mogelijk op eigen gebied zou blijven en dat zij zich zouden verstaan over datum en plaats der congressen na 1916 te houden. Er was n.1. reeds besloten, dat in 1916 het a.s. woningcongres te Rome en het a.s. congres voor woninghygiene te Kopenhagen zou plaats hebben.

Loonen van het spoorwegpersoneel. ')

{Salaires des employés de chemins de fer.)

Door het in de Vereenigde Staten gevestigde Bureau voor het wetenschappelijk onderzoek van vraagstukken met betrekking tot het transportwezen is een vergelijkend overzicht in het licht gegeven van de loonen van het spoorwegpersoneel in de Vereenigde Staten en enkele Europeesche landen. De onvolledigheid der bestaande statistieken, de verschillende wijze van toekenning van toeslagen als premies, vergoedingen voor huisvesting en kleeding, alsmede het verschil in de reglementen tot vaststelling der loonen leveren voor zulk een vergelijking groote moeilijkheden op. Zoo geven b.v.. laatstgenoemde reglementen in de meeste Europeesche landen voor de verschillende categorieën van beambten het minimum- en maximum-loonbedrag aan, zoomede de wijze van verhooging — hoofdzakelijk naar anciënniteit —, terwijl in de Vereenigde Staten zoo goed als geen rekening gehouden wordt met den .diensttijd, doch 'alleen met bekwaamheid en vaardigheid.

Het volgende staatje geeft een overzicht van het gemiddelde dagloon (in francs) van het spoorwegpersoneel in de jaren 1900—1910.

Groot-Britannië en Groot-Britannië en

larnn de Vereenigde Ierland.i) Pnitfwm'n Tsrnn de Vereenigde Ierland.") Pi-Hisnn 21

Jaren. staten. (Excl. bureau- Jansen.Jaien. staten. (Excl. bureau- Wuisen.z)

personeel.) personeel.)

1900 9,84 5,27 3,35 1906 10,77 5,35 3,76

1901 9,89 5,26 3,38 1907 11,40 5,43 3,92

1902 9,95 5,24 3,40 1908 11,65 5,25 3,99

1903 10,31 5,22 3,43 1909 11,60 5,33 4,06

1904 10,62 5,26 3,48 1910 11,86 5,41 4,18

1905 10,72 5,31 3,56

') 90 pCt. van het spoorwegpersoneel. 2) Excl. toeslagen.

Volgens bovenstaande cijfers, welke echter slechts tot op zekere hoogte vergelijkbaar zijn, steeg het gemiddelde loon in de aangegeven jaren in de Vereenigde Staten met 20, in Pruisen met 25 en in Groot-Britannië en Ierland met slechts 3 pCt.

Naar schatting bedroeg het gemiddeld jaarloon (in frs.) van machinisten en stokers in 1907—1908 in:

. VovoaiiiffHo Groot- ' Frankrijk. Oostenrijk. rtniip

Qfof^r. Britannië en Oosterspoor- Zuiderspoor- Pruisen. (Zuid-Oostenr. /cjfQflfaan^v^

btaten. Ierland. weg. weg. spoorweg.) (Staatsspoor.;

Machinisten.. 6 915 3 010 4 030 3 455 3 351 4 512 3 610

Stokers 4 103 1 797 2 730 2 025 2 202 2 756 2 088

Behalve voor de Vereenigde Staten en Groot-Britannië en Ierland zijn deze cijfers berekend door het gemiddelde te nemen van het minimum- en maximum-loon en daarbij zooveel mogelijk rekening te houden met premies en andere toeslagen.

België.

(Belgique.)

Wetsontwerp betreffende de uitbetaling van loonen.2)

(Proposition de loi concernant le paiement des salaires.)

Den 5en Maart 1913 is door eenige leden van de Kamer van Afgevaardigden een wetsontwerp ingediend tot wijziging van de wet van 16 Augustus 1887 betreffende de uitbetaling van loonen.

Dit ontwerp heeft een tweeledig doel, n.I. 1°. de patroonswinkels (de z.g.

1) Bulletin de Ia Statistique générale de Ia France van April 1913.

2) Revue du Travail van 30 Juni 1913.