(221 in Mei 1911). Hiervan stonden 73 ten name van arbeiders, werkzaam in de nijverheid (62 in Noord-Holland, 4 in Utrecht, 3 in Zuid-Holland, 2 in Gelderland en in Zeeland) en 27 ten name van arbeiders, werkzaam in den handel (11 in Noord-Holland, 7 in Zuid-Holland, 3 in Utrecht en Groningen, 2 in Drenthe en 1 in Noord-Brabant).

Scheepvaartverkeer. Nieuwe Rotterdamsche Waterweg. — Juni 1911. Ingeklaard werden 914 schepen (visschersvaartuigen niet medegerekend), metende 3 072 737 M3., tegen 901 schepen, metende 2 835 957 M3., in Juni 1910. In Juni 1911 derhalve 13 schepen en 236 780 M3. meer dan in dezelfde maand van het vorige jaar.

Uitgeklaard werden 911 schepen, metende 3 039 179 M3., tegen 907 schepen met 2 793 061 M3. inhoud in Juni 1910. In Juni 1911 derhalve 4 schepen en 246118 M3. meer dan in Juni 1910.

Zeeschepen te Amsterdam. — Juni 1911. Ingeklaard werden 188 zeeschepen, metende 781 662 M3., tegen 198 schepen met een inhoud van 866 869 M3. in Juni 1910. In eerstgenoemde maand derhalve 10 schepen en 85 207 M3. minder dan in laatstgenoemde.

Uitgeklaard werden 250 schepen, metende 863 727 M3., tegen 230 schepen, metende 855 878 M3., in Juni 1910. In Juni 1911 derhalve 20 schepen en 7 849 M3. meer dan in dezelfde maand van het vorige jaar.

Spoorwegen.') Februari 1911. Door de Maatschappij tot Expl. van Staatsspoorwegen werden in totaal 608 163 reizigers vervoerd, voorzien van een plaatsbewijs enkele reis; het aantal vervoerde reizigers, voorzien van een retourbiljet, bedroeg 165 895. Het vervoer van reizigers, voorzien van een plaatsbewijs enkele reis naar het buitenland, bedroeg 24 621 en van een retourbiljet 12 388. Het aantal afgegeven abonnementskaarten van werklieden bedroeg 31 057. Door de S. S. werden in totaal 758 604 tonnen goederen vervoerd (waarvan 300 412 tonnen steenkolen, briketten en cokes).

Door de Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij werden in totaal 548 511 reizigers vervoerd, voorzien van een plaatsbewijs enkele reis; het aantal vervoerde reizigers, voorzien van een retourbiljet, beliep 412 406. In verkeer met vreemde spoorwegen werden 53877 plaatsbewijzen enkele reis uitgegeven, terwijl het aantal verstrekte retourbiljetten 11 406 bedroeg. Het aantal afgegeven abonnementskaarten voor werklieden beliep 15 496. In het geheel werden 376 140 tonnen goederen vervoerd, waarvan 165 031 tonnen steenkolen, briketten en cokes.

Het aantal reizigers, voorzien van een plaatsbewijs enkele reis, door de Nederlandsche Centraal Spoorweg-Maatschappij vervoerd, beliep 160 777 (waarvan 18 naar het buitenland), dat van reizigers, voorzien van retourbiljetten 30 818 (waarvan 18 naar het buitenland). Het aantal afgegeven abonnementskaarten voor werklieden beliep 2 701. In totaal werden 48 422 tonnen goederen vervoerd, waarvan 7 033 tonnen steenkolen, briketten en cokes.

Door de Noord-Brabantsch-Duitsche-Spoorweg-Maatschappij werden in totaal 7 878 reizigers vervoerd, voorzien van een plaatsbewijs enkele reis; het aantal vervoerde reizigers, voorzien van een retourbiljet, bedroeg 1 670. Het vervoer van reizigers, voorzien van een plaatsbewijs enkele reis naar het buitenland, bedroeg 1 525 en dat van reizigers, voorzien van retourbiljetten, 348. Het aantal afgegeven weekkaarten voor werklieden bedroeg 213. Door deze maatschappij werden in totaal 41 132 tonnen goederen vervoerd, waarvan 7 067 tonnen steenkolen.

Bij de vier vorengenoemde maatschappijen bedroegen de totale ontvangsten resp. f 2 336 813,465, f 1 812 906,415, f 168 812,505 en f 72 865,875. De ontvangst per dagkilometer sedert 1 Januari bedroeg resp. f 48,945, f 46,63, f 44,37 en f 26,83.

Het gemiddeld aantal kilometers in exploitatie van 1 Januari af bedroeg bij de S.S. en N. C. S. resp. 1 820 en 148, terwijl door de H. S. M. en N. B. D. S. opgegeven werd, dat het aantal geëxploiteerde kilometers in Februari resp. 1 477 en 93 bedroeg.

Tengevolge van de op 1 Januari 1911 ingevoerde nieuwe personentarieven is vergelijking met de opgaven over vroegere perioden niet mogelijk.