De Ingenieur. No. 41, 18 October 1939

De Maastunnel te Rotterdam. Uitvoerig worden in dit artikel door Ir. ]. P. van Bruggen de werkzaamheden besproken aan den bouw van de Maastunnel te Rotterdam. Behalve een technische uiteenzetting van het werk, wordt een overzicht gegeven van de raming der kosten, welke ruim 15 raillioen gulden is; de werkelijke kosten zullen ca. 20% hooger uitvallen.

Publieke Werken, No. 10, October 1939

Uitbreidingsplan Gemeente Velsen, door Ir. J. A. Verhoef, directeur van Openbare Werken. Dit uitbreidingsplan dateert in zijn oorspronkelijken vorm van 25 April 1922 en werd eerst kort geleden, na geheel anders opgezet te zijn, goedgekeurd. In tegenstelling met vele andere gemeenten met meer concentrisch gevormde bebouwde kom, is in Velsen sprake van één gemeente met zes verschillende bebouwingscentra, welke elk hun specifieke eigenschappen vertoonen en in groei en ontwikkeling een geheel eigen karakter hebben. Internationaal Congres voor Volkshuisvesting en Stedebouw. Van dit congres, dat van 9—15 Juli 1939 te Stockholm werd gehouden, wordt een overzicht gegeven. Het geheel is geïllustreerd met een vijftal fraaie foto's van Stockholm.

België

Utbs Nova, No. 1, Juni 1939

De in 1938 opgerichte Belgische Vereeniging voor Stedebouw en Woningwezen is begonnen met het uitgeven van een driemaandelijksch tijdschrift, samen met den Bond der Belgische Steden en Gemeenten. Het orgaan is royaal uitgevoerd, en bevat, voorzoover de thans verschenen nummers betreft, zeer belangwekkende bijdragen. Ze zijn deels in het Nederlandsch, deels in het Fransch geschreven, voor het meerendeel voorzien van een samenvatting in de andere taal, een enkele maal van een volledige vertaling.

Voorwaarden voor de Stedebouw in Vlaanderen, door R. Verwilghen. Met enkele groote lijnen teekent schr. de evolutie van den stedebouw. Nu Vlaanderen bezig is zich cultureel en economisch te herstellen, moet de stedebouw hieraan stoffelijke gedaante geven. ..Als wetenschap zal zij de verdeling van het gebruik van grond en ruimte ordenen, als kunst zal zij hiervoor de schone harmoniese vorm weten te vinden ”. Sociologisch en economisch onderzoek moet voorafgaan als grondslag van een nationaal plan, dat vooral een economisch doel heeft; regeling van het grondgebruik. Bij het streekplanwerk wil schr. beginnen met de groote agglomeraties, die onder een ondoelmatige administratieve indeeling lijden. La statistique au service de I’urbanisme, door Edm. Lesoir. De schrijver is eere-directeur-generaal van den centralen dienst voor statistiek. Het begrip stad wordt verschillend gekarakteriseerd. Het bevolkingscijfer als maatstaf, evenals het criterium van de verhouding der landbouwende bevolking tot de geheele, wijst schr. af. Naar zijn oordeel onderscheidt de stad zich door een ~genre de vie”. Ze is een agglomeratie, die zetel is van allerlei bepaalde werkzaamheden. Vervolgens wordt in het kort aangestipt welke statistieken voor den stedebouwer van belang zijn. Allerlei wenschelijke gegevens zijn evenwel niet licht te vinden, zooals oppervlak van open ruimten, aantal en ligging van onderscheidene openbare gebouwen, bizonderheden betreffende de woningen. Die gegevens zijn wel bij de gemeentelijke administratie beschikbaar, maar niet overzichtelijk. De gemeenten, die dit alles willen bijeenbrengen enkele hebljen een begin hiermee gemaakt —, doen goed hun plannen vooraf aan het Centraal Bureau voor de Statistiek voor te leggen. Met een kaart.

Het verband tusschen de demographische ontwikkeling en de uitbreiding eener stad (Kortrijk), door J. M. L. Demeyere. Schr. geeft een korte demographische analyse van de bevolking van Kortrijk en haar ontwikkeling, waarbij hij voor de toeneming van het aantal woningen deze formule geeft: ~aangroei woongelegenheden is gelijk aan de helft van den aanwas der bevolking boven 25 jaar. Met grafieken.

