Feuilleton.

Boeddhistische Catechismus

tot studie in de leer van

BOIDBHA GÖTAMA.

Naar de Heilige Schriften der Zuidelijke Boeddhisten, door

Sn I» h a tl i* a iiSikxc I: st.

vertaald naar de 4e uitgave, door JEAK BAl»Ti«TE.

n;

125. Brengt niet het toeval dikwijls geluk of ongeluk in ons leven zonder onze verdienste of onze schuld?

— Er is geen toeval. Slechts onze kortzichtigheid en ons gebrek aan kennis doen ons gebeurtenissen, die met onze tegenwoordige daden en meeningen in geen onmiddelijken samenhang zijn en yoor ons geheel onverwacht en onberekenbaar waren, als toeval beschouwen.

Was onze kennis van de natuur der dingen groot genoeg, zoo zouden wij erkennen, dat alle schijnbare toevallige gebeurtenissen in werkelijkheid met ons door eene lange keten van oorzaken en gevolgen verbonden zijn, welke zoowel den aard der gebeurtenis, als hei oogenbnk waarop zij geschiedt met noo. zakelijkheid bepalen. *)

Vervolg Noot bij vraag 124. Zie No. 13. is een waarheid welke niemand bij ernstig nadenken en gerijpt inzicht ontkennen zal. Wie deze waarheid ontkent mag zulks vrij doen; wij zullen zijne meening niet bestrijden. Wie haar erkent, voor dien volgt noodzakelijke wijze dat schuld en lijden, verdienste en geluk volkomen aan elkander moeten beantwoorden. Indien wij alzoo de goeden zien lijden en de oorzaak van dit lijden niet in het tegenwoordig leven vinden kunnen, zoo moet daarvan de oorzaak in een vroegere geboorte liggen. Waar welzijn en vreugde heerschen bij een kwade neiging, daar moet verdienste uit een vroegere geboorte voorhanden zijn.

Er is hier geen uitweg, wie een zedelijke wereldoide erkent, moet, als hij logisch doordenkt, ook komen tot de overtuiging van de waarheid der wedergeboorte.

( Als een man op het oogenblik, uit zijn huisdeur tredende door een vallende dakpan getroffen sterft, zoo bestaat tusschen het uit de deur treden van den ongelukkige en het vallen van de dakpan

geen kenbare oorzakelijke samenhang. Beide ge- t

vallen, het uit de deur tredea van den man en (.

hot vallen der dakpan, behooren tot een reeks van i

geheel andere oorzaken en gevolgen. Wij noemen \

den dood van den getroffene toevallig, en hij is d

het ook, voorzoover de uiterlijke gebeurtens v

in beschouwing komt. In werkelijkheid evenwel v

loopen de verschillende oorzaken en gevolgen aan e

een punt in het verre verleden ineen, en vloeien p

voort tut dezelfde oorzaak. Deze is een booze d

daad van den getroffen man in een van zijne Z<

vroegere geboorten en er bestaat een zedelijken d

band — niet tusschen de dakpan en het uit de VV deur treden, maar wel tusschen de vorige daad

van den getroffene en den nu juist hem onverwachts Ü

©vervullenden dood, die een noodzakelijke onaf-' n

scheidbare werking van zijn Karma is. bi

"IwmSrprj " Süc.-Dei.Ai'ieiflersiisriijiflMiirlii

Afd. MAASTRICHT.

LOKAALKOMMISSIE op Maandagavond ter 8 we.

BESTUURSVERGADERING op Dinsdag, des avonds 8 ure, ten huize van den Voorzitter.

TOOSEELAFBEBIIIlfG

„Kunst en Propaganda

Vergadering op Zondag 6 dezer, des middags 12 ure.

Agenda: Verantwoording der uitvoeringen en rolverdeeling.

Afd. ROERMOND. HUISHOUDELIJKE VERGADERING op Maan- ; dag 7 Januari 1895, des avonds half acht.

Plaats bekend.

