31ST£ JAARGANG ZATERDAG 9 FEBRUARI 1924 tto. ö

De metaalfcemerfcer

{Weekblad ban den ülgemeenen nederlandscben llletaalbewerkersbond.

i n-11 i i ii ■» " i REDACTEUR: G. VAN DER HOUVEN Arbeiders aller Landen „ Kennis is macht, Vereenigt U, Adres van Redactie en Administratie; Hemonylaan 24, Amsterdam Eenheid bracht "f 111 . "r Telefoon 26175 . r

•' ABONNEMENT; , . , . , . ADVERTENTIËN . , Stukken van algemeenen aard moeten alterlijk Maandags, , , ...... Bij vooruitbetaling per jaar. .• . <• , ; . f 1.50 „ , . 5 , .... „T , Gewone advertentièn per regel f U.oü w , ■ ,° v J , , Bondsmeuws en advertentien Woensdagsmorgens . c Voor Buitenland verhoogd met porto. .. . , ° D Aanvragen voor personeel . , . , , . , , ü.20 Lossè .(nummers , 0.03 zijn inge 'omen. Afdeelingsadverténtiën ~Ir. J", . 0.20

OPI/AAR 34.400 w.wm iijumiin'—uwwmiii nu.ami». i mi»—, itt J.+,.ggg—» Officiëele Mededeeiingen. Deze week wordt het contributiezegel op de 62 week in het Bondsboekje, geplakt. Het schip van de„Neder!and” en de arbeidsvoorwaarden in Frankrijk, Er .is-bij. de discussie over het schip, dat döör dè Maatschappij „Nederland” aan een Fransche werf is'opgedragen,' door meerderen betoogd, dat de oorzaak van het verloren gaan van deze opdracht voor ons land te wijten is aan de hooge loonen en korten arbeidsdag. In Frankrijk daarentegen zouden de lootten zeer laag zijn en was er van een achturendag geen sprake, terwijl de arbeidswet zeer soepel werd loegepast. Hoewel wij overtuigd waren dat deze beweringen onjuist waren, althans zeer sterk overdréven, hebben wij tóch nog eens geïnformeerd bjj onzxe Fransche zusterorganisatie en kunnen thans aan de hand van de bekomen inlichtingen die beweringen, die blijken praatjes te zijn geweest, weerleggen. Uit'dé Hief onder volgende correspondentie die tusschen onzen Bond en den Franschen-■ .Metaalbewerkersbond is „ gevoerd, blijkt, dat de 8-urige arbeidsdag in Frankrijk béter wordt nageleefd dan bij ons en onze arbeidswet en arbeidsinspectie heel waf soepeler.zijn dan de Fransche. 'Aan den Fransehen Metaalbewerkershond, Parijs., Waarde Collega’s. In-, ons, land hebben wij steeds te kampen met aanvallen op onze loonen en den werktijd. Daarbij beweert men ook onophoudelijk, dat de loonen in Frankrijk, vooral inden scheepsbouw, zeer .laag zijn en dat er dikwijls zelfs tot 12 uren per dag gewerkt wordt. Zoudt u zoo goed willen zijn ons eens in te lichten-hoe de toestand bij u is, vooral Ju de schaepsbouwintlustrie 1 Wat • betreft den bouw vaneen groot mailschip voor een Hollaudsoha Mij. door de „Atéliers et Chautiers de la Loire et St. Nazaire” zouden wij gaarne vernemen, hoe groot: deze scheepswerf is en of zij over moderne werktuigen-; beschikt, hoeveel arbeiders er werken,,(boe hoog de loonen zijn en hoe lang;er gewerkt wordt. U zoudt er ons een groot pleizier -mee doen, wanneer wij spoedig antwoord op dezen brief ontvingen. gaarne, bereid zijn;tot een wederdienst, ..teekenen wij Kam. groetend, – s", ~ Namens het Hoofdbestuur van den V? 1 ’ "Alg'.' ’Ned. Metaalbewerkersbond: (w.g.) I’. DANZ, Voorzitter. • * • l ; ■' ~ . Aan'kameraad Danz, Voorzitter van den Alg. Ned. Metaalbewerkersbond. Waarde Makker, Na ontvangst van uw brief over de arbeidsvoorwaarden op de zeesoheejxswerven in Erank-Ojk en in ’t bijzonder op de, werf van St. Nazaire, hébben wijde uoodige inlichtingen geyraagd aan onze afdeeling in die plaats. Wij zenden u, hierbij het rapport, dat ons op

