werden 416 448 tonnen goederen vervoerd, waarvan 166635 tonnen steenkolen, briketten en cokes

Door de Noord-Brabantsch-Duitsche-Spoorweg-Maatschappij werden in totaal 10 113 reizigers vervoerd, voorzien van een plaatsbewijs enkele reis; het aantal vervoerde reizigers, voorzien van een retourbiljet, bedroeg 2 217. Het vervoer van reizigers, voorzien van een plaatsbewijs enkele reis naar het buitenland, bedroeg 2 624 en dat van reizigers, voorzien van retourbiljetten, 270. Het aantal afgegeven weekkaarten voor werklieden bedroeg 161. Door deze maatschappij werden in totaal 42 122 tonnen goederen vervoerd, waarvan 9189 tonnen steenkolen.

Bij de Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen, de Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij, de Ned. Centraal Spoorweg-Maatschappij en de Noord-Brabantsch-Duitsche-Spoorweg-Maatschappij bedroegen de totale ontvangsten over April 1912 resp. f 3 103 132,375, f 2 357 897,35, f 223 068,365 en f 92 008,14. De ontvangst per dagkilometer sedert 1 Januari bedroeg resp. f53,85, f 49,69 f 47,53 en f 29,415.

Het gemiddeld aantal kilometers in exploitatie van 1 Januari af bedroeg bij de S.S. en N. C. S. resp. 1 820 en 148, terwijl door de H. S. M. en N. B. D. S. opgegeven werd, dat het aantal geëxploiteerde kilometers in April 1912 resp. 1 477 en 93 bedroeg.

Pensioenregeling van het spoorwegpersoneel.

(Réglementation des pensions du personnel des chemins de fer.)

De goedkeuring van het „Reglement dienstvoorwaarden 1911 (S.S.)" en van het „Reglement dienstvoorwaarden 1911 (H. IJ. S.)" werd indertijd met ingang van 15 Januari 1911 door den Minister van Waterstaat verleend onder de uitdrukkelijke voorwaarde, dat de daarin opgenomen, vóór 1910 geldende, pensioenbepalingen vóór 1 Januari 1913 werden vervangen door voorschriften, waarbij naar het oordeel van genoemden Minister zoowel de pensioensuitkeeringen als de dekking daarvan op bevredigende wijze zouden zijn- geregeld.') Bij wet van 15 Juli 1912 (Stbl. no. 251) zijn thans nadere overeenkomsten met de S.S. en de H. IJ. S. bekrachtigd, welke het tot stand komen van ten genoege van den Minister van Waterstaat gewijzigde pensioenbepalingen voor het personeel dier beide maatschappijen verzekeren.

Omtrent de tegenwoordige pensioenregelingen bij de S. S. en de H. IJ. S. valt het volgende mede te deelen.

Bij de S. S. bestaat een in 1873 opgericht pensioenfonds, hetwelk, behoudens enkele uitzonderingen, het geheele vaste personeel der Maatschappij omvat. Volgens het reglement voor dit fonds bedragen de pensioenen der leden, welke bij ontslag op 65-jarigen leeftijd en bij invaliditeit worden verleend, voor elk dienstjaar '/co> tot een maximum van 3%0, van den pensioensgrondslag, d. i. de gemiddelde bezoldiging in de laatste 5 jaren genoten. Voor de nagelaten betrekkingen der leden bedragen de pensioenen voor elk dienstjaar van het overleden lid '/i2o> verhoogd met 5/120, tot een maximum van 35/120 van den bovenbedoelden pensioensgrondslag. In het fonds wordt door de leden gestort een doorloopende korting ten bedrage van 3 pCt. hunner bezoldiging per jaar en eene afloopende korting bij elke verhooging van bezoldiging, ten bedrage van die verhooging, en door de Maatschappij jaarlijks een bedrag gelijk aan de door de leden gestorte doorloopende korting.

Bij de H. IJ. S. bestaat eveneens een pensioenfonds, sedert 1845. Een deel van het vaste personeel der Maatschappij, te weten de ambtenaren en eenige beambten, in hoofdzaak machinisten en conducteurs, werd tot 1910 door dit fonds omvat. Voor het overige deel der beambten en werklieden golden ten aanzien van de toekenning van pensioen de daaromtrent in het Reglement Dienstvoorwaarden (H. IJ. S.) en in het Werkliedenreglement (H. IJ. S.) in 1907 vastgestelde bepalingen, welke, wat de pensioensuitkeeringen betrof, in hoofdzaak met het pensioenfondsreglement overeenstemden. Aanspraak op pensioen werd verkregen op 60-jarigen leeftijd en bij invaliditeit. Het pensioensbedrag was voor elk dienstjaar Veo, tot een maximum van 4%0, van den pensioensgrondslag, d. i. de gemiddelde

*) Zie afl. 1, 1911, bladz. a.