niet aan het gebruikelijke schema voor een woningtelling, dat het woningtekort of -overschot in de verschillende huurklassen niet is berekend. Wel is echter vastgesteld in hoeveel woningen een tweede gezin aanwezig was en in hoeveel gevallen de bevolkingsklasse, waartoe een gezin behoort, afweek van de klasse van de woning, welke het bewoonde. De indeeling in bevolkingsklassen is blijkbaar geschied op grond van plaatselijke kennis; het verslag vermeldt althans dat deze indeeling vele moeilijkheden met zich bracht, vooral voor hen, die met de bevolking minder goed bekend waren. Bij de woningklassen is de volgende rubriceering aangehouden: goedkoope woningen beneden f 3.50 weekhuur, arbeiderswoningen tot f 5, kleine middenstandswoningen tot f 6.25, middenstandswoningen tot f 5.25, groote woningen boven f 8.25.

Andererzijds is bij deze enquête veel meer onderzocht dan bij een zuivere woningtelling gebruikelijk is. Allerlei technische gegevens en aanwijzingen omtrent gebreken van de woningen zijn in het verslag weergegeven. B. en W. hebben reeds aan den Raad medegedeeld tot welke conclusies de uitkomsten hun college hebben geleid. Aan dubbele bewoning zal, indien een nader onderzoek aantoont dat de ruimte onvoldoende is, een einde worden gemaakt. Verder zal in een aantal gevallen aan de eigenaren verbetering der woningen in overweging worden gegeven, en bij weigering zal op grond van de Woningwet worden opgetreden. Een negental woningen zal voor onbewoonbaarverklaring worden voorgedragen. Ten slotte zijn B. en W. van oordeel dat er een tekort bestaat aan goede arbeiderswoningen in een huurprijs van ongeveer f 4 per week, terwijl naar hun oordeel ook maatregelen moeten worden overwogen om te komen tot woningen voor groote, onvolledige en sociaal-onvolwaardige gezinnen.

Buitenland

Frankrijk

Nationaal Plan

In het November-Decembernummer van Urbanisme wordt opnieuw een pleidooi gehouden voor een nationaal plan, thans door André Ménabréa, algemeen secretaris van de Société fran?aise des Urbanistes. Uit het betoog van den schrijver willen wij slechts aanstippen dat hij op drie gebieden de gebrekkigheid van de huidige ordelooze ontwikkeling in het kort aantoont, namelijk ten aanzien van het spoorwegnet, de drinkwatervoorziening . een onderwerp, dat te onzent niet onmiddellijk in verband met een nationaal plan zou worden genoemd en het verkeerswegennet.

Van bizonder belang lijkt verder dat het vierde Congres van de genoemde vereeniging, dat op 25 October 1.1. te Parijs is gehouden, een motie heeft aangenomen, waarin gevraagd wordt om een wet, welke de spoedige totstandkoming van een nationaal plan zal voorschrijven.

U.S.S.R.

Woningpolitiek

Bij een besluit van 17 October 1937 van het Centraal Uitvoerend Comité der U.S.S.R is in de regeling van de volkshuisvesting een belangrijke verandering gebracht. Blijkens een bericht in Informations Sociales van 15 November 1.1. is thans het beheer over het meerendeel van de huurwoningen, dat tot dusver aan de coöperaties der huurders was opgedragen, in handen gesteld van de plaatselijke sovjets. Over de motieven, die tot deze wijziging hebben geleid, deelt het bericht o.m. het volgende mede.

Sedert het optreden van het Sovjetbewind tot 1 Januari 1937 zijn woningen bij gebouwd met een bewoonbaar oppervlak van 54 millioen Al deze woningen, benevens de bij den aanvang der revolutie geconfiskeerde, zijn krachtens de grondwet eigendom van den staat. De plaatselijke sovjets waren echter aanvankelijk zoo zwak dat zij het beheer van deze woningen moesten toevertrouwen aan de coöperaties der huurders, kleine onafhankelijke organisaties, die zonder toezicht optraden. Het nieuwe besluit overweegt dat dit stelsel verbetering der woningtoestanden belemmert en dat de staat, waarin de woningen verkeeren, weinig bevredigend is.