Door ziekte en ouderdom worden TE KOOP aangeboden p

4 draaiorgels, p

goed onderhouden en van best fabriekaat. Informatien bij J. Minkenberg, Roermond. P

Utteistie w, pa

Ondergeteekende heeft zich te BREDA ge- ^ vestigi. Bij hem zijn verkrijgbaar alle SocialiSiibche bladen, brochures, bpeken, liederen en gedichten

Abonnementen op alle volksbladen worden aangenomen.

Tevens gelegenheid tot het lezen van Socialistische couranten.

Aanbevelend,

Ï*. ÏWFMAïf.

__ Mauritsstraat E 92.

Tot het drukken van b

Strooibiljetten

EN ANDER DRUKWERK,

bevelen ondergetekenden de drukkerij van de Volkstribuun aan, die 1000 strooibiljetten levert J voor l 2 — d

Pieten-s «fc Co. Maastricht.

| Deze keten van oorzaken en gevolgen reikt meestentijds tot in vroegere geboorten terug. De eerste schakel was een daad van verdienste of schuld in ons eigen verleden.

126. Waarheen leidt ons deze overtuiging?

— Den ongelukkige voert zij tot de kennis dat hij wegens zijn lijden, god noch menschen, de wereld noch het toeval, ook niet een duivel of demoner, heeft aan te klagen, maar alleen zich zelf; zij voert hem tot het inzicht dat de bron van al zijn lijden, zijn eigen verkeerde daden, zijn eigen verblinding is, en een grondige duurzame hulp niet alleen door uiterlijke midI i ien' rï°or verbetering der levensomstandigI |18den, ra aar hoofdzakelijk door innerlijke ver,J oetering en streven naar kennis bereikt kan j ik worden. Den gelukkige voert zij tot het inzicht te I van ware bescheidenheid, tot rechtschapenheid, en tot een welwillend gebruik van zijne plaats i- I in de wereld, en van zijn rijkdom. Indien hij s I niet steeds streeft naar het vermeerderen zijner e I verdiensten, indien hij an hoogmoed, ijdelheid u °f gierigheid vervalt, zoo zullen, indien de vrucht t van vorige verdiensten verteerd is, reeds in dit leven, of in de volgende geboorte, lijden en i smart zijn deel zijn, lerwijl de door hem vert achte arme een vreugdevolle geboorte te gemoet j I .gaat.

127. Kan men zich niet door zelfmoord aan de gevolgen van zijn slechte daden onttrekken ?

| — Neen, aan de eeuwige gerechtigheid kan zich niemand onttrekken, haar werken is onverbiddelijk en almachtig; aan haar onttrekt , zich niemand. Daarom staat er in de Dham- ! mapadam : „Noch in de onmetelijkheid van het j I „wereldruim, noch op dén bodem der zee, of i „in de diepte der dalen vindt gij een plaats, „waar gij de vrucht van uwe slechte daden „ontvluchten kunt."

128. Is de zelfmoord een onrecht of een l zonde-? c]

— De zelfmoord is. indien men daardoor an- 1 dere menschen niet benadeelt, geen onrecht, I f elk levend wezen heeft een onvervreemdbaar

I en onaantastbaar recht op zijn eigen leven. I 1 Zelfmoord is evenwel een dwaze handeling' ? daar de gewelddadig afgesneden levensdraad noodzakelijk weder aangeknoopt wordt en wel " onder ong mstiger omstandigheden dan de zelf-

moordenaar door zijne daad tracht te ontvlieden.

129. Waarom onder ongunstiger omstandighedm ?

— Omdat^ ons lijden het gevolg is van onze k< eigene dwaling en schuld. Zoolang daarom de g(

! dwaling blijft en de schuld niet gedelgd is, kan bi

men tot geen gunstige wedergeboorte komen, w'

VV ie dit erkent, die zal alle lijden geduldig I wi

o ragen en trachten, door een rechtschapen le- de

venswandel, zelfkennis en goede daden zooveel I gr

verdienste als mogelijk is te verwerven, daar de

er slechts dan een gunstige wedergeboorte kan da

plaats vinden. Wie zich evenwel aan het lijden, ha

dat tot zijn loutering dient, dwazelijk door ho

zelfmoord onttrekt, bewijst daardoor dat bij van ve.

de zelfkennis zeer ver af is, en niet den' weg in<

weet te vinden tot verbetering. iie

In blinde onwetendheid verstoort hij zijn vo

lichaam, deze vluchtige vergankelijke verschij- de

nmg, die hij voor zijn ware wezen houdt en va

pad, ) dat hem, indien hij het verder volgt, ten slotte in een wereld van ellende en lijden zal doen wedergeboren worden.

