behartigd worden en we hopen dat gij zult breken met op dc:e wijze door te gaan, maar dat gij u allen als één man zult aansluiten bij den Alg. Ned. Metaalbewerkers- Bond. ★ ★ :k Schema Colleriieve Arbeidersovereem komst. Zooals gij allen hebt kunnen lezen in het laatste bondsraadsverslag, is er door het hoofdbestuur een Schema Collectieve Arbeidersovereenkomst samengesteld, wat ook inde afdeelingen zal worden besproken. Ons bestuur heeft gemeend, daarover een vergadering te houden op Vrijdag, 20 Februari, waar onze bondssecretaris v.d. Houven een inleiding zal houden over bovengenoemd schema. De beteekenis daarvan inziende vertrouwen we dat allen als één man ter vergadering zullen komen. • h IROTTERDAM. De Nieuwe Cultuur. Zondag, 15 Febr., half elf, Ons Huis. Just Havelaar. Onderw.: De Moraal. TIEL. Vrijdag 6 Februari kwamen wij met onze huisbezoekers bij elkaar. Door den voorzitter werd daar het een en ander omtrent de huisbezoekactie gememoreerd. Gezien den korten tijd, dien we er aan besteed hebben, mogen we met ons behaalde resultaat toch tevreden zijn: 13 nieuwe leden hebben we ingeschreven. Tevreden, zijn we, omdat in plaatsen zooals Tiel en zelfs grootere, minder leden zijn ingeschreven. Terecht zei de voorzitter, dat wij nooit tevreden moeten zijn en dat dus oversaagd de propaganda moet worden voortgezet. Bereikt werd, dat 12 menschen zich beschikbaar stelden om het werk van het huisbezoek voort te zetten. Ze hebben zich tót groepjes van twee gevormd en zoodra het bestuur adressen krijgt, zal het die oogenblikkelijk uitzetten aan hen waar de te bezoeken personen het dichtst bij wonen. Thans telt onze afdeeling, 10 adspiranten incluis, 295 leden. Nog een kleinen sprong en we zijn .weer aan ons oude getal. Maar daarbij moet het niet blijven. Wij kunnen daar ver boven uit komen en dit moet willen wij onze machtsverhouding inde komende periode aan den dag leggen. Als wij allen het vakblad goed lezen en dat gebeurt zeker, dan bemerkt men dat er kentering komt en de crisis het hoogste punt bereikt heeft. Zoo is het ook hier met de Tielsche industrie gesteld. Op alle fabrieken zien we dat successievelijk de oude orders, die we in vijf jaar niet meer gezien hadden, terug komen. Inde rijwielindustrie, inde machinefabriek en inde luxebranche komt leven. Onze bondsvoorzitter sprak in zijn artikel over het groote verschil in loon, zoowel plaatselijk als landelijk, wat we ook hier kunnen constateeren. Willen we hierin verandering brengen, dan zullen ook de Tielsche metaalbewerkers mede moeten werken om onze afdeeling te versterken. In het laatst van Februari komt Walther het ontwerp-contract behandelen. Maakt hiervoor propaganda 1 DE CORRESP. UTRECrfT. Opgelet. De Jaarbeurs heeft dit jaar de Korenbeurs weer noodig en zullen wij dus Zaterdagavonds ons bivak elders moeten opslaan. In overleg met den Bestuurdersbond is ons het gebouw der groenten- en vruchtenveiling, overblijft. Het allerlaatst worden dan de hamermoeten verwijderd door vlakken met den vlakhamer. Wanneer er nog al een sterke vormverandering noodig is, dan zal het noodig zijn op die plaats met een gasblaaspistool uitte gloeien, ten einde het gevaar te vermijden dat er scheuren ontstaan, die dan niet anders dan door de autogene laschvlam kunnen gerepareerd worden. Zoodra het werkstuk meer èn meerden definitieven vorm «adert, doet men goed gebruik te maken vaneen houten mal van de