PT* STEUNT de TEXTIELARBEIDERS in hun zwaren strijd tegen het machtigen fabrikantendom van Twente.

te doen verdwijnen, arbeidsvreugde te doen terugkeeren; wij willen, voor zoover wij vakvereenigingsmenschen zijn, een beteren kijk krijgen op dat wat het bedrijf al of niet dragen kan. Dit laatste zal de vakorganisatie sterk doen staan in den strijd tegen de patroons. Daaruit volgt, dat zij, die mogelijk eerst na lange jaren in dienst van het eigen bedrijf kunnen treden doch er direkt voor zullen moeten bijdragen, hun bijdragen in ruime mate vergoed krijgen door de vergroote mogelijkheid hun levenspositie tegenover het patronaat te verdedigen. Aiies in alles, al is het dan direkt geen socialisatie, een goed en groot stuk werk wordt er mee beoogd, daar het de arbeiders opveedt tot werkers die keren arbei den in het belang der gemeenschap.” (Wordt vervolgd.) Gebruik van auto’s in Amerika. Door W. J. Showalter is in „The National Geographic Magazine” van October j.l. een weliswaar zeer populair, maar daarom toch niet minder merkwaardig artikel gepubliceerd over het gebruik van automobielen inde Vereen igde Staten van Noord-Amerika. Wat in Amerika in dit opzicht reeds gebeurd is, geeft een indruk van hetgeen voor ons zelf te wachten kan staan. Als wij eens even bedenken hoe op dit oogenblik in ons eigen land als met een tooverslag düigenceen omnibusuiensten in autodiensten omgezet worden, kan het duidelijk zijn, dat ook aan deze zijde van den Oceaan de automobiel bezig is zich te „democratiseeren”. Er zijn thans inde Vereenigde Staten hierna zal gemakshalve maar van Amerika gesproken worden 13 millioen auto’s, lastwagens er onder begrepen; de jaarlijksche vraag naar nieuwe automobielen bedraagt 3 millioen stuks. Amerika heeft dus genoeg automobielen om de helft van de gehecle bevolking in rond te rijden. Als men rekent, dat een automobiel gemiddeld 10 maanden van het jaar in gebruik is en 20 mijlen per dag rijdt, wordt in totaal dus jaarlijks 78 milliard mijlen in auto’s afgelegd (1 mijl is 1609 meter, dus ruim 1.5 K.M.). Als men deze getallen leest, dan gaat men gevoelen wat het „wegenvraagstuk” beteekent, dat ook hier te lande alreeds zoozeer de aandacht vraagt en in hoe sterke mate de uitbreiding van het automohielenverkeer ook beteekenis heeft voor de petroleumindustrie. Er wordt getaxeerd, dat jaarlijks 6 milliard gallons benzine voor automobielen in Amerika verbruikt worden (1 gallon is bijna 3.8 liter). Uit het zooeven genoemde aantal mijlen door automobielen m één jaar in Amerika afgelegd volgt, dat inde Vereenigde Staten reeds jaarlijks een driemaal zoo lange afstand met' automobielen wordt gereden als met spoortreinen. Bij waarnemingen is gebleken, dat gemiddeld per automobiel 2J inzittenden komen. Dit cijfer van 2J aannemende, vindt men, dat dagelijks 30 millioen menschen vaneen auto gebruik maken of voor een jaar gerekend tien milliard, dit is acht maal zooveel als er jaarlijks in Amerika menschen van den trein gebruik maken. Een bijzondere moeilijkheid is, bij het sterk vermeerderend gebruik van automobielen, waar de auto’s te laten wachten. Opmerkelijk is, dat het bezwaar van standplaatsruimte ten gevolge heeft, dat zich een ■ neiging vertoont de handelswijken minder om&een enkel centrum te groepeeren. Merkwaardig voorbeeld hoe het eene het andere ten gevolge heeft. Overigens is natuurlijk ook de verkeersophooping inde straten van het stadscentrum daarbij van veel invloed. Dagelijks passeeresi 42.000 auto's het kruispunt van Fifth Avenue en 42Ü1 Street te New-York, op eendruk uur soms 4500! Inden staat Michigan zijn meer auto’s dan in Engeland en lerland samen. Inde staten New-York, Pennsylvania, New-Yerney en Maryland zijn meer auto’s dan inde heele wereld buiten de Vereenigde Staten. Dan komt de raededeeling, die men evenwel niet onder de „zegeningen” van het automobilisme kan rangschikken, dat ineen groep van 28 groote Amerikaansch,e steden per jaar meer automobielen gestolen worden, dan er totaal in België zijn. Per jaar worden in Amerika zoowat 5 millioen auto’s verhandeld, waaronder 2 millioen tweedehands, dat wil zeggen, dat in ieder jaar van elke vier families, in totaal in Amerika aanwezig, er één is, die een automobiel koopt. Bij zulke cijfers gaat men zich natuurlijk afvragen: wanneer zal deze geweldige uitbreiding van het aantal automobielen ophouden? Met betrekking hiertoe wordt