130. Wat is het toch eigenlijk, dat wedergeboren wordt?

~ Onze persoonlijke wil tot leven, ons zedelijk karakter, onze individualiteit. Deze vormt de kern van ons wezen en schept zich, na het verval van ons tegenwoordig stoffelijk lichaam op grond van het voorhanden zijnde Tanha (wil tot het leven) en Karma (gevolg van onze vroegere levens) een nieuw lichaam, dat aan onze geaardheid en hoedanigheid juist beantwoordt.

131. Is deze persoonlijke levenswil of deze

o V) ™ Ir!+ .. . ■ . -L 1.1 , n-, . ' ' _

wMuwbuwtbvu nivo neizeijm, wat men Ziel noemt?

- Neen, het is niet hetzelfde. Het geloof

0,011 ccii uusuerienjxe ziel, dit is een ondeelbaar

APIIOTIO' Dn ti.

... v_< v* ,. x>— v^j.i u vn n, h;i w pypn nor i-r»

1-1 .. . . .. " " vuviij uat ia 1ICI

ai i , (mmirfi wnnnnlaotd —

, ^ O U » IIOCIU UUgtJ-

slagen, houdt het Boeddhisme voor een dwaling berustende od de onbekenSïiAiri mot ria

UUUVYiiiC

wetten van het „Zijn".**)

Het Boeddhisme leert ffeen 7.1 Al svorh m' vi tï rr

maar het zich on m'Anw unrmnn a„a.• ,•;

_ ----- ra/ — V.ICI IliUIVl

dualiteit m de .stoffelijke wereld der verschijnselen od errond van dA.n

x <_> VV rx UUIÜCI

leven (l anna) en het zedelijk karakter (Karma).

uaciiuuuj neu Deneaenwaarts voerende

(* Het laatste s-filrlt, nipf in rrciliiV/-.

-.xxx 5VHJIVC iunw vuur eiken zelfmoord, maar alleen voor hen die zich

uuuuen om Destramng voor begane misdaden te ontgaan, of uit vertwiifplino- <ïof. i .

, , ' . J*v""b AXLiijLiie iiMri-

stoenten niet kunnen bevredigen. Er zijn ook zellmoorden waaraan edelft mntivon _

, VI. giUliUöiag

liggen, bijv.: ,een leven te eindigen dat slechts een last is voor andere p-plififYlo ,i ,

- n-——,, ui uin uen vai

.. vaaenanü met te overleven.

Bij hen, die uit zulk een motief handelen, vindt een betreden op het afwaarts voerend pad niet plaats. Doch steeds ligt aan den zelfmoord eene dwaling ten grondslag, eene ontkenning der zedehl ke wereldorde, en dp o-ovnl O'Dn lj-i-t 1 1

- .. ' ^ I1UUII

gunstig zijn. ^ Slechts diegenen welke reeds in dit leven het Nirwana bereikt liAhhor, .1. .

——uuuuen naar

hun Karma geheel, uitgeput is, vrijwillig van deze

WProl n rron.. 1 1 li

6«au. x/c/;üii\t!ii zuilen net evenwel niet doen maar denben gelijk Sariputto: „Ik verlang „met naar den dood noch naar het leven; ik wacht

„tuu UÜL uur Komt. 7.O. ThftWHJ . 01-» T> mr-

landa-Panka). ' —Ru¬

llet zoo wiid verbrfiirl.fi o-plnnf

», - ccuc uü-

sterfeiijke ziel m ons, d. i. een individueel, met kennis begaafd wezen dat van eeuwigheid bestaat komt hoofdzakelijk voort uit hnt Ao-nicHu^k

— QV.UMUVU VOlliXIi-

gen naar een persoonlijk eeuwig voortbestaan. Dit bijgeloof is alzoo een uitvloeisel van den blinden wil tot het leven, en behoort tot de „tien banden" welke de menseh aan het 7Vi<.™k„» i.„* -

