gepaard aan een waakzaamheid van geest die aan zijn artistieke visie’s steeds nieuwe mogelijkheden in uitzicht stelt, stempelen Monteverdi tot een der grootste figuren van heel de Muziekgeschiedenis. «On ne saurait exagérer I’importance de Monteverdi», zegt de auteur dezer biographische studie; «il faudrait pour trouver son équivalent chercher non parmi les musiciens, mais parmi les peintres et sculpteurs de la Renaissance. II apparaitrait alors comme un nouveau Michel-Ange avec son imagination fougueuse, son ame héroïque et révoltée, sa foi religieuse et son incroyable faculté de souffrir...» Onder de musicologen van dezen tijd is er zeker géén die méér bevoegd is om de levenstaak van den Italiaanschen Meester te schetsen dan H. Prunières. Wie zijn vorige studie’s kent (o. a.: L’Opéra italien en France avant Lully) en zijne wel beredeneerde, maar daarom niet minder vurige vereering der 17* en 18*-eeuwsche toondichters, zal ook dit boek over Monteverdi willen lezen. Hij zal het zich niet beklagen; het is critische arbeid van de allerbeste soort.

Met de uitgave van Vlnitiation Musicale door Ch. M. Widor, verricht de Librairie Hachette zeer verdienstelijk divulgatiewerk. Al wie, gedreven door belangstelling in de muziek, van deze kunst geen bizondere studie kan maken, maar dan toch een inzicht wil verkrijgen in het wezen der muziek en haren ontwikkelingsgang, kan Widor’s werkje aanbevolen worden. Het is vlot leesbaar voor een leek.

Nieuw, maar stellig niet overbodig gezien de beperkte of empirische kennis welke zelfs de meeste beroepsmusici doorgaans bezitten in zake natuurwetenschappelijken kant van de muziek, namelijk de geluidsleer zijn de hoofdstukken, gewijd aan de verschijnselen van de voortbrenging en de onderscheiding der sonoriteiten, de schaal der trillingen, hoe en in hoeverre onze, erg onvolmaakte, gehoorzin deze trillingen opvangt, de verdeeling der trillingen en dezer rangschikking naarmate hunne versnelling, in: draadlooze telegraphie, herziaansche golven, donkere warmte, onzichtbaar licht in ultra-violet, enz. Al de verbazende verschijnselen, welke de wetenschap der acoustiek tijdens en sinds den oorlog aan het licht bracht en nog in uitzicht stelt en die, met het oog op de toekomst der muzikale kunst, wel van aard zijn om tot nadenken te stemmen, worden hier terloops besproken, maar op een wijze welke de nieuwsgierigheid van den lezer heilzaam prikkelt en hem aanzet tot nader onderzoek.

De firma Paul Mellottée, welker schoolboeken in Frankrijk zoo zeer en te recht gewaardeerd worden, geeft sinds korten