vereischte grootte, door welk hulpmiddel 1 men nauwkeurig aan de eischen van vorm 1 en afmetingen kan voldoen. De hamermoeten of hamerteekens kan 1 men voor zeer gladde oppervlakken ver- ; wijderen door amariüinnen, gelijmd op een ] Stuk hout. Het hameren van aluminium dient niet ; alleen voor de vervaardiging van groote < artikelen of voor artikelen van onregel- ( matigen vorm, doch toont zich ook een zeer c economische manier om kleinere artikelen < te maken. De handigheid, die voor deze c bewerking vereischt wordt, is niet zoo heel groot, terwijl men ook maar tamelijk weinig s tijd noodig heeft. c Voor het aaneenhechten van aluminium r kent men vier methoden, n.l. felsen, ld in- l ken, soldeeren en lasschen. Flet felsen eischt geen speciale omschrij- h Hng en met de gewone koperslagersgereed- h schappen heeft men niet den minsten last v °m goede en volkomen waterdichte fels- e naden te maken. v

aan het Paardeveld aangewezen. Zaterdag '2i Februari zijn wij nog tusschen 6 en 7 uur ih de Korenbeurs op het Vreeburg, doch dan nu ingang Rijnkade. Ingaande Zaterdag 28 Februa r i a.s. zijn wij tot nader order in het gebouw der Groenten- en Vruchtenveiling op het Paardeveld, tusschen 6 en 7 uur. * * ★ De lezingen van de véreeniging ~De Nieuwe Gedachte”, Wórden nu eiken Zondagmorgen om half elf gehouden inde zaal van hotel L’ Europe. Toegang voor niet-leden der vereeniging 25 ct., voor werkloozen <jp vertoon van stempelkaart 10 ct. V. Niets geleerd, alles vergeten. Voor de zooveelste maal probeert thans weer een groepje malcontenten het zoo moeilijk opgebouwde werk van jaren ongedaan te maken en heeft zich gevormd tot een Comité van Actie om de belangen van de arbeiders naar het heet op betere wijze te behartigen dan tot dusverre gedaan is. Zaterdag werd aan verschillende fabrieken, ook bij het stempellokaal voor de werkloozen, een circulaire verspreid, waarin de arbeiders opgeroepen werden, om ovpr de hoofden der slapende bestuurders heen, zich aan té sluiten bij genoemd comité. Niet dat wij bang zijn, dat de arbeiders zich door zulk een nietszeggende circulaire van de wijs zulen laten brengen, doch om te voorkomen, dat ook maar één arbeider de dupe zal worden van zulk een desorganiseerend optreden, meenen wij verplicht te zijn onze leden ernstig te wijzen op de gevolgen welke aan zulk een optreden vastzitten. De onderteekenaars van de circulaire, waarbij een 3-tal van onze leden zijn, hebben hiermede getoond zulk een volslagen gebrekkig inzicht te bezitten inde economische verhoudingen, dat feitelijk ieder woord daaraan verspeeld nutteloos is. Bij ondervinding weten wij echter, dat er altijd nog wel z.g. ontevreden arbeiders gevonden zullen worden, welke zoo’n comité aangrijpen om hun hart eens te luchten en inplaats van met ons schouder aan schouder mee te strijden, om juist niet den patroon te zien als lachende partij, de organisatie van de arbeiders tusschen de beenen gaan loopen. De namen van de onderteekenaars geven ons ook thans weer de verzekering, dat hun pogen g e 1 u k ki g op niets moet uitloopen, omdat deze menschen nog nooit iets positiefs voor de organisatie gedaan hebben, dat op ernstig taai volhardend werk aanspraak kan maken. Kameraden, gaat hen, welke zelf getoond hebben, de eerste vormen van goed kaméraadschap en collegialiteit met voeten te treden, schouderophalend voorbij. Werkt met ons aan versterking van de moderne