men, hoe frisscher de denkbeelden zullen worden.

Na; de pauze en een kopje thee, neemt de heer Sluimers het woord om te vertellen hoe hij China niet beschouwt als een land, maar als een continent, waar sprake is niet van een volk maar van een volkenbond. Hier leeft het zeer moderne China met zijn moderne industrieën naast het feodale China, terwijl ook het tusschenstadium wordt aangetroffen; hier leven de nieuwste Westersche opvattingen over vrouwenrechten naast vrouwenslavemij en prostitutie op groote schaal. Slechts een zeer klein deel der vrouwen is ontwikkeld, het grootste deel leeft als door de film „Goede Aarde", vervaardigd naar het boek van Pearl Buck werd weergegeven. Aan de hand van het boek van Lin Yutang „My people and my country" geeft spreker een schets van het „oudste land ter wereld met een continue cultuur", dat tegelijk het slechtst geregeerde land genoemd moet worden.

Het lccnd wordt beheerscht door de vooroudervereering, die elke man als eerste plicht voorouderverzorging oplegt, welke .steeds op de oudste zoon overgaat. Vandaar de verplichting om zoons te hebben; zoo is de echtgenoote in de eerste plaats de voortbrengster van deze zonen en moet zij deze taak aan een ander overlaten, wanneer zij hierin niet heeft voorzien.

De vrouw is haar heele leven afhankelijk van een man en wel eerst van haar vader, later van haar man en tenslotte van haar zoon.

Toch is de vrouw niet geheel rechteloos. Zoodra zij een zoon heeft geschonken, stijgt haar aanzien en weet zij vaak de invloed op haar zoon gedurende haar leven te behouden.

Wat betreft de echtscheiding is dit voor de man onmogelijk wanneer de vrouw geen ouders meer in leven heeft.

Na de bespreking van de positie van de vrouw in de oude Chineesche samenleving, gaat spreker over tot de gebeurtenissen in de 19de en 20ste eeuw, die geleid hebben tot de revolutie van 1911, welke met hun consequenties van diepgaande beteekenis geworden zijn voor de positie der vrouw.

In 1907 voor het eerst komen er van overheidswege bepalingen over onderwijs aan meisjes. Eenige jaren later in 1912, komt er een snelle ontwikkeling. Alle belemmeringen vallen weg en de Chineesche vrouw treedt opeens uit haar vrouwenverblijven in een vrije wereld. De universiteiten worden opengesteld, geen verzet van mannen behoeft overwonnen te worden. De man ontvangt zijn vrouwelijke collega als zijn gelijke en zij neemt als gelijkwaardige kracht haar plaats in naast den man.

Hoewel er voor de vrouw in deze overgangstijd nog vele moeilijkheden te overwinnen zijn, stelt spreker vast dat zij in het algemeen opgewassen blijkt tegen haar taak. Men vindt haar nu in alle beroepen; de mogelijkheden voor een vrouw, die een beroep verstaat, waren tot voor kort in China onbegrensd. Zij had geen vooroordeelen te overwinnen, de vraag overtrof tot voor kort nog verre het aanbod.

Dan schetst spreker de invloed van een der vreeselijkste oorlogen, die de wereld gekend heeft, die in 1937 begon.

Veel werd vernietigd, maar de constructieve kracht van honderdduizenden vrouwen, die deelnamen aan de verdediging van haar land, en aan de wederopbouw werkten, bleek bestand.

Tot slot herinnert de Heer Sluimers aan de drie Vrouwen, de gezusters Sung, die de kracht en het idealisme van millioenen vrouwen symboliseeren. Ook buiten China zien vele vrouwen naar het lichtende voorbeeld van „Madame" de echtgenoote van den generalissimus, Mevrouw Chang KaiShek.

De presidente brengt den dank en waardeering der aanwezigen over voor deze zoo bijzonder belangwekkende voordracht en sluit de vergadering.

Aan het einde van dit verslag meld ik nog dat het dagelijks bestuur de vereeniging vertegenwoordigde op het Openbaar Gehoor op 31 Augustus, waar tot ons genoegen nog meerdere vrouwen aanwezig waren om haar Vorstin hulde te brengen.

A.M. Tan - Schepers.