Haagscbe Federatie van Bouwvakarbeiders bij de Land. Fed. van Bouwvakarbeiders (23 Maart 1925).

Nederl. Zuivelbewerkersbond bij het N.V.V. (1 Januari 1925).

Be Bond van Leeraren in Nederland besloot tot samensmelting' met.de Algeni. Vereen, v-an Leeraren bij bet Middelb. Onderwijs (1 Januari 1925).

Voornaamste besluiten der vakorganisaties. (Décisions principales des syndicats.)

B. Vereenigingen van werknemers. (Syndicats de salariés.)

Op een vergadering van bet R.-K. Y <a k b u r e a u, gehouden te Utrecht op 12 December 1924 werd met algemeene stemmen een bestuursvoorstel aangenomen om den R.-K. Zuivel- en Margarinebewerkersbond te royeeren.

Op het Congres van den Bond /van Nederl. Onderwijzers, gehouden te Amsterdam op 29 December 1924, werd in verband met oppositie der afd. Amsterdam en andere afdeelingen besloten de toelating van hoofden tot den Bond, waartoe vroeger besloten was op te schorten, in afwachting van de beslissing van een over eenige maanden -te houden buitengewoon Congres, waar behalve de toelating der hoofden, opnieuw zal worden besproken bet standpunt van den Bond inzake zelfstandigheid van den klasseonderwijzer en de wijze van benoeming der (hoofden.

Op een te Utrecht op 30 December 1924 gehouden vergadering van den Nederl. Bond van Leeraren en Leeraressen bij het Nijverheidsonderwijs werd een voorstel om met ihet N.Y.V. in verbinding te treden verworpen met 552 stommen tegen 421 en 88 blanco.

Gemengde mededeelingen. (Communications diverses.)

De Chr. Werkgeversvereeniging (Vereen, van Christelijke werkgevers en groothandelaren in Nederland) heeft in een ledenvergadering van 23 October 1924 liet volgende program van actie vastgesteld.

1 Aleeraeen Inperking van staatsbemoeiing. De staat zoeke bij de onderwjjswetgeving meer 'aansluiting bn de behoeften van het. bedrijfsleven. Dit geldt zoowel voor het. Lager- als voor het Nijverheidsonderwijs. Inkrimping van staatsbedrijven en semi-staatsbedr«ven; minder uitvoeren van «-erken in eigen beheer. De staat sluite zich l>ü de loonsbepaling en werktijdregeling van haar eisen personeel aan bü het particulier bedrijf. Intrekking van nog geldende crisiswetten.

2 Arbeidswetgeving. Met vooropstelling dat de Arbeidswet 1919 m principe niet juist is onidat de arbeidstijd niet algemeen, doch speciaal in verband met de omstandigheden in ieder bedriif allereerst tusschen patroons en arbeiders behoort geregeld te worden, wordt, zoolang liet svsteem der tegenwoordige arbeidswet intact blijft, aangedrongen op; ci. geen verdere uitvoering il'ier wet (ceen gevolg geven aan de motie-Schaper), fc. den overgangstermijn van art. 26 op acht ia ren te brengen, c. uitbreiding van art. 28 lid 7, opdat de daar genoemde vergunning ook zal worden verleend, indien een of meer werkgevers in overleg met de bij hen in dienst zijnde «arbeiders het verzoek daartoe doen : tevens worde de in dit artikel genoemde grens van 2 oOO tot 2 800 uren verhoogd Er worde geen uitvoering gegeven aan het voornemen om een wetsontwerp op de arbeidsbemiddeling in re dienen, dat verder gaat dan het tegengaan van wantoestanden. De wetgever ontlioude zich van wettelijke maatregelen betreffende medezeggenschap of bedrijfsorganisatie.

3. Sociale Verzekering. I5ü invoering eener Ziektewet worde ruime plaats ingeruimd voor particuliere ziekenkassen. De uitvoering van een wet op de werkloosheidsverzekering worde uitgesteld totdat de lasten, die op het bedrijfsleven drukken, verminderd zijn.

4. Belastingen. Verlaging van den druk der directe belastingen. Hiervoor worde verwezen naar het Rapport van den Nijverheidsraad over dit onderwerp. De aanslagen in de R\jksmkomstenbelasting worden weer over het gemiddeld inkomen der laatste drie jaren berekend. De mogelijkheid van het heffen der Zakelijke Bedrijfsbelasting worde uit de Gemeentewet geschrapt. De Forensenbelasting worde billijker geregeld, waartoe aanneming van het aanhangige wetsontwerp gewenscht wordt. Voor zoover met verlaging van directe belastingen het invoeren van indirecte belastingen noodzakelijk is, worde daarbij in de eerste plaats gedacht aan verteringsbelastingen.

5. Handelspolitiek. De regeering hebbe de beschikking over een differentieel tarief van invoerrechten. Ten behoeve van bepaalde bedrijven hebbe de regeering de bevoegdheid tijdelijke beschermende maatregelen in te voeren (systeem schoenenwetje).

Arbeidsvoorwaarden.

(Conditions du travail.)

Arbeidsvoorwaarden van Rijkspersoneel. (Conditions du travail du personnel de l'Etat.)

Bezoldigingsbesluit Burgerlijke Rijksambtenaren 1925. 1) (Règlement des salaires des fonctionnaires de l'Etat.) In dit Bezoldigingsbesluit zijn bij K.B. van 27 December 1924 eenige wijzigingen aangebracht, waarvan de voornaamste als volgt luiden. Aan gehuwde mannelijke ambtenaren en aan kostwinners, die op 31 December 1924 in dienst zijn, wordt gedurende het jaar 1925 een persoonlijke toelage toegekend, gelijk aan het verschil tusschen 90 ten honderd van het bedrag, dat zij op 1 Januari 1925 volgens het Bezoldigingsbesluit 1920 aan wedde en toelagen zouden hebben genoten en het bedrag dat

i) Zie ook afl. 11, 1924, blz. 1323.