die aldus verkeersparken vormen voor de voetgangers en een ideale ligging verzekeren voor de scholen, is een voor uitvoering aan te houden idee. „Alles in dit projekt is eenvoudig en redelijk.” De oever-oplossing echter „is ongelukkig.”

Plan Girard et Roméjon (Parijs).

Ontwerp van Cols en de Roeck (Antwerpen)

„Eenvoudig en redelijk plan dat meer dan anderen belang hecht aan de zone voor open bebouwing en tuinstad. De ligging dezer tuinstad is echter zeer ongelukkig dwars over den grooten verkeersweg en te ver verwijderd van de plaats, waar naar alle waarschijnlijkheid de bouw van villa's en werkliedenhuizen zal aangezet worden. Behalve dan „de voornaamste verdienste, de harmonieuze verbinding der centrale groen-zone met het ensemble der Galgen Weelen” wordt al het andere, voornamelijk de schikking van de openbare gebouwen, tentoonstellingsterrein, enz., volledig afgekeurd.

Plan Reichow, Högg, Götze, Heller en Schwarz-BACH (Dresden).

Het plan biedt eenige goede oriëntatie der bouwgronden. De rustige zone met groen tusschen de verkeerswegen wordt geloofd. Het terras en de schikking der publieke gebouwen tegenover het hoofduitzicht op de oude stad vormt een interessant en uitvoerbaar geheel als aanzet voor de nieuwe stad.

De proportie van dit terras en aansluitende plaats wordt overdreven genoemd. Het doordringen van groen en water tot Zuid en Noord een aan te houden motief.

De bebouwing van den Noordhoek wordt afgekeurd.

ook de ligging van de markt en hallen, die het station blokkeeren. Verdere kritiek als voor het plan Fahrenkamp.

Plan J. VAN Asperen (Antwerpen).

De jury steeds: „dit plan heeft geen transcendentale kwaliteiten en geen zware fouten”. „Absoluut origineel(f) is de schikking van een centraal park met de openbare gebouwen van Zuid naar Noord.” Het sportterrein wordt zeer goed gelegen genoemd. De schikking der arbeiderswoningen wordt geprezen. Verder komen een aantal slechte punten.

Voor elk 10.000 frs. Aangekochte plannen: Beaudouin en Lodz (Parijs).

De redenen van aankoop zijn; de idee van een groote centrale watervlakte als vlieghaven en de scherpe aanduiding der transversale verbindingen van Noord naar Zuid met twee nieuwe tunnels.

Plan Flegenheimer, Rotival en Winders (Genève, Parijs, Antwerpen).

Waarom aangekocht? Het is het eenige plan, dat „een poging doet tot verkaveling der bouwgronden niet volgens een enkele maar volgens verschillende systemen”. „Er is ook een financieel plan bij dat, wel niet geheel juist, toch aandacht verdient!”

Projekt Goormans (Antwerpen). „Het is een type van uiterst bescheiden meer redelijk en uitvoerbaar plan.”