de vragen, dié vrij hebben gesteld, is toegezonden. Door dit rapport zult u cr, u van kunnen overtuigen, dat de verdenkingen, tegen de Fransche arbeiders geuit, gelukkig voor Eet grootste deel ongegrond zijn. Zeker, zooals trouwens overal, zijn er in Frankrijk werklieden, die zich gedwee voor de manoeuvres van do werkgevers leenen, maar deze arbeiders zijn ver in do minderheid. Het is waar, dat de organisatiegeest in Frankrijk helaas nog niet genoeg is dóórgedrongen, maar het is eveneens waar dat, al tellen de vakorganisaties niet zooveel leden als zij moesten hebben, zij niettemin een groöten invloed op de arbeidsmarkt uitoefenen. De loonvoorwaarden, zoowel als de' regeling van den werktijd, die zij vaststellen, worden, hoewel ze niet door contracten bekrachtigd zijn, over ’t algemeen zoowel door de werklieden als door de patroons nageleefd. Trouwens, een groot aantal vreemde werklieden komt in Frankrijk werken, terwijl 1 daarentegen de Fransche werklieden niet naar ’t buitenland gaan, wat wel een bewijs is, dat 'de arbeidsvoorwaarden niet zoo'ongunstig zijn, dat men ze voor ft buitenland, zou moeten verzwijgen. In ’t kort, de .mentaliteit van de Fransche arbeiders is. véél beter'damde. Weiiijg benijdenswaardige reputatie, die zij in Holland schijnen te genieten. Wat het mailschip betreft, dat op de werven van St. Nazaire wordt vervaardigd-, hoezeer wij betreuren dat zijn bouw in Frankrijk tot gevolg heeft kunnen hebben dat onzen Hollandseben kameraden metaalbewerkers werk ontnomen wordt, zijn wij toch eenigszins verrast over de emotie die de verkrijging van dezen order door ©en Fransche werf inde Hollandsche vakvereenigingskringen heeft teweeggebracht. Fen dergelijk feit is helaas het resultaat van de onderhandelingen tusschen kapitalisten en wij zouden u een groot aantal Fransche schepen kunnen noemen, waarvan de bouw aan onze scheepswerven ontsnapt is door onderhandelingen van dezelfde soort als die waarvan de Hollandsche scheepsbouw thans ’t slachtoffer is geworden. Terwijl wij in ’t algemeen belang van de arbeiders van alle landen hartelijk verlangen naar verdwijning van dergelijke gewoonten, teekenen wij Met broedergroet, Namens den Franscheh Mét-aalbewerkersbond: (w.g.) H. LABE. RAPPORT BETREFFENDE DE VRAGEN, IN GEDIEND DOOR HET I. V. V. EN DEN METAALBE WERKERS BOND TE AMSTERDAM. De metaalbewerkersbond van Saint-Nazaire: heeft inderdaad uit de bladen vernomen,, dat voor rekening v.an een Hollandsche Maatschappij ©en schip zou worden gebouwd door de scheepswerven aan de Loire. Wij zijn vanzelfsprekend niet op de hoogte j van do geheime overeenkomsten en weten dus ; i niet, of dé betrokken werf van de Fransche, / regeering een financieel© ondersteuning heeft : gekregen. Do arbeidsdag. Wij kunnen bevestigen, dat de achturige : x werkdag binnen het raam van de openbare be- i stuursverordening • geëerbiedigd wordt, en dat, , noch te Nantes, noch te S-aintiNazaire overwerk wordt verricht dan op rekening van de ! 100 urn' per jaar, toe gestaan inde afwijkend© bepalingen. ...... Het Vakverbond staat voortdurend in kontact met den inspecteur van den Arbeid. Deze. heeft op verzoek van het vakverbond bij tal : van gelegenheden ingegrépen om aan de mis- – bruiken een eind te maken. . , ■ – Een werkdag van twaalf uur •h ©e f t dan ook nooit bestas n, : tenzij eens bij toe va 1 en voor reparatie-

