Voorts bestaan er ook nog inrichtingen, waar de meisjes zich in de medicijnen, tandheelkunde en techniek kunnen bekwamen.

Als men bedenkt, dat Japan 15 a 20 jaar geleden zich pas is gaan interesseeren voor de ontwikkeling van het meisje, dan moet men verstomd staan over wat sedert dien tijd is tot stand gebracht.

En hiertoe heeft de Japansche Vrouwenbeweging den stoot gegeven. We kunnen gerust zeggen, dat het onderwijs van de meisjes eerst ter hand werd genomen, toen de invloed van de Vrouwenbeweging zich deed gelden.

Dat Japan zich toen met zoo'n ernst aan de opvoeding van de meisjes is gaan wijden, bewijst wel, dat het ten slotte heeft begrepen, dat, wil men een land groot maken, wil men het een plaats verzekeren in de rij der moderne staten, men beginnen moet met de ontwikkeling van het meisje — de a.s. moeder — die, als opvoedster van het jonge geslacht, voor een groot deel de toekomst van een land in haar handen heeft.

Kendal. S. v. Overveldt—Biekart.

SCHOOL VOOR MOEDERS.

In Berlijn heeft men een school voor huisvrouwen en moeders opgericht, waar ook kinderverpleging practisch onderwezen wordt. De leerlingen kunnen op daartoe vastgestelde tijden de ziekenhuizen bezoeken en krijgen dan practisch onderwijs in het verplegen van kinderen.

Doch niet alleen het verzorgen van zieke kinderen, maar ook het verzorgen en bezighouden van gezonde kinderen is iets wat men haar mag bij brengen, want hieromtrent hebben vele moeders dikwijls een eigenaardige opvatting: De kleintjes zonder daarmede zeer gebaat zijn.

VROUWENCLUB TE NEW YORK.

In het millioenen land is kort geleden een clubgebouw voor vrouwen opgericht, dat niet minder dan 20 millioen heeft gekost. Het geld werd geheel door vrouwen bijeengebracht.

Het gebouw telt 28 verdiepingen waarin 1250 slaapkamers, alle voorzien van badkamers. Verder vindt men er, behalve de gebruikelijke zalen als leeszalen, conversatiezalen, theesalons, eetzalen enz., ook nog een vergaderzaal, die 1000 personen kan bevatten, en een groot zwembasin. De prijzen der kamers varieeren tusschen de ƒ 1200.— en de ƒ 3000.— per jaar.

UIT DEN VOLKSRAAD.

In het afdeelingsverslag over de Begrooting van Onderwijs leest men, dat bij de bespreking van de subsidiepost voor de „Koloniale School voor meisjes en vrouwen te 's-Gravenhage" eenige leden van meening zijn, „dat, aangezien het hier zuiver een belang van particulieren in Nederland betreft, het Indisch budget daarvoor niet behoefde te worden aangesproken".

Heb ik geen gelijk gehad met mijn bewering, dat men in den Volksraad dikwijls heel kortzichtig kan

zijn? Hoe is het mogelijk, dat bij deze leden het nut van de Koloniale School voor Indië niet onmiddellijk in het oog springt.

Zijn het niet de aanstaande bewoonsters van Indië die daar een zekere mate van kennis opdoen over dit land, waar ze zich metterwoon zullen gaan vestigen, opdat zij er zich minder vreemd zullen gevoelen en zich beter zullen kunnen aanpassen aan hun nieuw milieu? Men vergete in Indië toch niet, dat er jaarlijks massa's Hollandsche jonge meisjes en vrouwen uitkomen, die hier een werkkring komen vervullen of haar echtgenoot naar zijn plaats van bestemming volgen.

Is het dan niet van het grootste belang voor Indië, dat zij zich hier spoedig thuis gevoelen inplaats van allerlei moeilijkheden en teleurstellingen te ondervinden, die voortkomen uit onbekendheid met de toestanden, die hier heerschen, welke zoozeer verschillen met die van haar vaderland?

Op dien eersten tijd van haar verblijf in Indië komt het zoo aan; dan wordt, de indruk gevestigd, daarom is het van het grootste gewicht, dat zij, die naar Indië gaan, vooral de jonge vrouwen, toegerust zijn met eenige' kennis van zeden en gewoonten van de taal, van de leefwijze, enz. van dit land.

De „Koloniale School voor meisjes en vrouwen" geeft de meisjes een kijk op Indische toestanden, wijst haar op de moeilijkheden en gevaren van het verblijf in de tropen, brengt haar zooveel van de taal bij, dat zij zich redden kunnen; ze geeft haar een beeld van de Indische huishouding, van de leefwijze en de samenleving alhier, brengt haar op de hoogte van de verzorging van zuigelingen en van hun voeding, van de verpleging van zieken, verzorging van dieren en planten, terwijl verbandleer en eerste hulp bij ongelukken eveneens worden onderwezen.

Herhaaldelijk komen uit alle streken van Indië brieven van oud-leerlingen die verklaren, dat de lessen van de „Koloniale School" van heel veel nut voor hen geweest zijn en hen door den eersten moeilijken tijd hebben heen geholpen.

Meer dan een Hollandsch, is de Koloniale School een Indisch belang. Waar de Hollandsche Regeering deze inrichting door het verstrekken van een subsidie steunt, kan en mag de Indische Regeering niet achterblijven.

Gelukkig waren er ook Volksraadsleden, die van oordeel waren, dat Indië van de resultaten van deze school wel degelijk profiteert. De Regeering schaarde zich aan de zijde van deze leden. De subsidie voor de Koloniale School voor meisjes en vrouwen zal er dus wel komen.

Post 509 van de Begrooting van Onderwijs betreft het studenten-tehuis te Weltevreden.

In de najaarszitting van 1927 werd besloten tot de oprichting van dit tehuis. Het bleek uit de Memorie van Antwoord, dat deze inrichting in een bestaande behoefte voorzag en het aantal aanvragen het noodzakelijk maakte, dat tot eene uitbreiding werd overgegaan.

Ik heb het toen reeds, toen men tot de oprichting besloot, betreurd, dat de Regeering ook niet tegelijk, zij het dan ook op bescheidener schaal, werk maakte van een tehuis voor studeerende meisjes, want ook voor haar levert het niet aanwezig zijn van een dergelijke inrichting op de plaats, waar het onderwijs