organisatie. Dan alleen zullen wij in staat zijn werkelijk de belangen van de arbeiders te behartigen; niet op zijwegen, maar recht vooruit 1 G. ZAANDAM. Kameraden, denkt er om, dat Donderdag 19 Februari onze Hoofdbestuurder van Eek in „Ons Huis” een inleiding zal houden over het onderwerp: „Het collectief contract inde metaal-industrie”. Het belooft een zeer interessanten avond te worden. Houdt dus dezen avond eens vrij voor uw organisatie! De Corresp. Het aaneenklinken is in sommige gevallen een goede manier van aaneenhechten. Men dient echter met den zachten aard van het metaal rekening te houden, die een neiging tot uitspreiden van het metaal te weeg brengt. Daarom moet men den overlap wat breeder dan gewoonlijk bij staal of koper nemen, de klinknagels moeten aanvankelijk een beetje ruim inde gaten passen, doch bovendien moet men bij het maken van oen reeks klinknagels met de beide uiteinden beginnen en zoo van de beide uiteinden naar elkaar toe klinken. Daardoor voorkomt men het uitspreiden van het metaal en blijven de klinkgaten op hun plaats. Natuurlijk dient men klinknagels van aluminium te gebruiken, omdat nagels var ander metaal aanleiding kunnen geven to’ plaatselijk aanvreten. Het soldceren’van aluminium is niet zoc gemakkelijk als bij andere metalen en wordt dit voornamelijk veroorzaakt dooreen dunne en onzichtbare laag van aluminiumoxyde, dat het metaaloppervlak bedekt en een innig verband met het soldeer verhindert. Nu kan men die oxydelaag wel door schrapen verwijderen, doch zij vormt zich direct weer, tenzij men het blank gemaakte metaaloppervlak tegen de luchtinwerking kan beschutten. De hiervoor meest gebruikelijke methode bestaat hierin, dat men het metaal flink boven het smeltpunt van soldeer verhit, waarna men de te soldeeren plaatsen met een stuk soldeer flink inwrijft, Het soldeer, verwijdert ket oxyde, smélt daarbij tevens

Uit en over onze industrie. Nieuwe opdrachten. De Scheepsbouw Maatschappij,, Nieuwe Waterweg” te Schiedam ontving opdracht van dé New-Foundlandsche regeering voor den bouw vaneen passagiersstoomschip met een snelheid van 15 mijl per uur, groot ca. 2500 ton. Tevens werd dezelfde werf van Engelsdie zijde de bouw opgedragen vaneen vrachtschip van 2800 ton. De N.V. „IJsehverf” te Utrecht, ontving ivan Nederlandsche zijde opdracht tot den bouw vaneen stalen sleepschip, groot ca. >9OO ton, met afmetingen 67x8.20x2.35 <m. en vaneen stalen Rijnaak groot 1000 ton, afmetingen 70x9.20x2.37 m. Voor buitenlandsche rekening is aan de N-V. Machinefabriek „Bolnes”, v.h. J. H. van Cappellen te Bolnes, opdracht gegeven voor den bouw vaneen dubbelschroefmotorschip, voorzien van koelinstallatie. Het schip wordt lang 53.50 m., breed 7.30 m. en hol 2.g0 m. en zal worden voorzien van 2 Bolnes-motoren, elk van 130 P.K. voor de voortstuwing, benevens 1 Bolnes-motor van 50 P.K. en 3 van 15 P.K. voor diverse doeleinden. Van Vliet’s Scheepswerf en Machinefabriek te Krimpen a. d. Lek ontving voor binnenlandsche rekening opdracht voor den bouw van twee motorbooten, groot ca. 80 tón, voorzien van Skandia-motoren van 30 P.K. De Rotterdamsche Droogdok Maatschappij heeft van de Curagaosche Petroleum Maatschappij opdracht ontvangen voor den bouw van nog twee tankschepen, type „Manuela”, groot 2315 ton deadweight, afmetingen 305’ x 50’ x 15’. De Machinefabriek en Scheepswerf „De Volharding”, fa. Nanninga, Meyer en De Groot te