de natuurlijke ontwikkeling van de Amsterdamsche handelsbeweging te wachten. Verwondering kan het daarom niet baren, dat op dit breede gedeelte van het IJ de aandacht van deskundige ontwerpers is gevallen. Uit een schrijven van den heer Van de Wall Bake in ons tweede blad van 22 Nov. j.1. is reeds gebleken, dat zulk een plan werd voorbereid.

Dezer dagen vernamen we echter, dat een inderdaad reusachtig plan in aantocht is tot het maken van een Entrepotdok met bijbehoorende inrichtingen, in de onmiddellijke nabijheid van de Handelskade en zoodanig gelegen dat het veilig laden en lossen aan die kade bij alle weersgesteldheden volkomen is verzekerd, omdat het Entrepot haar tegen de Oostenwinden beschut. Tevens is het ook zoodanig ontworpen dat de Rijnschepen uit het Merwede-Kanaal varende, onmiddellijk naast de groote zeeschepen kunnen komen.

Zijn we wel ingelicht, dan worden reeds pogingen tot verwezenlijking aangewend, en kan wellicht spoedig dienaangaande iets naders worden vernomen. Het plan is op grootsche schaal ontworpen, want geheele overneming en veranderde bestemming van het bestaande Rijks-Entrepot wordt bedoeld. Dit laatste is van groot gewicht, vooral als men let op wat de heer Bake verzekerde, nl. dat de Regeering niet geneigd is voor een nieuw Entrepot hare medewerking te verleenen, tenzij het bestaande, welks ligging thans geheel ongeschikt is geworden, met de schuld van bijna 3 millioen die er op rust, van het Rijk wordt overgenomen.

De architect I. Gosschalk is de ontwerper der bedoelde plannen.

(Hbld.)

Op eene vergadering van de Amsterdamsche Kiesvereeniging Burgerplicht, dd. Maandag 10 Jan. j.1., werd door den heer H. J. v. d. Mandele, gepens. Kapt.-luit. ter zee, eene voordracht gehouden, over: I)e verbetering der sluis- en havemverken te IJmuiden, in verband met de aanhangige regeeringsvoorstellen.

De conclusien waartoe de spreker kwam en die nagenoeg ongewijzigd werden aangenomen, luiden als volgt:

lo. Aan de haven- en sluiswerken te IJmuiden kleven gebreken, gedeeltelijk aan het uitgevoerde ontwerp zelf eigen, gedeeltelijk een gevolg van de verhoogde eischen, door de scheepvaart gesteld, met welker ophelfing of verbetering niet alleen de welvaart van Amsterdam, doch ook van een aanzienlijk deel des Rijks wordt gebaat;

2o. de opheffing of verbetering dier gebreken geschiedt het beste door eene uitvoering der door de Regeering aangekondigde plannen ;

3o. de stichting eener veilige en gemakkelijk bereikbare visschershaven op onze Noordzeekust is van onberekenbaar nut voor dien tak van industrie, en nergens kan dat beter en met minder onkosten geschieden, dan te IJmuiden;

4o. de uitvoering der voorgestelde verbeteringen kan geen

uitstel van beteekenis lijden, wil men daarmede waarschijnlijk niet te laat komen.

De Koerier ontleent aan het contract tusschen de H. IJ. S. Mij. en de Kon. Ned. Loc. S. Mij. het volgende:

Het contract wordt aangegaan voor den tijd der concessie, behoudens het recht der H. IJ. S. Mij., om in 1893 ontbinding te eischen. Doet zij dat niet dan duurt het contract tot het einde der concessie. Gedurende de contractjaren betaalt: lo. de H. IJ. Spoorw. Mij. de rente en aflossing der leening voor zoover gesloten of nog te sluiten ; 2o. Verschillende lasten op de K. N. L. Spoorw. Mij. rustende; 3o. Een som van f 3000 's jaars voor administratiekosten en 4o. crediteert de K. N. L. Spoorw. Mij. jaarlijks met een zeker bedrag in hare boeken voor het vernieuwingsfonds, terwijl zij zich het recht voorbehoudt om de 4!4 pCts. leening te converteeren en de geheele concessie c. a. te koopen tot den kostenden prijs na aftrek van het Rijks subsidie voor de brug over den Usel te Deventer.

