Mengelwerk.

539

niets reeds meer geschikt om ook eens in de school te

'"ATbegrijpen zij nog niet alles, wat zij daar zien, al schijnt ket een of ander hun verkeerd toe zullen dan , toch vertrouwen en gelooven, dat de onderwar er w 1 goede redenen voor zal hebben, en 'tbeter weet te iege-

leOpe"ijke aanmerkingen op het schoolwerk zullen zij dan niet meer maken; want vooreerst ^b» » «ed. -rd, dat dit in 't bijzijn der kinderen met behoort te ge sckieden; ten anderen zullen ze zich zeiven te veel wanWen'in hun oordeel, om er anders dan in 'tgeh«jm» vertrouwelijk over te spreken of misschrenwel e worden terecht gewezen. Geheel stilzwijgend zullen n dmhalve daar rondzien, zonder dat de onderwijzer hun dit als regel of nlicht behoeft voor te schrijven.

Terwijl ze op deze wijze de school bezoeken, zullen zij er vele nuttige lessen, wenken en terechtwijzmgen vwde huiselijke opvoeding opdoen. Indien zij b. v. «*, j£t de onderwijzer daar grootendeels alleen door liefde allen weet te hielen, te besturen en te beheerschen zonder Ta of belooning te geven, dan moet dit ben wel uitlokken lm in de huiseiyke opvoeding dat bekoor^ voorbeeldt volgen. Vinden zij bezwaar hierin, en begrijpen zij met l ekt hoe zulks mogelijk en doenlijk is dan zullen zn de gelegenheid zoeken om er vertrouwelijk met hem vei e raadplegen en onderricht daarin te ontvangen. Merken n ter school op, dat hunne kindereu zich daar veel betoge dragen dan te huis; dat ze er veel

vredelievender enz. zijn, moet dit hen met ^geeng-ken om te huis datzelfde goede aan te kweeken? ™ « te betwijfelen. Dat zij ook hierover eerst om raad en terechtwijzing zullen vragen, dewijl zij zieh