Hoewel alles wat de coöperatieve vereenigingen voor hun leden doen bijna tegen den kostenden prijs geschiedt, was 't netto winstcijfer, na afschrijving op de posten der gebouwen, machines, enz. en storting in 't reservefonds, nog 6000 kronen, welk bedrag onder de leden werd verdeeld. Zoo hebben die eenvoudige vereenigingsmannen te Ferlach succes van hun werken. Zij hebben van concurrenten, die door hun tegenspoed elkaar nog meer haat toedroegen, weten te maken vakgenooten, die hebben leeren inzien, dat door eendrachtige saamwerking alles te bereiken viel.

Ongevallen= en ziekteverzekering van zeelieden. ')

(Assurance des marins contre les accidents et la nialadie.)

Den 8en Maart j.1. zijn door de Oostenrijksche Regeering twee wetsontwerpen bij het Huis van Afgevaardigden ingediend, waarbij wordt voorgesteld de wet van 28 December 1887 op de ongevallenverzekering en die van 30 Maart 1888 op de ziekteverzekering, zooals deze gewijzigd is bij de wet van 4 April 1889, alsmede de wet van 8 Februari 1909, met bepaalde wijzigingen ook van toepassing te verklaren op zeevaart en zeevisscherij. Bij de invoering van de arbeidersverzekering in de jaren 1887 en 1888 zijn deze daarin niet opgenomen, doch met het oog op de bijzondere toestanden in deze bedrijven en op de voorbereiding der regeling van het zeerecht aan een speciale wét overgelaten. Deze leemte werd vooral gevoeld met betrekking tot de ongevallenverzekering, waarvoor geen enkele voorziening getroffen was. Een, zij het ook geheel ontoereikende, ziekteverzekering was reeds gegeven in het „editto politico" van 25 April 1774, dat bepaalt dat scheepscommandanten, officieren en de inlandsche bemanning hun aanspraak op loon niet verliezen wanneer zij wegens ziekte aan boord verpleegd worden. Hetzelfde geldt bij verpleging in een vreemde haven tot het uitvaren van het schip; daarna moet hun een bedrag toegekend worden dat voldoende is voor de kosten van behandeling, onderhoud en de terugreis. Vreemdelingen ontvangen de kosten van behandeling en twee maanden loon.

Volgens de beide regeeringsontwerpen zullen gedwongen verzekerd zijn tegen ziekte en ongevallen alle tot de bemanning-van Oostenrijksche zeeschepen behoorende personen, het personeel van binnenlandsche scheepvaartondernemingen, in drijvende dokken, bij het redden en bergen bij schipbreuken en tot bewaking, verlichting en instandhouding van voor de zeevaart dienende inlandsche waterwegen, alsmede de bij de binnenlandsche zeevisscherij werkzame personen. Behalve het personeel zijn ook aan den verzekeringsplicht onderworpen de ondernemers van zeevaartuigen die niet meer dan 50 ton bruto inhoud hebben en noch behooren bij een grooter vaartuig, noch ingericht zijn op voortbeweging door stoom- of andere machines, en verder van schepen, die tot uitoefening van de zeevisscherij bestemd en niet van stoom- of andere machines, met uitzondering van een hulpmotor, voorzien zijn. De verzekeringsplicht der bemanning van inlandsche zeeschepen geldt ook gedurende verblijf in het buitenland. Vreemdelingen, die slechts tijdelijk en alleen in het buitenland op Oostenrijksche schepen in dienst zijn, zijn echter van de verzekering uitgesloten. Bij verordening kunnen verder van den verzekeringsplicht uitgezonderd worden vreemdelingen, die tijdelijk dienst doen op Oostenrijksche schepen op de reis of iii binnenlandsche havens.

Het aantal volgens de ontwerpen te verzekeren personen wordt op meer dan 42 000 geschat.

De wetten zullen voor de scheepvaartbedrijven eventueel met den dag der afkondiging, voor de zeevisscherij echter eerst op een bij verordening te bepalen dag in werking treden. Het tijdstip waarop de verzekering zal beginnen te werken wordt eveneens bij verordening vastgesteld.

Op de verzekering der zeelieden zullen in het algemeen de bepalingen der geldende wetten op de arbeidersverzekering van toepassing zijn, doch met de door de bijzondere toestanden in dit bedrijf noodzakelijk gemaakte wijzigingen.

De ziekteverzekering zal door -de districts-, ondernemings- en vereenigingsziekenfondsen uitgevoerd- worden. Wordt een verzekerde tijdens de vaart ziek, dan begint de verplichting tot uitkeering eerst op den dag dat hij aan wal komt. Gebeurt dit in een overzeesche haven of in een Europeesche haven van de Levant, dan ontvangt hij anderhalf maal het gewone ziekengeld. Gedurende de vaart is de reeder verplicht gratis voor verpleging, geneeskundige behandeling en genees-

') Soziale Rundschau van Maart 1911.