De Loc. Sp. Mij. levert den weg en de werken en het rollend materieel, benevens een vrije stations-inrichting te Deventer en stort bovendien een waarborgsom van f 150,000, waaruit de H. IJ. Sp.-Mij., gedurende de eerste 5 jaren van het contract mogelijk verlies kan dekken. Gaat het verlies dat bedrag te boven, dan wordt de L. Sp.-Mij. in de boeken der H. IJ. Sp.-Mij. daarvoor gedebiteerd en verleent daarvoor een 2e hypotheek tot een bedrag van hoogstens 5 ton, welke eerst uit latere winst moet worden terugbetaald.

Ter betaling van alle op zich genomen lasten houdt de H. IJ. Sp.-Mij. de opbrengst der exploitatie aan zich, totdat zij bedraagt ongeveer f7.50 per dag-kilometer, waarmede rente en aflossing, benevens de exploitatiekosten ad ongeveer f 3.75 per dag-kilometer betaald zijn, levert de dienst winst daarboven dan ontvangt de K. N. L. Sp.-Mij. van de bruto winst 25 pCt., wat gelijk staat met ongeveer 50 pCt. van de netto winst. (Hbld).

Benoemingen, Verplaatsingen, enz.

Door den Minister van W. H. en N. is, met wijziging in zoo verre van de stationslijst (zie Ingr. nos. 48, 49 en 50), bepaald:

lo. dat voor de opruiming op rivieren, station Dordrecht, in plaats van den ingenieur C. de Bruijn, wordt aangewezen de ingenieur B. Hoogeboom;

2o. dat voor het station Roermond, in plaats van den opzichter A. Fagel, wordt aangewezen de opzichter C. H. Droste;

3o. dat voor het station Grave, in plaats van den opzichter A. C. Haartsen, wordt aangewezen de opzichter J. Venema;

4o. dat voor het station Blauwe Sluis, in de plaats van den buitengewonen opzichter C. Baerents, wordt aangewezen de adjunct-ingenieur jhr. C. E. Bloys van Treslong.

In Nederl.-Indië zijn bij den Waterstaat en 's lands B. O. W., geplaatst: te Kota-Radja, de ben. opz. 3e kl. P. H. Briët; te Cheribon, de ben. opz. 2e kl. J. C. A. TorrÉ.

Toegevoegd: Aan den chef der irr.-brigade, en zulks met intr. zijner toev. aan den chef der Ve waterstaatsafd. de adsp.-ing

M IJPELAAR.

Overgeplaatst: Van Kota-Radja naar Koepang om als eerstaanw. waterstaatsambt, op te treden, de opz 2e kl. R. S. Metzelaar, van Soerabaja naar Madioen, de opz. 3e kl. H Klasing; van Cheribon naar Tjiamis de opz. Ie kl. P. Bommel; van Padang naar de directie met intr. zijner toevoeging aan den chef der Vle waterstaatsafd. de opz. 3e kl. J. K. C. Fehr.

Bij de Genie:

Overgeplaatst: de 1ste luits. H. T. Wijnhof naar Medan; J. C O Peereboom naar Palembang; A. F. Rudolph en W. F. Batenburg naar Atjeh ; de 2de luit. W. R. de Greve, bij de genietroepen te Willem I.

Ingetrokken: de overplaatsing bij de genietroepen te Willem I van den len luit. A. Schadee.

ERRATA. In het stukje getiteld «Werkt tras?" in het vorignommer voorkomende, staat o. a.:

»door langer verblijf in water tot in het water gedrenkt worden , waarvoor gelezen moet worden:

»door langer verblijf in water tot in het hart gedrenkt worden.

Gedrukt bij GEBR. BELINFANTE, voorh.: A. D. SCHINKEL.