La photographie aérienne et I'aérophotogrammétrie dans leurs relations avec I'urbanisme, door L. van Oost. Met het oog op allerlei werk is het wenschelijk dat de gemeenten over goede kaarten beschikken. De juistheid, die men verlangt, bepaalt de schaal van de kaart. Aangezien een teekenaar met een juistheid van 0,2 mm kan werken, zal de schaal bijv. 1 op 1000 moeten zijn, indien de fout in het terrein niet meer dan 20 cm mag bedragen. Schr. beveelt de luchtfoto aan. Men kan hiervan vervaardigen een fotografisch rao-

zaïek door de foto’s eenvoudig naast elkaar te leggen, of een fotoplan, waarbij de fouten in de cliché’s verbeterd zijn; of eindelijk een stereofotogrammetrisch plan, waarop hoogtelijnen voorkomen. Met afbb.

La Lutte contre les taudis en France et a I'étranger, door Henri Sellier. Algemeene beschouwing, waarbij de arbeid in enkele landen kort wordt aangestipt.

Le Loqis, Une Cocpérative de Iccataires a Bcitsfort, door A. Deldime. Het artikel beschrijft de werkzaamheid van een coöperatieve vereeniging van huurders, waarvan er een tiental in de jaren 1921 en 1922 ontstonden: na 1922 werd de toelating van dergelijke vereenigingen stopgezet. Elke deelnemer moet voor een bedrag van 3000 fr. inschrijven, een bedrag, dat later tot 5000 fr. verhoogd is; de voldoening geschiedt bij gedeelten. De vereeniging heeft 750 woningen gebouwd. De aanleg van het complex en de bouwplannen zijn van de architecten Louis van der Swaelmen en Jean Eggericx. Er wordt belangrijk sociaal werk in het complex verricht. Met afbb.

Duitschland

Monatshefte [ür Baukunst und Stadtebau, No. 10, October 1939

Libysche Kolonisation, door Ernst Zimmerle. Mededeelingen met afbb. over de Italiaansche kolonisatie in dit gebied. Der Wettbewerb um die Plane für Wuppertal, door P. Een kort artikel met reproducties van deelen van het plan van den winnaar.

Raumforschung und Raumordnung, No. 819, Augustus-September 1939

Een tijdschriftnummer, gewijd aan Silezië. Een resumé van den inhoud kan hier moeilijk gegeven worden. De volgende artikelen verdienen in het bizonder de aandacht.

Der Schlesische Raum und seine Gliederung, door Herbert Knothe. Een geografisch overzicht met een aantal kaartjes.

Schlesische Landschaftsbilder, door H. Knothe. Een serie foto’s. Der Wirtschaftsraum Schlesien im Grossdeutschen Reich, door Günter Schmölders.

Bevölkerungspolitische Aufgaben in Schlesien, door Heinz Rogmann. Siedlungsentwicklung und Planungsgedanken in Schlesien in früheren Jahrhunderten, door Hermann Aubin. Met kaartjes. Aufgaben der Siedlungsplanung im Grenzland, door Jozef Joachim Adamzcyk.

Op de algemeene artikelen volgen nog eenige bijdragen over speciale problemen.

Die Wohnung, No. 10, October 1939

Entwicklung der Bodenpreise, door H. Vespermann. Voortzetting van het artikel uit de voorafgaande nummers.

Frankrijk

La Vie Urbaine, No. 51, Mei-Juni 1939

Le Mans, door Mlle J. Garnier. Een survey van de stad Le Mans. Achtereenvolgens komen aan de orde; de geografische ligging van de stad; het verkeer, ook historisch; de bevolking; de historische ontwikkeling van de stad. Met afbb. Wordt vervolgd.

L'Aviation dans la Cité. La Gare Terminus des Imperial Airways a Londres, door René Crozet. Het tijdverlies, dat het vervoer van de stadscentra naar de luchthavens meebrengt, weegt zwaarder naar mate de vliegtijd bekort wordt. Bij den vliegtijd van 1 uur en 15 minuten van Parijs naar Londen, komt 30 minuten om zich van de Opéra naar Le Bourget te begeven en 40 minuten voor den afstand van Croydon naar Victoria Station. De plannen om in de steden zelf landingsgelegenheid voor vliegtuigen te scheppen hebben geringe kansen, terwijl het auto-giro vliegtuig, dat op de terrassen van groote gebouwen zou kunnen landen, te geringe draagkracht heeft, in Londen bouwen de Imperial Airways onmiddellijk bij Victoria Station een eindstation. De verbinding met het vliegveld blijft blijkbaar als vroeger over den weg plaats vinden (uit het artikel blijkt dit niet geheel duidelijk). Met afbb.