254
niet uit Europa is aangekomen, de op Java aanwezige goederen voor Sumatra en de op Sumatra aanwezige goederen voor Java gebruikt kunnen worden.
Daar snelheid van vervoer op den ontworpen spoorweg geen vereischte zal zijn, zal met geen grootere snelheid dan 30 K.M. per uur behoeven gereden te worden, zoodat ingevolge art. 1 van het reglement op de secundaire spoorwegen in Nederlandsch Indie de spoorweg onder dat reglement zal vallen, hetgeen aan de kosten van aanleg en exploitatie zal ten goede komen. Niettemin zal de weg, wat zijnen bouw aangaat, aan de strengste eischen van soliditeit moeten voldoen, en natuurlijk, ook wat de draagkracht der bruggen betreft, voor het vervoer van zwaar beladen kolentreinen worden ingericht.
Om de Brandewijnsbaai, waarop de ontworpen spoorweg zal uitloopen, eene volkomen veilige ligplaats voor schepen te doen zijn, zal met betrekkelijk weinig kosten een 600 M. lang havenhoofd uitgebracht worden, dat voor het aanleggen van groote schepen zal worden ingericht en over eene lengte van 160 M. tevens dienst zal doen als los- en laadkade ter breedte van 13 M., waarop zoo noodig 4 sporen kunnen worden gelegd. Er zal in de baai voldoende ruimte overblijven om een of meer hoofden uit te brengen, geschikt om daarlangs de schepen aan te leggen, welke de kolen direct uit de spoorwegwagens innemen. Deze laatstbedoelde inrichtingen, welke eerst behoeven te worden gemaakt als omtrent de exploitatie van het kolenveld eene beslissing genomen is, zijn niet in het ontwerp opgenomen.
De kosten van aanleg van den spoorweg en van de haveninrichting, zijn te zamen geraamd op eene som van ƒ 16.200.000; die van den spoorweg alleen op ƒ 14.800.000, dit is bijna ƒ 87.500 per kilometer.
De bouwtijd is, ten einde misrekening te voorkomen, gesteld op 5y3 a 6 jaar. Opdat het kolenveld zoo spoedig mogelijk in ontginning kunne worden gebracht, zal de ver-