in het artikel de volgende becijfering gemaakt. Een automobiel gaat gemiddeld zes jaar mee. Indien het mogelijk maximum aantal automobielen inde Vereenigde Staten 18 millioen zou zijn, dit is dus 5 millioen meer dan het totaal thans bedraagt, zou er voor jaarlijksche vervanging van versleten wagens 3 millioen automobielen noodig zijn, zijnde het totaal van de tegenwoordige jaarproductie in Amerika. Een merkwaardige bijzonderheid is nog, dat zoowat 70 pCt. der automobielen volgens het afbetalingssysteem worden aangeschaft en dat, volgens den schrijver, bij de afbetaling van auto’s relatief minder koopers in gebreke blijven dan bij aanschaffing van meubels op termijnbetaling het geval is. Ford heeft met den termijnbetalingsverkoop een eigen naam gemaakt, namelijk door toepassing van zijn $ 5 per week-systeem, hetgeen nu ook reeds dooide Ford-importeurs hier te lande wordt nagevolgd. Bij dit systeem moet men beginnen wekelijks $ 5 te betalen, zonder dat men nog een auto krijgt. Het staat den verkooper ter beoordeeling wanneer de automobiel aan den gegadigde zal worden afgegeven. Heeft hij vertrouwen inde credietwaardigheid van zijn klant, dan zal dit ongeveer na 30 weken het geval zijn. De schrijver deelt verder nog mede, dat op 100 vrachtauto’s, die inde laatste jaren gebouwd werden, 83 berekend waren voor een draagvermogen van minder dan één ton. Men kan ook hier te lande waarnemen, dat vooral de vrachtauto’s van lichter type toenemen. Men leest verder, dat bij het in gebruik nemen van autobestelwagens de kosten van vervoer, vergeleken met de kos-

ten van paard en wagen, in dezelfde evenredigheid afnemen als de snelheid van het transport ■wordt vergroot. Een winst dus in dubbel opzicht. Echt Amerikaansch klinkt het bij den schrijver: „We all love the horse but economy is the prime consideration of the business world.” In dit verband valt te vermelden, dat de productie van wagens door paarden getrokken in Amerika is afgenomen vaneen waarde van $ 131.000.000 in 1914 tot $ 42.000.000 in 1921. Het aantal paarden te New-York nam tusschen 1910 en 1920 af van 128.000 tot 56.000; in Cleveland van 16.000 tot 4.000. In ons land toont een dergelijk gevolg van de verbreiding van den automobiel zich nog niet. Bij een onlangs te Amsterdam gehouden onderzoek bleek b.v., dat het aantal in gebruik zijnde paarden inde laatste jaren niet was afgenomen. Voor de vrachtauto’s staan nog talrijke mogelijkheden open, speciaal om op korte afstanden het vervoer van de spoorwegen over te nemen. Elk goederenvervoer per spoor over minder dan 40 mijl (60 K.M.) zal in het algemeen, naar schrijver’s oordeel, tegenover autotransport verlies moeten laten. Daarentegen meent hij, dat de vrachtauto voorshands nog niet is aangewezen vervoer te verrichten cp zeer lange afstanden waar al reeds spoorwegen bestaan. Uit de Afdeelingen. AMSTERDAM. De secretaris der C. C. v, A. bericht Ons: De C.C.v.A. stelt voor de leden der aangesloten vakvereenigingen en partijafdeelingen de gelegenheid open, deel te nemen aan een cursus over administratieve kennis. De cursus zal in 3 afdeelingen plaats hebben. Afdeeling I: Voor voorbereidend onderricht. Afdeeling II; Voor voortgezet onderricht. De cursussen vormen elk één afzonderlijk geheel en sluiten niettemin bij elkaar

