Boekbeoordeelinge n.
ons tot die opmerking gedwongen door een gezegde van den vorigen beoordeelaar, op bl. 303 van liet zooeven aangehaalde April-nummer der Bijdragen voorkomende. Wij bedoelen de navolgende zinsneden: „ Gaarne gelooven wij de berigten, die ons van do voortreffelijkheid van het zangonderrigt in de Amsterdamsche Volkszangschool worden medegedeeld; maar 't is er verre af, dat wij die uitsluitend als een gevolg zijner methode beschouwen. Het is de man zelf, die leven en ziel aan het onderwijs moet geven. ... Do leerwijze van Smits verdient door iederen onderwijzer, die wat aan het zangonderrigt doet, of doen wil, onderzocht, rijpelijk overwogen en beproefd te worden. Men kan er veel uit leeren. Haar als de éénige ware, onverbeterlijke, voor te stollen, en aan alle zangscholen te willen opdringen, zouden wij niet voor onze rekening durven nemen. Nooit heeft men zoo iets ten aanzien van eene of andere leerwijze voor lees-, schrijf- of rekenonderrigt gedaan; — en teregt; want, wij herhalen het, niet do leerwijze alleen, of hoofdzakelijk, maar veel meer de geheele persoonlijkheid des onderwijzers — zijn van den gezegendsten invloed — op de geheele vorming der leerlingen; — terwijl bovendien de algemeeno en uitsluitende aanneming van ééne leerwijze, hoe voortreffelijk zij ook wezen moge, allen vooruitgang tot iets beters verlammen zoude."
Wij hebben reeds aanstonds dit punt ter sprake willen brengen, omdat we, door daarover ons gevoelen uit te brengen, het best meenden te kunnen aantoonen, in hoever wij het met den vorigen beoordeelaar over dit cardinale punt eens zijn.
In het algemeen en in het afgetrokkene beschouwd,
17 *