EMMA, DE BRUID

— En vergeet niet, dat we zooveel minder tijd hebben dan vroeger!!

— Ja, want Jacques en Alfred loopen hier natuurlijk in en uit....

— En nemen ons voor verschillende uitgangen mee....

— En willen boodschappen met ons doen....

— En je kan je niet voorstellen, hoeveel uren dat rooft. Gisteren waren Alfred en ik in 't tapijt-magazijn, vertelde Leni, stel je voor, we vergaten uur en tijd. En ik weet er nu zóóveel van! De oorspronkelijke tapijt-weefkunst, die uit het Oosten stamt, kent twee oorspronkelijke vormen: de Turksche en de Perzische groep. Beiden zijn knoopweefsels, maar de Turksche zijn veel grover. Door de Perzen werd veel het zoogenaamde gevederd ornament gebruikt. O, je werd verrukt door al die patronen: de empire-teekeningen met de bekende kransjes en lauwertakken, de schulp-vormen van het Louis XV, de langwerpige kransjes met kleine bloempjes en strikjes van het rustiger Louis XVI, of de modern style met de bij voorkeur vierkante figuren .

En we hebben de techniek van het maken gezien, neen maar zeg, wat was dat interessant! Hevig interessant, om te zien, hoe uit de ruwe grondstof, de natuurkleur wol, waarvan de draden eerst worden geverfd, daarna gesponnen, dan in kleine stukjes geknipt, ten slotte het werkelijke tapijt wordt «opgebouwd».

De werksters zitten op rijen voor de reusachtige weefgetouwen: één is de leidster; zij leest op zangerige toon het patroon af, om de anderen aan te geven, welke kleuren zij moeten gebruiken....

En langzaam, maar gestadig ontrolt zich het kleurrijk tapijt, dat als 'n schilderij van wondere kleuren is

— Al die belangwekkende dingen hebben jullie er nog gratis bij! lachte Folly.

— En wat heb je daar 'n leuke ring? vroeg Ips aan Emma; dat is toch niet

— M'n trouwring, ja. Wil je 'm zien?

— Dat is zeker 't nieuwste?

— Ja. Er zijn al dikwijls pogingen gedaan, om de klas-