tantje van de Oude Haven gedempt zal worden, komt een nieuw parkeerterrein. Voor het verkeerswezen zijn deze nieuwe parkeerruimten van veel betekenis, evenals de reeds genoemde doorbraak in het Bergkwartier en een andere geprojecteerde doorbraak, uitkomende op de Stromarkt, waar de Bruynssteeg doorgetrokken zal worden om de daarmee evenwijdig lopende Nieuwstraat te ontlasten.

Afl>. 10, Verwoestingen in de Bursesteeg

Afb. 13. Sanering Roggestraat in het Bergkwartier naar het Wederopbouwplan

Een probleem is nog het verkeer op hjet Stationsplein gebleven, dat voor de toenemende lengte der autobussen te weinig ruimte schijnt te bieden. Moge, indien de dringende noodzaak tot een verbreding althans onloochenbaar aangetoond kan worden, de oplossing die deze verbreding beoogt alleen door het optrekken van een stenen muur in de gracht, waardoor, zij het ook ten koste van de glooiing, een vijftal m gewonnen wordt, door alle belanghebbenden aanvaard kunnen worden. Een demping, zij het ook slechts van een stukje gracht daar ter plaatse, zou een onduldbare schending van het natuurschoon betekenen; ook het bestemmen van het voorste gedeelte van het plantsoen hiervoor, is, om dezelfde reden laakbaar te achten.

Afb. 11. Verwoestingen in de Langestraat buiten de Noorderberg

Ook is het te wensen, dat er met meer zorg voor het stadsschoon gewaakt wordt en dat de door het bureau Wederopbouw Deventer ontworpen reclame-verordening aangenomen èn toegepast zal worden. Reclame is in een levende en levendige stad als Deventer gelukkig gebleven is, nodig. Maar de wijze waarop, kan zeer wel genormaliseerd en in de excessen beteugeld worden, zodat het vaak moeizaam behouden of verworven stadsschoon er niet door aangetast wordt.

Voorstergasthuis in de

De industrie tenslotte zal hoofdzakelijk zich groeperen op de terreinen rondom de Nieuwe Haven, waaraan de eerste werkzaamheden 20 juist begonnen zijn, maar waarover elders in dit nummer uitvoeriger geschreven zal worden.