aan. Het programma voor afdeeling I omvat A taal, B rekenen. Leider de heer W. Lodeizen, hoofd eener school. Vermoedelijk aantal lessen 20. Afdeeling II: leider de heer A. Koopmans, onderwijzer, leeraaf Boekhouden M. O. Het programma omvat: 1. Rekening courant, 2. Kasboek, 3. Begrip Dubbel-Boekhouden, Balans, Hulpboeken, Journaal, Grootboek, 4, lets over bijboeken. Aan alle inschrijvers van den cursus wordt proefwerk gegeven, van den uitslag zal het alsdan afhangen of men bij afdeeling I of afdeeling II wordt ingedeeld. De inschrijvers moeten zich op Dinsdag 27 November, des avonds acht uur precies vervoegen „Concordia”, Weesperplein 1. De eerste les voor de cursisten van afd. I zal plaats vinden op Donderdag 6 December ig2j inde Kweekschool voor Onderwijzers, N. Prinsengracht No. 8g en volgende Donderdagavonden. De eerste les voor de cursisten van afdeeling II zal plaats vinden op Maandag j December en volgende Maandagavonden in hetzelfde gebouw. Voor deelneming aan deze cursussen meldt men zich aan het kantoor van de C. C. v. A., Reguliersgracht 78 en bij de secretariaten der vakvereenigingen en partijafdeelingen. Op Donderdag 22 November a.s. is de aanmelding definitief gesloten. Men boude hiermede wel rekening. DELFT. Hiermede brengen wijde leden in herinnering, dat het ontwikkelingswerk een aanvang heeft genomen. Onderstaande

cursussen zullen gegeven worden. Laten de metaalbewerkers toonen, dat het hun ernst met de ontwikkeling, door deze cursussen trouw te bezoeken. De prijs van 10 cent per avond behoeft voor niemand een bezwaar te zijn, terwijl de werkloozen op vertoon van de werkloozenkaart gratis toegang hebben. Wij vertrouwen, dat al onze leden deze avonden zullen bezoeken. » • • Programma cursusvergaderingen igsjj’sq. 20 Nov.: ]. A. Bergmeijer: de Chartistenbeweging in Engeland. 11 Dec.: ]. v.d. Tempel; Bedrijfsorganisatie en Medezeggenschap. 21—28 Dec.: S. de Woljj: Het Historisch Materialisme. 8 Jan. '24: ]. Ijzerman: Charles Fourier, de Krankzinnige Socialist. 22 Jan.: Suze Groeneweg: Moederschapszorg van Staatswege. 12 Febr.; Koos Vorrink: Opvoeding der Rijpere Jeugd. 2Ó Febr.: Van Staveren: De beteekenis van den Bioscoop in onze Samenleving. 12 Maart: W. Drees: De Soc. Gemeentepolitiek, 26 Maart: S'ternheim: Kunstavond. GRONINGEN. Zaterdag 3 November j.l. vond hier een vergadering plaats met de voorzitters der afdeelingen inde provincie Groningen. Voor het Hoofdbestuur was onze Bondsvoorzitter P. Danz aanwezig. Besproken werd de propaganda inde komende wintermaanden. Als inzet daarvoor zullen in alle afdeelingen propagandavergaderingen gehouden worden met een feestelijk karakter. In deze vergadering zal een Hoofdbestuurder het woord voeren. De afd. Hoogezand zal in samenwerking met de afd. Wcsterbroek op Zaterdag 17 November a.s. de rij openen met H. Walther uit Arnhem als inleider. ’ 24 November zal de afd. Groningen volgen. De afdeelingen Delfzijl, Veendam en Winschoten, welke laatste in combinatie

