642

Schoolnieuws.

jaar, heeft hij in dat dorp, in die school, onder die kinderen, zoo ver gebragt, dat het thans een allerstreelendst vermaak oplevert om hem in de waarneming van zijnen post bezig te zien. "Welk eene orde heerscht er in die school! welk eene naauwe verkleefdheid tusschen leeraar en leerlingen! welk een verstandig en in de gevolgen zeer vruchtbaar onderwijs! welk eene blijdschap verneemt men thans onder de ingezetenen dier plaats, over zulk eenen leermeester van hunne waardste panden! Waarlijk vele oudere schoolonderwijzers zouden hier zeer veel kunnen leeren, en vooral diegenen onder hen, die telkens klagen, dat zij geene verbeteringen kunnen daarstellen om de tegenkantingen der inwoners. — Het spreekt van zelfs, dat deze jongeling, in zijne jaren, en, na nog maar zulk een korten tijd onderwezen te hebben, nu nog niet alles zoo kan ingerigt hebben, dat er niets meer op zijne verrigtingen en zijn onderwijs zou aan te merken zijn, doch, wekelijks laat hij zich zeiven nog bij aanhoudendheid onderwijzen, en wendt hij alle pogingen aan, om meerdere kundigheden op te doen, en die, welke hij bezit, met meerdere geschiktheid tot zijne onderwijzelingen over te brengen: terwijl ik hartelijk vertrouwe, dat hij daarmede van tijd tot tijd onvermoeid zal voortgaan." (1)

En dat vertrouwen, neen! hij heeft het niet beschaamd ; hij is onvermoeid voortgegaan zoo als hij was begonnen, en werkt nog op den huidigen dag voor zoo verre zijne krachten zulks toelaten. En is die ijverige jongeling nu een achtbaar grijsaard geworden, o! het vuur der jeugd

(1) Zie Bijdragen betrekkelijk het schoolwezen, IV DL, 7c. Stuk, bl. 56.