Ook het beheer van de woningen, welke gesticht zijn door coöpe-

ratieve bouwvereenigingen, acht het besluit vatbaar voor critiek. Hoewel deze organisaties door bemiddeling van een speciaal financieringsinstituut leeningen van den staat hebben verkregen op langen termijn tot 60 jaar en tot 80 a 90% van de bouwkosten, is de zeggenschap van de overheidsorganen niet gewaarborgd.

Om deze redenen zijn de coöperaties der huurders nu opgeheven en is haar taak overgedragen aan de plaatselijke sovjets, met uitzondering van de woningen die uit de fondsen voor verbetering van de levensomstandigheden der arbeiders gefinancierd zijn en van een deel der woningen, gebouwd door de bouwvereenigingen. Deze woningen zullen onder het beheer van de industrieele bedrijven komen. Voor zoover de bouwvereenigingen binnen 6 maanden de haar verstrekte leeningen aflossen kunnen zij haar woningen blijven beheeren. Voortaan zullen zij slechts op eigen kosten kunnen bouwen. Wel zullen de overheidsorganen in bepaalde streken kunnen voortgaan met het bevorderen van den woningbouw door aan arbeiders bouwmaterialen en credieten voor ten hoogste 5 jaar te verstrekken. De plaatselijke sovjets zullen speciale woningdiensten in het leven moeten roepen, die voor groepen woningen een verantwoordelijk beheerder zullen aanwijzen, die op zijn beurt voor iedere door meer dan één huurder bewoonde woning in overleg m,et de huurders iemand aanwijst, die aansprakelijk is voor de naleving der voorschriften.

Ook de hoogere bestuursorganen zullen woningdiensten instellen.

Overzicht van tijdschriften

Nederland

De Aannemer, No. 8, 28 Januari 1938

De doelmatige keuken, door B. v. E, Beschrijving van een modelkeuken, ingericht door de Vereeniging van Huisvrouwen. Met afbb.

Bondsorgaan. No. 43, 23 Januari 1938

Woningwetbouw en particuliere bouw 11, door L. Klawer. Voortzetting van de polemiek tegen het onder dit opschrift in „De Woningbouwvereeniging” van September en November 1.1, opgenomen artikel van den Heer G. F. E. Kiers.

Het Bouwbedrijf, No. 1, 7 Januari 1938

Arbeiderswoningen in strookenbouw, door Prof. Ir. ]. G. Wattjes. Beschrijving van het complex arbeiderswoningen der Bouwvereeniging „Het Westen” te Amsterdam, architecten Merkelbach en Karsten, dat reeds in het September-nummer van ons tijdschrift werd weergegeven.

Heemschut, No. 1, Januari 1938

Het Goudsche stadsschoon bedreigd. Dit artikel is afkomstig van den Oudheidkundigen Kring „die Goude” en keert zich tegen de voornemens van het dagelijksch bestuur der gemeente Gouda om de Nieuwe Haven aldaar te dempen. Het denkbeeld berust op de overweging, dat aldus op den duur een besparing wordt gekregen, doordat men geen geld meer behoeft uit te geven voor het onderhoud der kaden.

Maandblad van de inrichting voor gemeente-administratie, No. 1, Januari 1938

Bouwen ~aan" wegen. De in de bouwverordeningen vervatte eisch, dat „aan" wegen moet worden gebouwd, is lange jaren zóó verstaan, dat het voldoende is, dat de grond aan den weg ~grenst”. In verband met moeilijkheden in de practijk heeft overleg plaats gevonden tusschen Woningwet- en Waterstaatsministers, hetwelk ertoe schijnt te leiden dat bouwen ~aan” een weg aldus wordt verstaan, dat het gebouwde een vrije en doelmatige verbinding met den weg moet hebben. Intusschen zijn hiermede niet alle moeilijkheden uit den weg geruimd, want wat moet er nu gebeuren, wanneer een eigenaar, die bouwvergunning vraagt, een betwist recht van uitweg heeft? Schrijver vreest, dat dit nog wel eens tot moeilijkheden zal leiden.