met de afd. Oude-Pekela, zullen op r December dergelijke vergaderingen beleggen. In Delfzijl zal H. v, d. Born uit Utrecht en te Veendam de Bondsvoorzitter P. Danz spreken. Al deze vergaderingen zullen worden opgeluisterd door muziek, zang en declamatie. Wij wekken onze leden inde divers? afdeelingen op, deze vergaderingen te bezoeken. De bedoeling is, dat ook onze vrou – wen komen. Wij moeten allen met elkaar zorgen, dat deze inzet der propaganda hier in ’t Noorden schitterend slaagt. Daarna spreken wij ons verder. Doet allen uw plicht dus! A. ,W. KINDERDIJK. Op 8 November j.i. hadden wij hier een ledenvergadering met introducé’s ter bespreking van wat er (c doen valt om de moderne organisatie den komenden wanter te versterken. Onze bestuurder J. van Hintc uit Dordrecht hield in deze vergadering een inleiding en schetste uitvoerig den algemeenen toestand in binnen- zoowel als buitenland Spr. wekte daarbij krachtig op, vooral dien- en verkeerd georganiseerden te ovenu gen, dat hun plaats in onze gelederen iv Ons ledental mag niet verder teruggaan. Inde pauze bracht de Arbeiders-Zangvereeniging „Door en Voor het Volk” h „Vereenigingslied” ten gehoore. Nadat v. Hinte zijn rede, die zeer inden smaak . viel, beëindigd had, zong het mannenkoor nog eenige nummers, waarna de voorzitter deze goedgeslaagde vergadering met een opwekking tot deelname aan de winterpropaganda sloot. C. v.d. R. LEIDEN. Niet kankeren, maar aanpakken l Vele onzer zullen bij het lezen van dit opschrift begrijpen, vanwaar dit komt. Toen op Dinsdag 6 November 1.1. een algcmeene vergadering onder leiding van den L.8.8. plaats had, was het onze vriend v.d. Walle, secretaris van het N.V.V., die deze woorden koos, om daarmede aan te toonen, dat er wel wordt gekankerd over verslechtering der arbeidsvoorwaarden, maar niet met alle kracht door de arbeiders daartegen wordt opgetreden. In deze vergadering werd zoo schitterend uiteengezet, welke resultaten inde laatste maanden door de moderne vakbeweging zijn bereikt met onze 23 September-demonstratie en onze petitionnementsactie. Indien dan ook alle modern georganiseerden op dezelfde wijze eens een paar maanden aanpakken, wat betreft bet huisbezoek, dan is het zeker, dat onze organisaties binnen een minimum van tijd weer tot scherper optreden in staat zullen blijken te zijn. Het is een niet te ontkennen feit, dat maar al te veel uit het oog wordt verloren, dat men alleen met mopperen over dit of dat er niet komt, maar dat het noodzakelijk is, dat steeds aan den uitbouw van de organisatie wordt gewerkt om te kunnen voorkomen, dat men niet behoeft te kankeren. Zeker, wij leven nu eenmaal ineen tijdperk, waarin de organisatie dingen heeft te slikken, die zij bij een gunstig tijdperk niet zou aanvaarden, maar wil dat nu zeggen, dat de organisatie dan niets beteekent? Dezer dagen treedt het weer zoo sterk op den voorgrond. Als er inde Conservenindustrie niemand georganiseerd was geweest, zouden de werkgevers er zeker niet aan denken de organisaties in kennis te stellen met hun voorgenomen plannen om verslechtering der arbeidsvoorwaarden in te voeren. Toch zijn er heel wat arbeiders in deze bedrijven, die maar alleen kankeren, doch wanneer men hun vraagt om zich te organiseeren, zij daarvan nog niet terug hebben. Die zijn ’t dan ook in hoofdzaak, die altijd klaar zijn om onze menschen naar het hoofd te slingeren, dat organisatie toch niets geeft. Thans zien zij met argusoogen naar de organisatie, waarvan zij altijd zeiden, bet geeft toch niets, wat deze nu zal doen. Zij houden er daarbij echter geen rekening mee, dat als er verslechtering geslikt moet worden, juist zij het zijn, die daarvoor verantwoordelijk moeten worden gesteld. Contributie kan van het loon niet worden betaald, zooals men zegt en wij zullen de laatster, zijn, die beweren, dat het er gemakkelijk vanaf kan, maar het is toch zeker, dat men beter contributie kan betalen, dan den werkgevers vrij spel geven om in één jaar tijds IQ of 15 pCt. van je loon te laten afnemen. Zoo is het niet alleen in dezen tak van industrie, het geldt eveneens voor alle andere bedrijven. Wij zullen inde maanden November en December tot taak hebben de ongeorganiseerden en verkeerd georganiseerden met een bezoek te vereeren. Wij zullen hun dui-

Bondgenooten S De maanden November en December zijn voor een speciale propaganda bestemd. Wilt gij medewerken voor het behoud van den 8-urendag en de sociale wetgeving, voor goed Onderwijs en bovendien Bedrijfsorganisatie en Medezeggenschap mogelyk maken, dan zult gij mede op HUISBEZOEK moeten gaan en verder alles doen wat van U gevraagd wordt om do Moderne Meiierslmpg te versterken.