Buitenland

Internationaal

Internationaal congres te Zürich

Het Nieuwsbulletin van de International Federation for Housing and Town planning bericht dat het voornemen bestaat het volgende congres van deze organisatie, het 19e, te houden van 20 tot 26 Juni 1948 te Zürich, op uitnodiging van de Schweizerische Verband für Wohnungswesen en de Schweizerische Vereinigung für Landesplanung.

Frankrijk

Wenken voor de woningbouw

In alle landen, waar de woningbouw op gang gaat komen met financiële medewerking van het Rijk, doet zich de behoefte gelden aan centrale richtlijnen voor de gemeentebesturen en andere lagere organen, die de woningen gaan bouwen. De motieven voor een duidelijk centraal beleid ook wat de grootte en het type van de woningen betreft zijn sterker dan voorheen. Was dit vroeger een zaak van financiële politiek en sociale woningpolitiek, nu heeft ook de economische politiek, de vraag in hoeverre de regering zich kan veroorloven arbeiders en materiaal voor de woningbouw te reserveren, een woord mee te spreken; een vraag, die zich vooral scherp voordoet in de vorm van de deviezenkwestie. Ondertussen zijn de centrale richtlijnen voor de woningbouw vanouds een delicate zaak. Gemeentelijke autonomie, vrijheid van de bouwende organen, persoonlijk inzicht van de architect, voorkeur van de bewoners, aanpassing bij een bijna oneindige variatie van streekgewoonten en locale omstandigheden staan op het spel.

Het is bekend hoe de Engelse regering nog tijdens de oorlog met haar Housing Manual dit onderwerp heeft ter hand genomen en hoe in Nederland de Voorlopige Wenken zijn verschenen, eerst voor eengezinshuizen, die weldra gevolgd zullen worden door een uitgave voor de étagebouw. Frankrijk heeft nu als handleiding een onder dagtekening van 14 April 1.1. verschenen publicatie van het Ministère de la reconstruction et de l’urbanisme, getiteld „Instructions pour les organismes d’Habitations a Bon Marché. désireux de solliciter Ie concours de l’Etat.”

Op de administratieve aanwijzingen, die deze leidraad bevat, gaan wij niet in. Men weet dat het systeem van steun aan de woningbouw in Frankrijk en België vanouds markante verschillen vertoont met het onze. De eigen woning staat er op de voorgrond, waardoor de vereniging al spoedig moet terug treden en dus een kleiner rol speelt dan hier te lande. Andere eigenaardigheden zijn het voorschot tegen lage rente en de inschakeling van de Rijksbeleggingsinstituten. Een belangrijk deel van de aanwijzingen heeft een stedebouwkundig

SURFACES

S.C. cXi3//e fShmmuae.. 20.20

CH.T 12 . 90 CH . 2 QfiimGr-a 1 O , CH.3 GftamG.-* 10 .

CU. Quitina 7 .

SE. dtillt d ■ T. 2 . 10

W.C. hiater- C. ÖJWC 7 .

E. <ifnirêü 4.50 D. 6 . 10 Es. 7.80

P- euro's 3 TOTAL 9Sf00

karakter. Zij betreffen de keuze van het terrein voor woningcomplexen, in verband met naburige industriën, grote verkeerswegen, voorzieningen, en verder de groepering der woningen. Ook hier wordt de strijd aangebonden tegen de geïsoleerde woning, in Frankrijk een zeer bekend verschijnsel.

Wat de grootte van de woningen aangaat, worden minima vastgelegd, waarvan ten hoogste met ca. 10 % naar boven mag worden afgeweken. Deze minima zijn als volgt:

Type met twee hoofdvertrekken: totaal oppervlak 44 m 2, woonkamer 12 m 2, slaapkamer 12 m 2, keuken 10 m 2 met plaats voor de maaltijden. Type met twee hoofdvertrekken: totaal oppervlak 46 m 2, woonkamer 16 m 2, slaapkamer 12 m 2, keuken, waskamer, W.C. enz. Type met drie hoofdvertrekken: totaal oppervlak 57 m 2, woonkamer 14 m 2, twee slaapkamers van 11 m 2 gemiddeld, keuken van 10 m 2 met plaats voor de maaltijden, waskamer, W.C. enz.

