- eventuele lasten en baten met betrekking tot werkzaamheden voor derden; - incidentele lasten en baten, en voorts de lasten en baten van taken, die wel belangrijk zijn, maar waarvoor in het model nog geen posten zijn opgenomen.

Hierin zal ingevolge de voorschriften op advies van de Commissie voor de provinciale comptabiliteitsvoorschriften door middel van een ministeriële beschikking kunnen worden voorzien. Opgemerkt wordt dat de post overige lasten niet het karakter mag hebben van een post voor onvoorziene uitgaven.

Bijzondere posten

Voorts zijn in sommige gevallen bij de opstelling van de posten van een paragraaf bijzondere lasten en baten op afzonderlijke posten ondergebracht. Voorbeelden hiervan zijn de bijdragen in de kosten van werkzaamheden ten behoeve van de onderscheidene fracties van de provinciale staten op paragraaf 0 van hoofdstuk 1 en de rijksuitkering ingevolge de Wet Uitkeringen Wegen op paragraaf 0 (subparagraaf 1) van hoofdstuk 3 van de gewone dienst.

Paragrafen van de kapitaaldienst

De hiervoor gegeven toelichting op de paragrafen van de gewone dienst geldt, voor zover van toepassing, ook voor de paragrafen van de kapitaaldienst. In het algemeen zijn de hoofdstukken van de kapitaaldienst ingedeeld in paragrafen en subparagrafen overeenkomstig die van de gewone dienst. De op de hoofdstukken 0 en 1 voorkomende verschillen in indeling tussen de gewone dienst en kapitaaldienst zijn in paragraaf 2.1 nader toegelicht.

Posten van de kapitaaldienst

Bij de opstelling van de posten van de paragrafen van de kapitaaldienst is, voor zover het nodig en van belang is, rekening gehouden met eerdergenoemde provinciale taken, door afzonderlijke posten voor de daarmede verband houdende kapitaaluitgaven en -inkomsten in te stellen. In tegenstelling tot de gewone dienst worden de apparaatskosten op de kapitaaldienst toegerekend aan de investeringsobjecten, omdat deze kosten de waarde van die activa verhogen. Het gevolg hiervan is dat afzonderlijke posten voor apparaatskosten op de paragrafen van de kapitaaldienst ontbreken.

Kapitaaluitgaven/-inkomsten

De kapitaaluitgaven en -inkomsten worden onderscheiden in (des)investeringen, vermogensoverdrachten en financieringstransacties. Behoudens de bevoegdheden van provinciale staten om in andere zin te besluiten worden deze uitgaven en inkomsten als regel op de kapitaaldienst geraamd c.q. verantwoord.

Investeringen

In verband met het te maken onderscheid tussen investeringen en groot onderhoud valt op te merken, dat van investeringen slechts sprake is wanneer een geheel nieuw vermogensobject tot stand komt of wanneer door toevoegingen, wijzigingen of verbeteringen de waarde van een bestaand toeneemt.

Onderhoud en dus ook groot onderhoud heeft in het algemeen ten doel de waarde van een bestaand object op peil te houden. Onderhoud is het herstel van hetgeen een gevolg is van het normale slijtageproces. Wordt het object echter verwaarloosd, dan is groot onderhoud nodig om het weer in goede staat te brengen. Derhalve worden deze kosten niet als investeringen aange - merkt. De toelichtingen op de uitgavencategorieën 2.0, 2.1 en 2.2 geven aan wat zoal tot de investeringen wordt gerekend.

Vermogensoverdrachten

De overdrachten in de vermogenssfeer zijn ondergebracht in afzonderlijk® categorieën (U en I 4.1). Deze hebben in het algemeen betrekking op bijdragen in investeringswetken en schadeloosstellingen bij verwerving van onroerende goederen en bi| de uitvoering van werken.