werk, b.v. wanneer op het oogenblik van ver■ti’èk aan boord een ongeluk plaats heeft. Zondags wordt voor onderhoudswerk door sommige arbeiders 4 uur gewerkt, :mêt dien verstande, dat dien dag alle machines stil staan. Wanneer overwerk wordt verricht in gevallen, als boven omschreven, wordt dit verhoogd met 30 pCt. voor de eerste vier, en met 50 pCt. voor de laatste 4 uren. Voor avondwerk wordt het eerste uur verhoogd met 30 pOt., het tweede met 50 pCt. De achturige werkdag wordt erkend in het mihimum-contract, geteekend door do directies.der scheepswerven en de vakvereenigingen. Twee feiten bewijzen, dat de vakvereeniging voor de handhaving vato den 8-urendag waakt. In Juli 1921 liet do directie van de scheepswerven aan de Loire een geheime stemming houden onder de „ouvriers charpentiers-sur-fer” (zij die den romp van het schip bouwen). De vakvereeniging kwam tusschenbeidc. Van de 1 600 arbeiders, die aan.de stemming deelnamen, spraken ©r zich 500 voor den 8-u r i gen W f; f k tl a g uit, ' . 'Uit-het -artikel, dat ik aan dit rapport toevoeg, zal men gemakkelijk kunnen zien, dat in ■ September 1.1. bij do scheepstimmerlieden (jnehuiöi'eiö) een nieuwe poging werd gedaan om terug tf, koeren tot den tienurigeu werkdag. Van do IKO verklaarden zich, slechts 17, (naar onze meerling is dat nog to veel) voor een werkdag van tien uur, Wij kunnen u bovendien nog .meededen, dat op de : werven ’s morgens gewerkt wordt van half acht tot half twaalf, en ’s middags van één tot vijf. Het metaalbewerkersverfaond kan bovendien bevestigen, dat alle vergaderingen van onze vakvereenigingen worden gehouden om half zes ’s avonds. Loonen. De löonen voor den aohturigen werkdag zijn van den voorman tot den arbeider behoorende tot de eerste categorie verschillend: 15 fres, 19 fres en 23 fres. In deze loonen zijn niet begrepen de gezinstoeslagen, die bedragen- 0.70 per dag en bij één kind; 0.00 per dag en bij twee kinderen; 1.10 per dag en bij drie kinderen en ieder volgend kind. Inlichtingen over de werven en werkplaatsen aan de Loire. ,’,La Sooiété des ateliers et dhantdere d© la . Loire” (de maatschappij van werkplaatsen en .scheepswerven aan de Loire) bezit aan de beneden-Loire twee etablissementen: één te Nan:tés, de-ander ,te Saint-Naza-ire. Het etablissement te N-antes omvat tevens een scheepswerf, die met haar vier hellingen van 135 tot 165 meter nuttige lengte en bijbedio-orende werkplaatsen 3000 . arbeiders kan te .werk stellen. Het etablissement te Saint-Nazaire is voori namelijk ©en- scheepswerf, die aan 2000 arbeiders . Werk.kan verschaffen. Door haar 5 hell-in-X gen kan de werf groote schepen bouwen, die, , dank zij de bijzondere gunstige ligging aan den fbreeden mond van de Loire en de onmiddellijke i nabijheid van de drijvende dokken te Penhoêt,. / volkomen veilig te water gelaten en opgetuigd : kunnen worden. Bovendien bezit de Maatschappij te Saint I Nazaire een werkplaats, die speciaal is iugei richt voor het bouwen van turbines en explosiei motoren. (Dat is de werkplaats te Saint-Denis i aan de Loire). ! Afgezien van deze laatst© werkplaats spreekt 1 het vanzelf,. dat de inrichting en do techniek – Van deze werf gemoderniseerd zouden kunnen 1 worden. i; Wat betreft de voorziening van grondstoffen verkeert de werf aan de Loire .misschien daarom in zulke gunstige omstandigheden, doordat d© grondstoffen betrokken kunnen worden van de continu-bedrijven aan de beneden-Loire. (Trignac), die zich op ongeveer 4 K.M. afstaaid bevinden. * * *.