Amsterdam, heeft opdracht ontvangen voor den bouw vaneen motorvracht-1)001 volgens plannen van de fa. De Lange Wendéls & Hoebée aldaar. Kielleggingen. N-V. Werf ~Vooruit”, Enkhuizen, voor een stalen sleepkaan, groot ca. 550 ton, afmetingen 50x6.58x2.30 m. voor rekening van de Centrale Suikermaatschappij te Amsterdam. Fa. de Haan en Oerlemans, Heusden, voor een Rijnschip, groot 800 ton, afmetingen 60x8x2.35 m. voor Nederlandsche rekening. G. /. van der Werff, Hoogezand, voor gen motorboot, groot ca. 65 ton, lang 21.34 m., breed 4.27 m. en hol 1.52 m., voorzien vaneen 24 P.K. Climax-motor, voor rekening van den heer C. Oosterwijk te Bergambacht en voor een geheel gelijk schip voor rekening van den heer A. G. de Visser te Hooge-Zwaluwe.. H. Boot & Zonen, Vrijenban, Delft, voor een sleepkaan, groot 540 ton, afmetingen 50 x 6.60x2.20 m.; voor een lichter, groot 325 ton, afmetingen 38.50 x 5-°5 x 2-2° men voor een sleepkaan,' groot 560 ton, afmetingen 50x6.60x2.25 m., alle drie voor Nederlandsche rekening. H. P. J. Tiecke, v.h. }. W. Boerma, Martenshoek, voor een stalen motorboot, groot 80 ton, afmetingen 21.30 x 3.70 x 1.20 m., voor rekening van de fa. S. & A. Kooistra te Leeuwarden. N.V. Scheepsbouwwerf v.h. De Groot & van Vliet, Slikkerveer, voor een stalen en verbindt zich plaatselijk met het aluminium. Wanneer het geheele te soldeeren oppervlak op deze manier met een laag van gesmolten soldeer bedekt is, dan neemt men een draadborstel (krasborstel) en verwijdert daarmede alle restanten van de oxydelaag, terwijl het blanke metaal door de laag van gesmolten soldeer beschut wordt. Nadat de twee te soldeeren stukken op Jie manier op de soldeerplaatsen vertind zijn, smelt men een voldoende hoeveelheid 1 goedloopend soldeer óp en hecht de stukken daarna op gebruikelijke wijze aaneen. Deze manier van werken brengt eenigen * imslag mede, doch heeft bovendien het 1 aadeel, dat de soldeernaden ineen vochtige atmosfeer gemakkelijk aantasten en •loslaten. Daarom is het van belang, dat die gesoldeerde verbindingen bij alumi: óium direct met een laagje verf of emaille-1 lak, worden bedekt. Een meer afdoende verbinding bereikt men door autogeen lasschen. Hierbij wordt het metaal van de hechtplaatsen samengesmolten tot een geheel en wordt tevens op j die manier de belemmerende oxydelaag j verwijderd. Toch kan men het ook hier niet zonder een vloeimiddel doen, van welke er | een groot deel inden handel zijn. De beste werkwijze is, dat men de verwarmde staaf laSchmetaal in het droge vloeimiddel steekt en dan het aanhangende doet smelten, zoodat die staaf met een laagje gesmolten , vloeimiddel over ongeveer 15 c.M. lengte I bedekt is. Al naarmate het staafje afsmclt, i

kanaalschip, groot ca. 900 ton, voor Néderlandschè rekening. Van Goor & Spiekman, Zwartsluis, voor een motorvrachtschip, lang 38.50 m., breed 5.05 m. en hol 2 m., voor Nederlandsche rekening. /. G. J. Wortelboer, Oude Pekela, VOOr een motorvrachtschip, lang 26 m., breed 5.05 m. en hol 1.55 m., voorzien vaneen 30/35 P.K. van Berkèl-motor, voor Nederlandsche rekening. • Te water gelaten schepen. N.V. Werf ~ Vooruit”, Enkhuizen, eet) I stalen sleepkaan, groot 550 ton, afmetingen 50 x 6.58 x 2.30 m., in aanbouw voor de i Centrale Suikermaatschappij te Amsterdam. Fa. de Haan & Oerlemans, Heusien, het stalen Rijn-Hernekanaalschip „Johan Theo”, groot 1370 ton, afmetingen 80x9.50 X 2.50 m., in aanbouw voor