Type met drie hoofdvertrekken: totaal oppervlak 59 m 2, woonkamer 18 m 2, twee slaapkamers van 11 m 2 gemiddeld, keuken, waskamer, W.C. enz. Type met vier hoofdvertrekken: totaal oppervlak 71 m 2, woonkamer 16 m 2, drie slaapkamers van 11 m 2 gemiddeld, keuken van 10 m 2 met plaats voor de maaltijden, waskamer, W.C. enz. '

Type met vier hoofdvertrekken: totaal oppervlak 73 m 2, woonkamer 20 m 2, drie slaapkamers van 11 m 2 gemiddeld, keuken, waskamer, W.C. enz. Bij uitzondering zal een type worden tiegelaten met een woonkamer van 14 m 2 met keuken, waskamer, W.C. enz., oppervlak 32 m 2.

Het blijkt dus dat men telkens bij elke grootte van woning denkt aan een oplossing, waarin de keuken tevens als eetvertrek dient en een dienovereenkomstige grootte heeft en daarnaast aan een oplossing, waarbij de keuken klein wordt gehouden en het eten geschiedt in de woonkamer. Hiernevens geven wij een door het Ministerie als voorbeeld verspreid woningtype weer, van oudere datum dan de Instructions en waarschijnlijk in verband daarmee van groter afmetingen dan de boven vermelde.

Verenigde Staten

Nieuw wetsontwerp op de volkshuisvesting

De federale wetgeving inzake de volkshuisvesting in de Verenigde Staten komt zeer moeilijk op gang. In de vorige jaargang gaven wij een kort overzicht over de toestand van de volkshuisvesting in dit land (blz. 121), waarin ook het destijds aanhangige ontwerp van wet werd genoemd, de Wagner-Ellender-Taft General Housing Bill, dat van een veelzijdige opvatting van het woningvraagstuk blijk gaf. Uit een artikel in het Journal of Housing van Maart 1947 blijkt dat hetzelfde driemanschap, dat zijn naam gaf aan dit wetsontwerp, op 10 Maart 1.1. een nieuw, van het oude afwijkend, voorstel bij de Senaat heeft ingediend.

De verschillen tussen beide wetsontwerpen zijn onder meer de volgende. Er wordt nu als toporgaan voorgesteld een Housing Commission en niet een Housing Administrator. De financiële tegemoetkomingen voor coöperatieve woningbouw zijn iets minder vrijgevig: 90 % voorschot in plaats van 95, 4% rente in plaats van Het bedrag van de jaarlijkse bijdrage, waarin het ontwerp voorziet, is verhoogd van 22 millioen dollar tot 26,4 millioen dollar, terwijl het cijfer van 125.000 woningen per jaar voor de eerste vier jaar na de aanneming van het wetsontwerp, aangehouden is. De verhoging is dus bedoeld om aian de gestegen bouwkosten het hoofd te bieden. Een bepaling in het oude ontwerp, waarbij een bedrag werd uitgetrokken voor steun aan plaatselijke onderzoekingen naar de

woningbehoefte is vervallen. Er wordt volgens hetz.elfde artikel op een krachtig verzet ook tegen het nieuwe voorstel gerekend, een verzet, dat uit de kringen van grondexploitanten en financiële lichamen komt. Men spreekt als gevolg van het wetsontwerp van gesocialieerde woningbouw.

Een jaar ruimtelijke ordening

Aan het artikel van Karl B. Lohmann in het Januari-nummer van Planning and Civic Comment kunnen wij enkele gegevens ontlenen over de vorderingen, die in het jaar 1946 in de Verenigde Staten op het punt van de ruimtelijke ordening zijn gemaakt. De schrijver typeert het jaar als „a time of large hopes and long delays”. Hij wijst om te beginnen op de discussies over de keuze van een terrein voor de zetel van de Uno, welke een onverwacht einde namen door het aanbod van Rockefeller Jr., waardoor het pleit ten gunste van Manhattan werd beslecht.

De organen, die bezig zijn met planning in staatsverband, hielden een vergadering in New York, waar 21 staten vertegenwoordigd waren. Het blijkt dat ook bestemmingsplannen in staatsverband (State master plans) de aandacht hebben.

Grote plannen zijn aan de orde in het Missouri-bekken, voor een gebied van 530.000 vierkante mijl. Deze plannen, waarvan de kosten ongeveer 2 milliard dollar zullen bedragen, hebben aanleiding gegeven tot een voorlopig onderzoek naar de archaeologisch waardevolle terreinen, die bedreigd worden door overstroming als gevolg van de aanleg van stuwdammen. Een gehele reeks dergelijke plannen is op komst. De oorlogsindustrie heeft de bezwaren van waterverontreiniging verscherpt. Vooral in Pennsylvania wordt getracht de rivieren te zuiveren.

Wegenplannen waren in vele staten 'aan de orde. Ook in verscheidene steden zijn grote bedragen voor straataanleg en verbetering uitgetrokken.