Ziedaar, kameraden, de antwoorden op ..de verschillend© vra-gèn, -dio gij ons hebt’gesteld. Wij hebbeïi onlangs een loónsverhooging' gehad. In Mei zullen wij bovendien'niéuwe, lobi;- eischeu indianen. – Wij zullen steeds alle pogingen in het werk stellen om de behaald© voordeeleu te haudha,ven, in het bijzonder, wat den achturendag betreft. Gedurende twee jaar hebben wij hier een vreeselijko werkloosheid gehad, zoowel bij d« havenarbeiders als in het scheepsbouwbedrijf. Onze scheepvaai't-maat schappij „La Compagnie Générale Transatlautique”, heeft veel schepen in Engeland laten bouwen, dio haar echter veel duurder zullen kosten dan wanneer ze in Frankrijk zouden zijn gemaakt. Ik geloof, dat deze bouw van het Hollandsehe schip dooreen Fransche werf voornamelijk moét worden toegeechrcvea -aan het vraagstuk van den wisselkoers. Met kameraadsciiappelijken groot, Voor den Metaalbewerkersbond van Sain-Nazaii'e, v De Secretaris; (w. g.) F. KLANCDo, 45 Ruc Viller Martin, St. Nazaire. (Uit dc ..Travai'lleur’’.) VOOR DEN S-URENDAG. HULDE AAN DE TIMMERLIEDEN) Men herinnert zich wel, dat de d i r e c tic de r Wer v c n aan d o ,Lo'i r o inden loop van lipt jaar 1921 een stemming had ge-' ‘ houden onder dc coast niet ie werkers, om dezen te vragen tot den 10-urendag over te gaan. Men kan zich herinneren, dat bij -deze gelegenheid een groot© meerderheid onzer kameraden den S-urendag beslist gehandhaafd wilden zien. J.l. Maandag is er een nieuwe proef genomen, weer op dezelfde werf en dezen keer bij de timmerlieden. Met een groot© meerderheid hebben ook deze kameraden zich uitgesproken vóór den 8-urendag. Er moet bij vermeld worden, dat er toch nog 17 ongelukkigen waren dio voor terugkeer naar den 10-urendag waren. Deze menschen herinneren zich de offers niet meer, die gedurende bijna 50 jaar gebracht zijn om deze mooie. . groote hervorming te verkrijgen, dio, volgons de door den minister van Arbeid zelf ingesteidc : enquête, op het oogenblik als een groot© sociale hervorming wordt beschouwd. Zij heeft een gevoelige vermindering van het alcoholisme tot resultaat, zij veroorlooft de arbeiders wat meer van de familievreugde te genieten, zij vermindert het aantal arbeidsongevallen. Deze hervorming moet heilig zijn voor de -arbeiders. Men moet dit de onbewusten doen begrijpen, die zich aan de zijde van den wérk- ' gever scharen, wie-n de oorlog niets heeft geleerd en diode offers zullen vergeten, welke gedurende deze 4 droevige j-aren door de -arbeidersklasse gebracht zijn. Steunt de stakende Textielarbeiders! Teekentopdelijsten van het N.V.V.!