den heer Joh. Léenders te Rotterdam. G. ]. van der Werff, Hoogezand, de stalen motorboot „Elisabeth”, groot 65 ton, afmetingen 21.34x4.27 x 1.50 m., voorzien vaneen 24 P.K. Climax-motor, in aanbouw voor den heer H. J. van Zanten te Strijen. Fa. H. Boot & Zonen, Vrijenban, Delft, de stalen motorboot ~Maria V”, groot 80 ton, afmetingen 25x4.25xi.50 m., voorzien vaneen Rennes-motor van 20/2*4 P.K, in aanbouw voor rekening van de fa. A. van der Wees & Co. te Delft; het schip werd dadelijk m den beurtdienst Dordrechtden Haag geplaatst. Gebr. Grol, Veendam, een stalen motorklipper-visschersvaartuig, lang 19 m., breed 4.10 m. en hol 1.60 m., voorzien vaneen 40 P.K. Kromhoutmotor, in aanbouw vooi Nederlandsche rekening. Flensburger Schiffsbau Ges., Flensburg, het zeevrachtstoomschip ~Stad Vlaardingen”, groot ca. 12.000 ton deadweight, lang (1.1.) 470’, breed (mld.) 59’, hol (tol hoofddek) 38’—1”; in aanbouw voor rekening van de Halcyon Lijn te Rotterdam. H. Boot & Zonen, Vrijenban, Delft, twee sleepkanen, groot elk 540 ton, lang 50 m., breed 6.60 m. en hol 2.20 m., in aanbouw voor Nederlandsche rekening. H. P. J. Tiecke, v.h. ]. W. Boerma; Martenshoek, een stalen motorboot, lang 19 m., breed 3.50 m. en hol 1.20 m., voorzien vaneen Industrie-motor, in aanbouw voor rekening van den heer Roorda te Lemmer. Scheepsbouwwerf v.h. De Groot & van Vliet, Slikkerveer, het Rijn-Hernekanaalschip „Nassau 21”, groot ca. 1350 ton, afmetingen 77.80 x 8.10 x 2.50 m., in aanbouw voor de N.V. Transport Maatschap pij „Nassau” te Rotterdam. Van Goor & Spiekman, Zwartsluis, een stalen motorvrachtboot, voorzien vaneen Brons-motor, in aanbouw voor Gebr. de Graaf te Dalfsen. /. G. J. Wortelboer, Oude Pekela, een stevenaakschip, groot pl.m. 60 ton, in aanbouw voor schipper J. Kuiper te Veele (gem. Vlachtwedde). Scheepswerf ~’s Landswelvaren”, Vlaafdingen, de motortrawlkotters „Henry Marcel” en „Kid”, afmetingen 22.50 x 5.75 x 2.70 m„ voorzien vaneen 100 P.K. Kromhout-motor, in aanbouw voor Belgische rekening. (Uit „Het Schip”.)' wordt op de soldeerplaats dan tevens «een laagje vloeimiddel gebracht. De laschsnelheid is grooter bij; aluminium dan bij zacht staal. Het polijsten van aluminium geschiedt op dezelfde manier als bij koper of nikkel. De polijstborstels laat men met groote snelheid draaien, d.w.z. ongeveer 3000 toeren per minuut, terwijl men een goed vettfg polijstmateriaal gebruikt. Men begint met een vettige Tripel-paste en eindigt met Weener-kalk op een zachten polijstrad. Polijstrood is niet bruikbaar, omdat het inde metaalporiën dringt en aan het metaal een roodachtige kledr geeft. Wil men de aluminium voorwerpen matteeren en een ijs-oppervlak geven (moiré), dan worden de voorwerpen gedurende eenige seconden gedompeld ineen heete oplossing van bijtende soda van 20 pCt., daarna gespoeld, vervolgens gedompeld in een mengsel van 1.5 deelen salpeterzuur met 10 deelen water. Dit zuur moet het zwarte aanslag verwijderen, dat zich inde sodaoplossing op het metaal gevormd heeft. Na het zuurbad wordt goed gespoeld en daarna in zaagsel gedroogd. Wanneer men aluminium te verven heeft, dan moet men alle verf, waarin loodwit is, vermijden. Overigens kan men alle verfsoorten gebruiken. Een grondlaag op het blanke metaal van 3 deelen rauwe lijnolie met 1 deel snel drogende gekookte olie verdient aanbeveling. D. S. (Uit het Weekblad voor het Loodgieters- en Fittersbedrijf.)