. - en

de verlossing: verhinderen. io

gioote, ja de grootste stap op den weg der kennis

^ '""'«iuuutok vrijwillig op te geven, inziende dat in den grond der zaak die ind;,,;,!,

™ ^ mei

nare aan andere nersoonlü L*hp^n

hoeften en wenschen. lipt. o"fi.n«r»Kck ~i.i

7 <5 "«V iVuvii UU V¥ÜI«iU

veroorzaakt, De menschen willen echter hunne

iKuivjuuiuueit tot eiken prijs behouden, vandaar het aanzien der godsdiensten welke het eeuwi^

vnnrfhnctooi-i A i -1 "

Ut!l lliuiymnfl. 1TPU. ho AAVAn .

, . vivuwwiou, vüxiuiwtr

de nimmer eindiarende striid r,m i,„, »

^ ~ 77 "J ^ -llV/U UCÖtaclii ,

vandaar alle leed, alle ellende waarvan het leven

wil ïb, \anaaar ae moeilijkheid der verlossing.

Lokaal „BS VOLKSTRIBUNE".

Batterystraat 7Ws. MAASTRICHT.

Flink, ruim vergadcrloJiaaïl voor vereeisigissgen.

/«ndags en Maandags CAFE.

Ooe«l voorziene tEÉSTAFEIu

Goed loopend Biljart.

Arleiiers, tizoitt M letaal!

Aanbevelend

H. Vepham. Arbeiders, stessnt tf® Soc. Dem. pers ï

"aK"m * Gre^n' «>»—«Prp 80 ct. pJSaSaf""1 M TO™OTMEM>' abonnementsprijs 40 ct

per'StaS:"' «• DE verschijnt te Utrecht, pr()s 30 cent

Yoor Zurd-Hoiland VKOHESB, verschijnt te Botterdam, prijs 40 cent per kwartaal

ZUKlen "E 'O"»™»»™, verschijnt te Maastricht Pri 40 It per

Verder »E DflEUWE TïJ», verschijnt te Amsterdam. Prijs 40Jct. per kwartaal.

Sociaal-Deniokratische Arbeiderspartij in Nederland

Afdeeling Maastricht.

AqU Q 1 1 0 n h16 er belang in stel]en> deelen wij mede dat er eiken Zondatr vin af

Adll d 11 ö II afdrwengvann i 2 Um' gelegenheld bestaat tot' het

T, '«dragen van kontnbutie m het lhkaal de Volk^trihnnp"

toe £fm°En bi) e? bï T Z"=h

Sd?«, ta h!tTka£.°SSlrf " ïerdar elte" ZM,d^ ™» « W

Arleiöers, yereeniat m

aan s

Het Bestuur.

132, Is misschim dit „Ik" hetzelfde als cU ziel ?

— Neen. Dit „Ik" is ook geen blijvend wezen •ÊT66H Stoffelijke SUbRt.antip mcioT nnn

te voorschijn getreden uit de vijf Kandos. 133, Wat zijn de vijf Kandos

-De vijf elementen der gehechtheid aan het leven, het lichamelijke (rupan); het gevoel (vedana); de waarneming (sanja); de onderschei- t ding (sankhoro); het bewustzijn (vinjanam).

Door het tezamen werken der vijf Kandos -ontstaat de voorstelling der buitenwereld in al hare verschijnselen en tegelijk die van het „Ik". ! Bij den dood lossen de vijf Kandos zich op,

in Hq urnH ..li ... A ' *

^ uu wcucigeuooxue omstaan zij doordewer-1 king van Tanha en Karma op nieuw.

Tegelijk met hen ontstaat een nieuw Ik" eene nieuwe verdwijnende persoonlijkheid!

