Mengelwerk.

gemeten en uit de gemiddelden van een vrij groot aantal gemetenen heeft men de afmetingen afgeleid, die de schooltafels en banken moeten hebben , welke die kinderen moeten gebruiken.

Nu bleef er nog een groot bezwaar te overwinnen, namelijk : een tafelen bank te vinden, waarbij de kinderen zoowel hunne staande als zittende werkzaamheden ongestoord zouden kunnen verrichten. De afstand van den achterrand der tafel tot den voorrand der bank is bevonden bij het Amerikaansche stelsel te groot te zijn, om de schriftelijke werkzaamheden rechtop te verrichten. Als wij, volwassenen, aan een gewone vierkante tafel, op een stoel zittende, in opgerichte houding schrijfwerk willen verrichten, dan schuiven wij onwillekeurig den stoel eenigszins onder de tafel, zoodat wij met de maagkuil tegen den rand der tafel komen te zitten. Datzelfde moet nu ook bij de kinderen in de school in toepassing worden gebracht, zullen zij bij hun schrijfwerk een goede houding in acht nemen en tevens een behoorlijken steun in den rug hebben. Instinctmatig ziet men het kind dit dan ook doen , als hij op de ondoelmatigeAmerikaansche schoolbank zit. Hij schuift namelijk zoover op de bank vooruit, tot dat hij met de borst even den achterrand der tafel raakt. Maar in die houding kan hij het niet lang uithouden. Hij rust dan alleen met de zitbeenderen op een deel der bank, terwijl hij den steun van de zitvlakte der dij spieren genoegzaam geheel mist en de zenuwen en bloedvaten, aldaar oppervlakkig gelegen, door den voorrand der bank sterk gedrukt worden. In dat geval vervalt dan ook de steun van de leuning in den rug geheel. Komt daar nu bij eene ondoelmatige plaatsing of buitengewone smalheid van de voetplank of wel eene, in verhouding tot den afstand van de zit- tot de voetplank , te groote of te geringe lengte van het been , dan wordt het kind al spoedig ge-

*