matchen enz. terug te voeren en dit met een volledig stopzetten van het verkeer naar den linkeroever.

Trots deze en vele andere moeilijkheden, schijnt de Imalso en de stad flink vooruit te willen werken. Er zit ook wel eenige dwang hierachter, daar per jaar 25 millioen frs. aan interest op de leeningen moeten opgebracht worden, waarbij binnen twee jaar, nog 8 millioen komen voor de amortisatie.

/• Ontwerp van Viret, Marmorat en Monnoyer (Parijs, Brussel)

De laatste weken zijn vele regelingen van praktischen aard in een eindstadium gekomen, zooals de regeling van den afstand aan de stad van terreinen voor openbare gebouwen, kostenverdeeling voor de wegeniswerken en dergelijke O.a. ook een regeling voor den autotol voor a.s. bewoners van den overkant.

Behalve over den aard der terreinen, opgespoten gronden, en over de te verwachten fundeeringen, is de eerste kritiek nogal heftig gevallen over deze tollenkwestie, welke van een autobezitter, die tweemaal daags naar het bureau in de stad rijdt, 4 X 10 frs. zou eischen. Goedkoope abonnementen zijn dus wel noodig.

Voor wat het tracé van meerdere wegen betreft, schijnt alles definitief te zijn, evenals voor de ligging van het stadion en het strandbad.

Zelfs het plan, opgemaakt door de heeren De Heem en van Averbeke, schijnt klaar te zijn. Op het oogenblik dat ik dit schrijf, zijn bizonderheden nog niet te verkrijgen. Volgens uit goede bron vernomen werd, is het eenigszins verwant aan het projekt Goormans; de bouwblokken zijn met langsrichting, overwegend in Z.N.- richting.

Wat dit alles zal worden, zal de tijd leeren.

Te wenschen ware echter dat zonder aarzelen het

bouwreglement der stad, zeer onvoldoende, herzien worde. Ook dat er tenminste eenigszins een actief verband tusschen de gemeenten, die Groot-Antwerpen uitmaken, en tegelijk een werkelijk samenhangend algemeen uitbreidingsplan, zoude tot stand komen.

Vóór zulk plan uit te kunnen werken, moet echter nog begonnen met de voorstudies.

Worden zulke studies echter ondernomen en officieel niet langer tegengewerkt, maar gesteund, dan kan hoe minimalistisch de verwachtingen ook gespannen, toch niet al te bezorgd de bouw der drie steden, waarover burgemeester Huysmans te Amsterdam onlangs pochtte, en de algemeene ontwikkeling dezer belangrijke stad, tegemoet gezien worden.

Jean van de Voort

Antwerpen, Maart 1934

BINNENLAND

RIJKSBEGROOTING 1934

WIJZIGING EN VERHOOGING VAN HET Vlle HOOFDSTUK B (CREDIET VOOR werkverruiming)

VOORLOOPIG VERSLAG

§ 12. Inlichtingen werden gevraagd over de wijze, waarop de Regeering verlaging van de huren wenscht te bevorderen.

Is het de bedoeling vroeg men voorts —, dat deze verlaging alleen betrekking heeft op woningen, met toepassing van de Woningwet gebouwd ? Of heeft de Regeering hier het oog op alle woninghuren ? Indien het eerste het geval is, zal van dezen maatregel slechts een uiterst gering nuttig effect kunnen worden verwacht.