134. Zoo is dus het wezen dat wederqebo- ' ren wordt, een ander dan het gestorvene. ?

— Den nog in den toestand der onwetend- 1 heid verkeerenden mensch, die het persoonlijk i bewtistziin — a.i« oriin wol-,- I

opvat, schiint ditPzoo. T)& Pririic! via I

-rTT.. Y_ t. ; ~ UJU.IÜIIÖ \

vv ij ze weet dat zijn ware wezen vér o'vW deze i vluchtige verschiininp- hPAn roiVf tt^4- .1^ 3

U-' ! O AWttü. X1CO bClKGllS ;

verschilnendA ..TV ' — hnwn.^n'v,

f-.iri.-i t -vuugu/.iju — .iö uij eeri ■

iaKKel te verarelnken. rli^ AAn t^i^Ainn».;' ,i - I

^ o 7 —- uuuuiacii lii uyii i

nacht aansteekt om zii-n -i-c 1

1 .. . . -'■V** " Viaucu. clio ^

hij ze met meer gebruikt blaast hij zt uit en 3 ontsteekt bii fi^n lat,p»rAr> ^^ ^

. w.UJ. cciit;-a-uuere. 4

Al wisselt dus het bewustzijn van het rt"

ZOO is h At trvr'1-1 li/vl-rrrJ-M,-. _ • i _ n

: ; . , iiiuiviaueeie wezen I

dat m de eene geboorte de goede of booze daden 1 verricht en in de volgende wedergeboorte de vruchten dezer daden ontvangt.

135. Hoela,na Ipp.ff. rip ....

immer nieuwer wedergeboorten voort? lt Totdat de algeheele kennis en zedeliike

-t zuivering, het „Nirwana,", bereikt is. Dan lost ie de individualiteit zich na den dood op in Parinirwana.

^ 136. Wat is Parinirwdna?

^ an Parinirwana kan men zich geen voorstelling maken, het gaat alle kennis te boven. Men kan niet zeggen dat het is, noch dat het ^ met is, daar geen vorm van het „Zijn" op Pa| rirurwana kan toegepast worden.

„Er is, 0 Jongeren, een plaats, waar geen „aarde noch water is, geen licht noch lucht, „geen oneindigheid van ruimte of van tijd

- »geen „Daarzijn", geen voorstelling of niet vo'ort „stelling, niet deze wereld of gene wereld. Daar t „is geen ontstaan of vergaan, geen sterven of

- „geboorte, geen oorzaak of werking, geen vert „andering of stilstand."

i „Er is, 0 Jongeren, iets dat niet geboren is „noch ontstaan, niet geworden is, noch zich „vormende. Was er dit niet, zoo zoude er ook „geen uitweg zijn uit de wereld van het wor„oen, het ontstaan, of de wereld der verschiin„selen en der vormen."

Zoo spieekt de Meester in Udanam.

( Wordt vei' volgd.)

„De Volkstribuun"

is verkrijgbaar:

Te Maastricht bij

H. Verham, Koestraat 23.

G. H. Pieters, Batterij straat 37.

In het lokaal „de Volkstribune", Batte

w _ , , rij straat 7bis.

Vliegen, Paralelweg 201, le étage.

Te Kueciiioiirt bij

J. Minkenberg, St. Christoffelstraat. Te Veitïoo bij

den kolporteur, eiken Zaterdagavond. Te Sittard bij 9

den kolporteur, eiken Zaterdagnamiddag Te Eisden bij

M. Theelen.

Te Dea» Bosch bij

den kolporteur, eiken Zaterdagavond. Te TiElmrg bij

den kolporteur, eiken Maandagmiddag, Te Breda bij

P. Hopman, Mauritsstraat E92.

Te Sprang bij

A. Hofman.

Te Arnhem bij

ü ' Z' ,?uijk' café de dageraad, öeverstr. 1. Mulder, Schutterstraat 30.

Te Sijmegeii bij

den kolporteur.

Te Middelburg bij

J. K. van der Veer, Gortstraat. Te Amsterdam bij

J, A. Fortuijn, N. Leliestraat 69.

Jacobsen, Rozengracht 137.

J. Rot, Czaar Peterstraat 71.

Te Rotterdam bij

D. Binneweg, Warmoezierstraat 50.

Te Den lïaag bij

H. Kenther, Gortstraatje.

G. A. Boonstoppel, Westerbaenstr. 156. Te £nsehedee bij

J. Pieterson, Achter Tubantia.

Te Haarlem bij

J. Muijs, Frankestraat.