Loop der bevolking: geboorte, sterfte, vestiging en vertrek

In 1945 werden op deze verordening enige aanvullingen ontworpen, doch deze zijn nooit wettelijk vastgesteld. Sinds de staatkundige wijziging zou het geheel in ieder geval onbruikbaar geworden zijn, omdat behalve dat de voorschriften niet compleet, verouderd en gemakkelijk te omzeilen waren, de daarin genoemde bevoegdheden toegeschreven werden aan de nü verkeerde instantie.

Reeds in 1938 bleek de behoefte aan ordening. Het toenmalige Departement van Openbare Werken te Curagao kreeg opdracht te beginnen met de voorbereidselen, die nodig waren om zo spoedig mogelijk tegemoet te komen aan de eisen, die de snel uitbreidende gemeenschap stelde. Hoewel met de leiding van de stedebouwkundige ontwikkeling van het gehele eiland voor ogen, werd begonnen met het meest dringende n.l. de ordening en uitbreiding van Willemstad, met onmiddellijke omgeving. Omdat er geen kaarten beschikbaar waren, kreeg de K.L.M. opdracht tot het maken van luchtfoto’s, die in Delft tot kaarten werden verwerkt. Toen de oorlog begon, was er op Curagao pas een deel van het kaartmateriaal aangekomen. Tijdens de oorlog stond het werk vaak stil, omdat andere onderwerpen de eerste aandacht vroegen. Toch werd

De bevolkingstoename

in 1945 reeds het uitbreidingsplan voor Willemstad ter vaststelling aangeboden.

Het plan is nooit vastgesteld. Op dit ogenblik werkt een Nederlandse deskundige aan het ontwerp voor een nieuwe bouwverordening. Voorts, in afwachting van een compleet bestemmingsplan voor het gehele eiland, liggen diverse, zeer dringende, ontwerpen, waaronder een rooilijnenbesluit voor de binnenstad en diverse partiële verkavelingen (beide ontworpen door de planologische afdeling van Openbare Werken), het uitbreidingsplan voor St Michiel en het ontwerp voor de nieuwe woonwijk ~Brievengat” gereed.

Zolang het bodemgebruik niet wettelijk geregeld is, bestaat er geen beletsel het gehele eiland lukraak als bouwgrond te gebruiken. De gevolgen van de ongeleide groei in het verleden resulteerden o.a. in sterk verspreide bebouwing, de an-organische aard van de bebouwing en in lintbebouwing op grote schaal. Het gemis aan kernvorming in het algemeen had tot gevolg dat de openbare diensten, waaronder bijv, de politie en vuilophaaldienst, bovenmatig belast werden en dat het transport in het algemeen, in vergelijking met elders, grote problemen schept. Slechts wanneer de overheid of een grote maatschappij bouwde, ontstond er een geoutilleerde en karakteristieke gemeenschapsvorm. Voorts kon op bepaalde plaatsen, die geïsoleerd lagen, b.v. het vissersdorp St Michiel, het eigen karakter worden behouden.

Vroeger werden op zeer grote schaal gronden in huur en in erfpacht uitgegeven. Aanvankelijk geschiedde dit door meer dan één instantie, doch dit is nu gecentraliseerd bij het eilandelijk grondbedrijf. Dit bedrijf beschikt echter over een minimum aan gegevens, mede omdat de uitgifte geschiedde op een reeds lang verouderde wijze. Bijgaande luchtfoto toont een deel van dergelijke verkaveling: grondstukken van willekeurige vorm en grootte, gescheiden door z.g. patrouille-paden. Een Antilliaanse eigenaardigheid is de wens grond te reserveren voor zijn kinderen en te verwachten kinderen, zodat de familie dicht bij elkaar komt te wonen. Daar de kosten ver-