A. 322

De Ingenieur no. 37. Algemeen gedeelte 37.

15-9-1933

met een oveimaat van symmetrische oplossingen, zoo eigen aan het Gallische ras, kan gelden, dat van den Franschen architect, die de tweede premie ad 50.000 frs, zich zag toegekend. Deze symmetrie had niet alleen geen zin, zooals bij de boulevards, die op de Schelde dood uitliepen, doch de ontwerper had ook in het detail de regelmaat nagestreefd door een aanlegsteiger, naast de personentunnel gelegen, onnoodig te verdubbelen, klaarblijkelijk over het hoofd ziende, dat het baggerwerk om zoo'n steiger de stad Antwerpen jaarlijks 300.000 frs kost en de navigatie der beide punten, door eikaars onmiddellijke nabijheid zeer gehinderd wordt.

Bij een ander plan, hetwelk aangekocht werd, was de ontwikkeling van den reefcier-Scheldeoever mede in studie genomen. Op de plaats van de verouderde en buiten dienst gestelde Dokken nabij de Noorder-haveninrichtingen was een nieuw kantoor- en handelscentrum geprojecteerd van torenhuizen, met de rijtunnel als directe verbinding naar de nieuwe woonstad.

Een volgende inzender traceerde aan de W. zijde van het ter beschikking gestelde terrein een nieuwe rivier, waardoor de beroemde Antwerpsche bocht werd afgesneden. Hij beoogde hiermede het door water omringde terrein tot een vrijhandelsgebied te doen worden, aldus voortbouwende op een oude gedachte.

Nagenoeg geen der deelnemers gaf zich voldoende rekenschap omtrent de beteekenis van de voertuigentunnel als schakel in het verkeersgeheel. Men zag over het hoofd, dat deze constructie in de eerste plaats zal dienen voor het transito-verkeer van Antwerpen naar het Land van Waes, Gent, Brugge, de Zeekust en omgekeerd. Dies zal men met zoo weinig mogelijk kruisingen de nieuwe agglomeratie moeten passeeren en voor een ander deel zal de verkeersstroom naar het nieuwe station moeten worden geleid. Het plaatselijk verkeer is hierbij van secundaire beteekenis, uitgezonderd op de uren van marktbezoek (men overweegt als één der eerste openbare gebouwen, groote markthallen op te richten). Vele ontwerpers hadden zeer nabij den uitgang van deze tunnel een rond-point aangelegd, van waaruit straalsgewijs de verkeerslijnen uitliepen, het aangeduide transito-verkeer ten zeerste storend.

Opvallend waren de vele grootsche ontwerpen, die men voorlegde, alsof het hier den opzet van een nieuw wereldcentrum gold. Zelfs een „cité universitaire" ontbrak niet. Een bedroevend begrip van realiteit bleek bij deze groep inzenders.

Eén der ontwerpers had van de vele openbare gebouwen, welke op zijn plannen

voorkwamen, mmitieus geteekende plattegronden en gevels toegevoegd, als het ware vooruitwerkend op eventueele aanstaande prijsvragen.

Over het algemeen waren de ontwerpen voortreffelijk geteekend, en had men kosten noch arbeid gespaard, om de visie van den architect zoo gunstig mogelijk te doen uitkomen.

Doorloopt men de groote hal met de honderdtallen meters wandvlakken bedekt met ontwerpen ca., dan ontkomt men niet aan de gewaarwording van triestheid over zoovele illusies, die in teleurstellingen zijn

overgegaan. Een Antwerpsch leeraar in de bouwkunde aan het Institut Supérieur des Beaux Arts had na ongelooflijke inspanning vier uitmuntend geteekende ontwerpen ingediend, elk bestaande uit ruim een tiental teekeningen, wellicht in de veronderstelling, dat zijn kansen op een bekroning hierdoor meer dan viervoudig zouden toenemen. De opzet van zijn plannen had, waarschijnlijk door de veelheid van den arbeid,, zoodanig geleden, dat men verwonderd was, niet meer begrip van stedebouw aan te treffen bij een docent in de bouwkunde.

Bij den velen arbeid, die voor elk der inzenders naast een vervlogen hoop, toch een deel verrijking van kennis moet hebben afgeworpen, gevoelt men de moeilijkheid en het kiesche van den plicht van de Jury, om deze veelheid schiftend te bewerken, en voor bekroningen in te deelen.

Ten slotte is met dezen wedstrijd in geen enkel opzicht, een plan, zelf nauwelijks een richtsnoer voor den bouw van de toekomstige nieuwe stad verkregen. De I.M.A.L.S.O. is in het bezit geraakt van een aantal ideeën, welke een bekwam urbanist wellicht benutten kan, om zelfstandig een goed plan op te stellen. Het is te hopen, dat dit laatste niet behoeft te geschieden door méér dan één deskundige, zooals het minder gelukkig resultaat van den internationalen prijskamp voor het Volkenbondspaleis te Genève is geweest.

De beide Scheldetunnels geopend.

In Antwerpen is de Zondag van 10 September 1933, in verband met bovenstaande gebeurtenis, tot een enormen feestdag gegroeid, waarvan de „vernissage" reeds Zaterdagaanving. _IT , ,

Alle standen en alle leeftijden der Vlaamsche en Waalsche samenleving, hebben in ongekende massa's er aan deelgenomen, vanaf den Vorst van het Rijk tot aan den meest eenvoudigen bewoner van Antwerpen of ommeland; juichende kinderen tot zich moeizaam bewegende ouden van dagen. De aantallen waren overweldigend, en degenen die zich interesseeren voor groote transporten en verkeersregelingen in „dringende" omstandigheden, hebben hun kennis ter zake zeer verrijkt, ten deele „aan den lijve".

Ook buitenlanders waren in ruimen getale aanwezig en het Koninklijk Instituut van Ingenieurs, officieel uitgenoodigd, was vertegenwoordigd door eene delegatie, ge-

Panorama op Antwerpen vanaf den steiger van den Sehelde-veerdienst.