blz. 31-42 van de bijlagen van het Algemeen Uitbreidingsplan vindt men deze gegevens en tevens buitenlandsche cijfers. De verdeeling van de industrieterreinen met een oppervlak van 723 ha netto is volgens bijlage II staat XIV als volgt :

gelegen aan diep water en spoor : Havens West 242 ha. ~ ~ binnenwater en spoor : Havens West 274 ~

~ ~ ~ „ ~ ; Duivendrecht 125 ~

~ ~ spoor : Havens West 44 ~

~ ~ de houthaven : 5,, ~ ~ binnenwater : Landlust 7,, Schinkel 9 ~ Sloten 18 ~

Van deze terreincomplexen bestaan drie gedetailleerde ontwerpen, die ook geheel of gedeeltelijk uitgevoerd zijn ; Landlust, Schinkel en het gedeelte van Duivendrecht, gelegen aan de Weespertrekvaart.

Landlust

Dit is een project, dat een jaar of 15 oud is (afb. 2). Het sluit zich aan bij het centrale marktterrein. Het is een kleine eenhe'd van ± 20 ha. De ontwerper is kennelijk uitgegaan van een voorziening van lichte industrie, met betrekkelijk kleine bedrijven. (Lichte industrie èn klein-industrie is niet synoniem). Het één en het ander volgt uit de situatie in het stadsplan en uit de verkaveling, die zich goed leent voor kleine perceelen.

De verbindingen zijn zeer goed. De darsen monden uit in het Marktkanaal, terwijl in de toekomst een verbinding is te verwachten via het Marktkanaal met de Entrepothaven. De breedte van de havens, die door kaden zijn begrensd is 30 en 25 m. De terreinen liggen direct aan het water. Het landverkeer wordt bediend door een weg of straat midden tusschen twee havens.

De verbindingen over de weg met de hoofdweg van het stedelijk wegennet zijn gemakkelijk. Immers de Haarlemmerweg loopt er langs, die voorzien is van trambaan. Spooraansluiting is hier niet en zou ook kwalijk passen bij het soort industrie, dat men hier bedoelt te vestigen. Arbeiderswoonwijken zijn zeer nabij, zoodat het verkeer van mannelijke en vrouwelijke werkkrachten geen probleem oplevert. Door het nauw contact met de aangrenzende woonwijk eischt de afscheiding of overgang een bizondere zorg, die hier dan ook is gegeven.

Vermelding verdient het streven door boombeplanting het aspect van de straten te veraangenamen. Een boomenrij richt sterk de aandacht. Dit is een welkom tegenwicht tegen het onharmonische dat een industriestraat zoo spoedig heeft. Ook wanneer industriestraten om economische redenen smal moesten zijn, is het profiel zoodanig ingedeeld, dat een boomenrij mogelijk is.

W eespertrekvaart

Chronologisch volgt het ontwerp voor de industriewijk aan de Weespertrekvaart (afb. 3) op dat van Landlust. Het is gelegen in de oostelijke sector bij Duivendrecht, ten oosten van de spoorlijn.

Eenige industrieele vestingen waren aanwezig toen het project tot stand moest komen. Uiteraard diende hiermee rekening te worden gehouden.

De wijk heeft een duidelijke begrenzing door de Weespertrekvaart en de geprojecteerde weg langs de gemeentegrens, die beide de hoofdtoegangen vormen respectievelijk voor het waterverkeer en het landverkeer. De Weespertrekvaart is bevaarbaar voor schepen van 500 ton. De spoorlijn ligt hoog en geeft daardoor geen gelegenheid tot een raccordement. Het bruto oppervlak is 45 ha, dus betrekkelijk groot. Hier kunnen zwaardere industrieën gevestigd worden dan in Landlust, daar de afscheiding van de woonwijken scherper en ruimer is.

Behalve met de bestaande bedrijven, moest rekening worden gehouden met een ontwateringskanaal en met een in het algemeen uitbreidingsplan geprojecteerd stamkanaal ten behoeve van de ten zuiden van de gemeentegrens ontworpen industrieterreinen. Het begin van dit stamkanaal dient tevens als haven. De breedte van dit kanaal is 35 meter tusschen de kaden, zoodat dit voldoende breed is om twee ligplaatsen en twee vaarstrooken te bevatten: de westelijke oever daarvan is bestemd voor openbare kade. Oostelijk is een breede havenmond geprojecteerd met twee korte darsen, die 25 meter breed zijn. Er is dus hier slechts één vaarstrook wat, gezien de kortheid van de darsen, voldoende is.

Hier is aan de oostelijke oever een openbare kade, die bizonder aantrekkelijk is gecombineerd met de ontwateringssingel. Er ontstaat hier een aardige gelegenheid om een straatjè om te loopen langs het water.

In het westelijk gedeelte liggen de terreinen direct aan het vaarwater: deze hebben een breedte van 50 a 60 meter. Twee blokken liggen niet aan vaarwater. De nabijheid van een openbare kade geeft evenwel gelegenheid ook voor de daar gevestigde bedrijven scheepszendingen te ontvangen.